Algemeen
Lasrobot van RobWelding op brug
Vanaf 29 april staat de lasrobot op de brug en het gerobotiseerde booglassen en plasmasnijden verloopt helemaal volgens plan (foto: RobWelding)

Om de renovatie van de op één na drukste brug van Nederland uit te voeren, heeft VolkerWessels-onderneming VolkerRail de hulp ingeroepen van robotspecialist RobWelding. Door de inzet van een robot bij de dekplaatreparatie is veel tijd bespaard. Dit succes is voor VolkerRail zelfs een reden om octrooi aan te vragen op dit specifieke renovatieonderdeel.

De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en overspant het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. Met ruim 200.000 voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland. Toen deze brug in de jaren ’70 werd gebouwd kon men niet bevroeden dat er zoveel verkeer overheen zou rijden. Om ook in de toekomst al dit verkeer aan te kunnen, besloot Rijkswaterstaat de brug te renoveren.

200.000 voertuigen per dag

De renovatie van een brug die dagelijks 200.000 voertuigen draagt is logistiek gezien een hele uitdaging. De brug wordt daarom afgesloten op momenten dat dit voor de minste overlast zorgt. Daarnaast is de renovatietijd slechts kort.

Octrooi voor lasrobot

Eén van de werkzaamheden is de dekplaatreparatie in het stalen brugdek. Voorheen verrichtte VolkerRail dergelijke reparaties met drie ijzerwerkers/handlassers, maar nu er meer snelheid vereist is benaderde de aannemer RobWelding. ‘Nog niet eerder durfde een aannemer op een Nederlandse brug dergelijke werkzaamheden met een robot te doen, dus wij stonden voor een unieke opgave.

Omdat VolkerRail met de robot een aantoonbaar goed product kan borgen en ook veel tijdwinst boekt, is hiervoor zelfs octrooi aangevraagd. Door de robotinzet wordt omgevingsoverlast overigens ook tot een minimum beperkt’, aldus een enthousiaste RobWelding-directeur Karel van Vlastuin. ‘Verder verloopt het project niet alleen sneller, de robot levert ook een constante kwaliteit.’

Het werk aan de Galecopperbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Galecom. Galecom bestaat uit de VolkerWessels-ondernemingen VolkerInfra, KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerRail.

2 reacties op “Lasrobot versnelt werkzaamheden Galecopperbrug

  1. wout zweers schreef:

    Wat is de reden om hier octrooi op aan te vragen?

    • Jeroen Aalberts schreef:

      Beste heer Zweers. Ik heb de vraag uitgezet bij VolkerRail en naar alle waarschijnlijkheid krijg ik volgende week antwoord. Ik ben ook benieuwd op welke gronden je door middel van een octrooi een dergelijke toepassing van een lasrobot kunt ’toe-eigenen’ of dat het om een specifieker onderdeel gaat. Gr. Jeroen

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan)Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde biedt.… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT)Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet alleen… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics)Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet voor… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl)Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld. Draadloze… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck)Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K bereiken… Lees verder →

  • Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    De elektrische motoren zijn verantwoordelijk voor meer dan 45% van het elektriciteitgebruik in de wereld. En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 zijn verdubbeld. (Foto: ABB)Naar aanleiding van de COP26-klimaattop heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) het rapport Energie-efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven