Algemeen
zonnepanelen bedrijfswagens
Elektrische vrachtwagens en andere bedrijfswagens kunnen energie besparen met zonne-energie. (foto: Schnitzler Werbung Freiburg)

Vrachtverkeer veroorzaakt 6% van de CO₂-uitstoot in de Europese Unie. Zonne-energie die rechtstreeks op het voertuig wordt geproduceerd kan deze balans verbeteren met 5% tot 7%. In het project ‘Lade PV’ willen vier bedrijven en twee Fraunhofer-instituten de geschiktheid van fotovoltaïsche panelen in het vrachtvervoer aantonen.

Onder leiding van het Fraunhofer-Institut für Solare Energysysteme (ISE) in Freiburg moet een totaalconcept worden ontwikkeld dat het geïntegreerde gebruik van PV-modules op elektrische en andere bedrijfsvoertuigen (meer dan 3,5 ton laadvermogen) mogelijk maakt.

De komende drie jaar worden niet alleen individuele componenten zoals PV-modules en vermogenselektronica ontwikkeld, maar ook een fabricage- en fabricageconcept dat een efficiënte toeleverketen tussen de betrokken industrieën mogelijk maakt. De praktische implementatie van de prototypes moet plaatsvinden op een elektrische vrachtwagen als demonstratievoertuig.

PV-modules voor bedrijfswagens

Er is veel ruimte op vrachtwagens; het dak is de beste plaats om veel licht op te vangen. Er zijn ook grote batterijen verkrijgbaar voor elektrische aandrijving. Dat is een ideale situatie om waardevolle fotovoltaïsche energie aan boord op te wekken en daarmee meer duurzaam te zijn.

In het project ontwikkelen de wetenschappers van Fraunhofer-ISE lichte en robuuste PV-modules voor twee toepassingen: achteraf opbouwen op het dak en volledige integratie in de voertuigkoffer. De vereisten voor de Vehicle Integrated PV (VIPV) modules zijn veeleisend. Ze moeten een benuttingsgraad van meer dan 90% bereiken, bestand zijn tegen trillingen, afschuiven en buigen en gemakkelijk te monteren zijn. Daarnaast mogen ze een maximaal extra gewicht hebben van 2,6 kg/m2.

Samenwerkingsproject

Voor de serieproductie van de lichtgewicht VIPV-modules wordt een productieconcept ontwikkeld en een bestaande productielijn van Sunset Energietechnik in Adelsdorf (15km ten noorden van Neurenberg) omgebouwd. De moduleprototypes worden door TBV Kühlfahrzeuge in Willstätt-Sand (bij Straatsburg de Rijn over) in de gesloten opbouw van elektrische bedrijfswagens geïntegreerd. Geschikte materiaalcombinaties worden getest en er wordt een concept ontwikkeld voor het achteraf inbouwen van kasten, inclusief kabelgeleiding en inbedding van de vermogenselektronica.

M&P Motion Control and Power Electronics in Dresden ontwikkelt en test de vermogenselektronica-componenten voor aansluiting van de zonnepanelen op de bestaande bussystemen van de demonstratievoertuigen. Door de beperkte installatieruimte en de gewichtseisen worden nieuwe halfgeleidertechnologieën gebruikt, die werken met hoge klokfrequenties en daardoor kleiner kunnen worden gemaakt.

Het Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme (IVI) in Dresden ontwikkelt een energievoorspellingsmodel voor het voertuig dat – afhankelijk van de verbruikers in het voertuig en de PV-stroomopwekking – het bereik, de oplaadtijden en de stroomopwekking voor verschillende routes voorspelt.

Het demonstratievoertuig uitgerust met zonnepanelen is een Framo e-truck, die wordt getest door elektro-distributeur Alexander Bürkle in Freiburg in de dagelijkse distributie in die regio. In een meetcampagne wordt het instralingspotentieel van de afgelegde routes beoordeeld en worden de prestatieontwikkeling en stabiliteit van de modules onder reële omstandigheden regelmatig gecontroleerd.

Naar serieproductie

Ten slotte ontwerpt het consortium een fabricageproces voor de economische productie van PV-panelen en analyseert het de fabricagekosten en de economische efficiëntie voor gebruikers. De partners willen namelijk niet alleen de technologie ontwikkelen, ze willen ook laten zien dat vrachtwagens meer dan 5% van hun aandrijfenergie kunnen dekken met zonne-energie. Een extra bereik van 4000-6000 km/jaar is mogelijk. De VIPV zal de moeite waard zijn voor fabrikanten en operators van elektrische bedrijfs voertuigen op zonne-energie.

1 reactie op “Lade PV project integreert zonnepanelen voor bedrijfswagens

  1. Fred de Wildt schreef:

    Een super interessante ontwikkeling. Ik hoop snel een model op de Nederlandse wegen te zien.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven