Algemeen

Lichte lastezel voor de landbouw

Kulan landbouwvoertuig van IWU
Het elektrisch aangedreven lichtgewicht voertuig Kulan voor in de landbouw weegt slechts 300 kg, maar kan lasten dragen tot 1 ton. (foto: Jürgen Jeibmann/Fraunhofer IWU)

Van 25 september t/m 2 oktober 2014 staat de Internationale-Automobil-Ausstellung (IAA) helemaal in het teken van de bedrijfswagens. Het Fraunhofer-Institut für Werkzeugmaschinen und Umformtechnik IWU presenteert hier het lichtgewicht voertuig ‘Kulan’. Op de gezamenlijke stand met het Automotive Cluster Ostdeutschland (ACOD) (hal13/stand C22) kunnen de beursbezoekers zelf achter het stuur plaatsnemen.

De elektrisch aangedreven Kulan, die maar 300 kg weegt, is de nieuwste prijswinnaar van de wedstrijd ‘Deutschland Land der Ideen 2014/15’. Meer dan 1000 onderzoeksinstellingen, ondernemingen en verenigingen hebben ingeschreven met hun projecten met het thema ‘Innovationen im ländlichen Raum’.

Het futuristisch uitziende  technologie demonstratiemodel werd ontwikkeld door het Poly-Lab.net onder coördinatie van het Fraunhofer IWU tussen 2012 en 2014 met ondersteuning van het ministerie voor economie en technologie BMWi. Vijftien ondernemingen en twee onderzoeksinstituten uit Sachsen brengen hun competenties in het netwerk in en demonstreren, welke gewichtsbesparingen mogelijk zijn met innovatieve  technologieën voor lichte bouwwijzen en moderne materialen voor bedrijfswagens.

Elektro-mobiliteit in de landbouw: groeimarkt

Met een groeiende wereldbevolking op de achtergrond en een toenemend belang van uitbreiding van bronnen voor levensmiddelen en energie vormt de agrarische industrie een van de belangrijkste groei- en toekomstmarkten. De Duitse landbouw staat hierbij voor de uitdaging, om een grotere oogst en duurzame economie met elkaar in evenwicht te brengen.

“Bij de ontwikkeling van lichtere constructiematerialen, in combinatie met emissie neutrale elektrische technieken voor de aandrijving, zien we een grote, tot nu toe ongebruikte potentie voor de producent van bedrijfsvoertuigen voor de landbouw”, verklaart Marcus Knobloch, netwerkmanager van Pply-Lab.net en wetenschappelijk medewerker bij het Fraunhofer IWU. Met het conceptvoertuig Kulan wordt gedemonstreerd, hoe oplossingen er voor de landbouw in de toekomst uit kunnen zien. Het voertuig kan overal worden gebruikt, waar zonder uitlaatgas en lawaai moet worden gewerkt, zoals in de landbouw, in een beurs of bij onderhoud van groenvoorziening.

De Kulan weegt slechts 300 kg en is beduidend lichter dan conventionele kleine voertuigen. Hij kan echter lasten tot 1 ton transporteren. Dat is mogelijk door het gebruik van sterk belastbaar lichtgewicht constructiemateriaal.  De laadvloer bestaat uit een sandwichstructuur met een bij het Fraunhofer IWU ontwikkelde aluminium schuimkern en toplagen van glasvezel versterkt poly-urethaan. Het materiaal is zeer licht, buigt niet, is belastbaar en vuurvast. Momenteel wordt er bij Fraunhofer IWU samen met een lid uit het netwerk Pestel PUR-Kunststofftechnik GmbH nieuwe productietechnieken ontwikkeld om de materiaalcombinatie in de serieontwikkeling in te zetten.

De basis ontstond in samenwerking met de fa. Lakowa  en bestaat uit een zeer licht, door thermisch dieptrekken vormgegeven sandwichmateriaal van kunststof  schuim en ABS toplagen. De bak met wanden werden gemaakt uit gerecycled oud papier, samen met de firma’s Kunz Engineering en Fasergusswerk Polenz. De bedrijven maken uit oud papier door middel van vezelgietwerk zeer lichte, belastbare onderdelen. Voordeel: de bak zelf kan verrotten en kan worden gebruikt als container voor groenafval.

Moderne verlichting

De Kulan heeft bijvoorbeeld geen koplampen en richtingaanwijzers, die relatief zwaar, duur en technisch kwetsbaar zijn, maar lichte en betrouwbare kunststof blokken, die met dioden met verschillende kleuren kunnen worden uitgerust. Deze componenten zijn ontwikkeld door de op lichtgebruik gespecialiseerde partner VGS Marketing GmbH. Een ander gewichtsvoordeel leverde het gebruik van hydraulische besturing op. Deze werd overgenomen uit de scheepsbouw en zorgt door het ontbreken van zware stuurstangen voor een vermindering van meerdere kilogrammen.

Het geringe gewicht zorgt ook voor een grotere actieradius van de elektromotor. De firma Auto Böttcher, al 15 jaar gespecialiseerd in E-mobiliteit , heeft zelf een voor de Kulan geschikt gepatenteerd intelligent batterij management systeem ontwikkeld, dat de energielevering aan de elektromotor regelt in een optimale verhouding tussen vermogen en verbruik. De volledig geladen accu is voldoende voor 6 uur of 300 km, afhankelijk van de belasting, het traject en de temperatuur.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven