Algemeen
Lasrobot van RobWelding op brug
Vanaf 29 april staat de lasrobot op de brug en het gerobotiseerde booglassen en plasmasnijden verloopt helemaal volgens plan (foto: RobWelding)

Om de renovatie van de op één na drukste brug van Nederland uit te voeren, heeft VolkerWessels-onderneming VolkerRail de hulp ingeroepen van robotspecialist RobWelding. Door de inzet van een robot bij de dekplaatreparatie is veel tijd bespaard. Dit succes is voor VolkerRail zelfs een reden om octrooi aan te vragen op dit specifieke renovatieonderdeel.

De Galecopperbrug is onderdeel van de A12 en overspant het Amsterdam-Rijnkanaal in Utrecht. Met ruim 200.000 voertuigen per dag is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland. Toen deze brug in de jaren ’70 werd gebouwd kon men niet bevroeden dat er zoveel verkeer overheen zou rijden. Om ook in de toekomst al dit verkeer aan te kunnen, besloot Rijkswaterstaat de brug te renoveren.

200.000 voertuigen per dag

De renovatie van een brug die dagelijks 200.000 voertuigen draagt is logistiek gezien een hele uitdaging. De brug wordt daarom afgesloten op momenten dat dit voor de minste overlast zorgt. Daarnaast is de renovatietijd slechts kort.

Octrooi voor lasrobot

Eén van de werkzaamheden is de dekplaatreparatie in het stalen brugdek. Voorheen verrichtte VolkerRail dergelijke reparaties met drie ijzerwerkers/handlassers, maar nu er meer snelheid vereist is benaderde de aannemer RobWelding. ‘Nog niet eerder durfde een aannemer op een Nederlandse brug dergelijke werkzaamheden met een robot te doen, dus wij stonden voor een unieke opgave.

Omdat VolkerRail met de robot een aantoonbaar goed product kan borgen en ook veel tijdwinst boekt, is hiervoor zelfs octrooi aangevraagd. Door de robotinzet wordt omgevingsoverlast overigens ook tot een minimum beperkt’, aldus een enthousiaste RobWelding-directeur Karel van Vlastuin. ‘Verder verloopt het project niet alleen sneller, de robot levert ook een constante kwaliteit.’

Het werk aan de Galecopperbrug wordt uitgevoerd door de combinatie Galecom. Galecom bestaat uit de VolkerWessels-ondernemingen VolkerInfra, KWS Infra, Van Hattum en Blankevoort, Vialis en VolkerRail.

2 reacties op “Lasrobot versnelt werkzaamheden Galecopperbrug

  1. wout zweers schreef:

    Wat is de reden om hier octrooi op aan te vragen?

    • Jeroen Aalberts schreef:

      Beste heer Zweers. Ik heb de vraag uitgezet bij VolkerRail en naar alle waarschijnlijkheid krijg ik volgende week antwoord. Ik ben ook benieuwd op welke gronden je door middel van een octrooi een dergelijke toepassing van een lasrobot kunt ‘toe-eigenen’ of dat het om een specifieker onderdeel gaat. Gr. Jeroen

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven