Algemeen
intelligente sensors kunnen worden gebruikt om veel voorkomende vermogensbeperkingen van motoren te verhelpen.

‘Kunnen machines denken?’ is de vraag die Alun Turing stelde in zijn invloedrijke geschrift ‘Computing Machinery and Intelligence’. Het onderzoek van Turing bewees dat een digitale computer het gedrag van elke andere digitale machine kan simuleren, mits de computer beschikt over voldoende geheugen en tijd. Maar hoe zit dat met een effectieve digitale productiesector waarin het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) in elektromotoren en aandrijvingen binnenkort zijn debuut zou kunnen maken?

Artificial Intelligence (AI), een term die voor het eerste werd gebruikt door de Amerikaanse academicus John McCarthy in 1956, omvat het creëren van algoritmen en programma’s die computers in staat stellen om honderden miljoenen instructies te volgen – dankzij aanzienlijke verbeteringen in gegevensverwerkingscapaciteit en de opkomst van big data.

AI is nu een belangrijke component in productiefaciliteiten. Geavanceerde machine learning algoritmes hebben ertoe geleid dat computers problemen kunnen oplossen zonder een uitgebreide lijst met instructies te hoeven volgen. Hierdoor kunnen krachtige programma’s die zijn gebaseerd op neurale netwerken worden getraind om specifieke taken uit te voeren. Dit heeft een enorm toepassingspotentieel voor motoren en aandrijvingen.

Geavanceerde bewegingscontrole

Ontwerpers willen AI toepassen op elektromotoren, voor geavanceerde bewegingscontrole. Zo zouden ingebouwde algoritmen op basis van informatie die afkomstig is van intelligente sensors kunnen worden gebruikt om veel voorkomende vermogensbeperkingen van motoren te verhelpen.

Deze systemen vergelijken in principe een op gegevens gebaseerd model van motorvermogens met analyses in real-time om vermogensproblemen door middel van spanningsopdrachten te corrigeren, waardoor een koppel wordt gegenereerd wanneer zich fasefouten voordoen. Het doel van deze systemen is om het effect van fasefouten te minimaliseren, waardoor ze beter beheersbaar zijn, met name in kritieke veiligheidssituaties.

Elektromotoren monitoren

Bovendien kunnen deze motoren de bewegingscontrole verbeteren door de efficiëntie, uptime en het energieverbruik te verbeteren. Met de motorscan van WEG kan het vermogen van elektromotoren worden gemonitord met sensors, waardoor voorspelbaar onderhoud mogelijk wordt gemaakt.

Nadat de scantechnologie van WEG op de motor is geïnstalleerd, gebruikt deze de sensors om gegevens te uploaden naar de cloud voor analyse, waardoor operators worden gewaarschuwd in het geval van suboptimale gegevenstrends.

Controle temperatuur motorwikkelingen

In het verleden was de technologie om temperaturen in een elektromotor te meten gewoon te duur. Sensors zijn sindsdien verder ontwikkeld en zijn nu veel toegankelijker geworden. Bijvoorbeeld, thermische beveiliging wordt gerealiseerd door de temperatuur van de motorwikkelingen te controleren.

Door gebruik te maken van sensors met positieve temperatuurcoëfficient (PTC) kunnen thermistors op de wikkelingen worden geïnstalleerd om de motor te beschermen tegen vastlopen van de rotor, voortdurende overbelasting en hoge omgevingstemperaturen.

Nieuwe modellen vinden

Wetenschappers in de Department of Power Electronics and Electrical Drive Technology van de universiteit van Paderborn streven naar de ontwikkeling van software die de temperatuur op bepaalde punten kan inschatten. In het kader van een door de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) gefinancierd project gebruiken onderzoekers AI en machine learning om nieuwe modellen te vinden voor het schatten van temperaturen in aandrijvingen en andere toepassingen op het gebied van aandrijftechniek.

Trainen van de software

Dit omvat trainen van de software volgens een testmethode waardoor de functionaliteit van een toepassing wordt onderzocht zonder in de interne constructies te kijken, en testbankmetingen om nauwkeurige temperatuurmetingen te verkrijgen.

Het onderzoek van Turing bewees dat een digitale computer het gedrag van elke andere digitale machine kan simuleren, wat heeft geleid tot digitale productie zoals we die nu kennen. AI heeft een enorm potentieel, vooral voor elektromotoren en aandrijvingen, maar het onderzoek heeft nog een lange weg te gaan.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven