Algemeen
intelligente sensors kunnen worden gebruikt om veel voorkomende vermogensbeperkingen van motoren te verhelpen.

‘Kunnen machines denken?’ is de vraag die Alun Turing stelde in zijn invloedrijke geschrift ‘Computing Machinery and Intelligence’. Het onderzoek van Turing bewees dat een digitale computer het gedrag van elke andere digitale machine kan simuleren, mits de computer beschikt over voldoende geheugen en tijd. Maar hoe zit dat met een effectieve digitale productiesector waarin het potentieel van kunstmatige intelligentie (AI) in elektromotoren en aandrijvingen binnenkort zijn debuut zou kunnen maken?

Artificial Intelligence (AI), een term die voor het eerste werd gebruikt door de Amerikaanse academicus John McCarthy in 1956, omvat het creëren van algoritmen en programma’s die computers in staat stellen om honderden miljoenen instructies te volgen – dankzij aanzienlijke verbeteringen in gegevensverwerkingscapaciteit en de opkomst van big data.

AI is nu een belangrijke component in productiefaciliteiten. Geavanceerde machine learning algoritmes hebben ertoe geleid dat computers problemen kunnen oplossen zonder een uitgebreide lijst met instructies te hoeven volgen. Hierdoor kunnen krachtige programma’s die zijn gebaseerd op neurale netwerken worden getraind om specifieke taken uit te voeren. Dit heeft een enorm toepassingspotentieel voor motoren en aandrijvingen.

Geavanceerde bewegingscontrole

Ontwerpers willen AI toepassen op elektromotoren, voor geavanceerde bewegingscontrole. Zo zouden ingebouwde algoritmen op basis van informatie die afkomstig is van intelligente sensors kunnen worden gebruikt om veel voorkomende vermogensbeperkingen van motoren te verhelpen.

Deze systemen vergelijken in principe een op gegevens gebaseerd model van motorvermogens met analyses in real-time om vermogensproblemen door middel van spanningsopdrachten te corrigeren, waardoor een koppel wordt gegenereerd wanneer zich fasefouten voordoen. Het doel van deze systemen is om het effect van fasefouten te minimaliseren, waardoor ze beter beheersbaar zijn, met name in kritieke veiligheidssituaties.

Elektromotoren monitoren

Bovendien kunnen deze motoren de bewegingscontrole verbeteren door de efficiëntie, uptime en het energieverbruik te verbeteren. Met de motorscan van WEG kan het vermogen van elektromotoren worden gemonitord met sensors, waardoor voorspelbaar onderhoud mogelijk wordt gemaakt.

Nadat de scantechnologie van WEG op de motor is geïnstalleerd, gebruikt deze de sensors om gegevens te uploaden naar de cloud voor analyse, waardoor operators worden gewaarschuwd in het geval van suboptimale gegevenstrends.

Controle temperatuur motorwikkelingen

In het verleden was de technologie om temperaturen in een elektromotor te meten gewoon te duur. Sensors zijn sindsdien verder ontwikkeld en zijn nu veel toegankelijker geworden. Bijvoorbeeld, thermische beveiliging wordt gerealiseerd door de temperatuur van de motorwikkelingen te controleren.

Door gebruik te maken van sensors met positieve temperatuurcoëfficient (PTC) kunnen thermistors op de wikkelingen worden geïnstalleerd om de motor te beschermen tegen vastlopen van de rotor, voortdurende overbelasting en hoge omgevingstemperaturen.

Nieuwe modellen vinden

Wetenschappers in de Department of Power Electronics and Electrical Drive Technology van de universiteit van Paderborn streven naar de ontwikkeling van software die de temperatuur op bepaalde punten kan inschatten. In het kader van een door de Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG) gefinancierd project gebruiken onderzoekers AI en machine learning om nieuwe modellen te vinden voor het schatten van temperaturen in aandrijvingen en andere toepassingen op het gebied van aandrijftechniek.

Trainen van de software

Dit omvat trainen van de software volgens een testmethode waardoor de functionaliteit van een toepassing wordt onderzocht zonder in de interne constructies te kijken, en testbankmetingen om nauwkeurige temperatuurmetingen te verkrijgen.

Het onderzoek van Turing bewees dat een digitale computer het gedrag van elke andere digitale machine kan simuleren, wat heeft geleid tot digitale productie zoals we die nu kennen. AI heeft een enorm potentieel, vooral voor elektromotoren en aandrijvingen, maar het onderzoek heeft nog een lange weg te gaan.

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon) Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB) ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB) Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten,… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi) Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman… Lees verder →

  • Huisman schaalt 3D-printen van kraanhaken op

    De 3D-geprinte kraanhaken wegen elk 1700kg en hebben een hijsvermogen van 350mt (foto: Huisman) Huisman, leverancier van step-changing technische oplossingen, heeft geslaagde tests uitgevoerd met vier nieuwe 3D-geprinte 350mt kraanhaken op basis van strenge eisen en onder toezicht van de onafhankelijke certificerende autoriteit Lloyd’s Register.… Lees verder →

  • Schaeffler start productie van 2in1 elektrische assen in China

    De 2in1 elektrische as van Schaeffler integreert de reductietransmissie en de elektromotor in één compacte eenheid. (foto's: Schaeffler) Schaeffler begint met de productie van 2in1 elektrische assen in haar productiefaciliteit in Taicang, China. Het elektrische assysteem bestaat uit een elektromotor en een transmissie. De productiestart… Lees verder →

  • Siemens breidt motorportfolio voor procesindustrie uit

    Simotics XP-motoren van 0,25 tot 460 kW beschikbaar in gasgroepen IIB en IIC (foto: Siemens) De explosieveilige laagspanningsmotoren van de Simotics XP-serie van Siemens zijn nu beschikbaar in het gehele vermogensbereik van 0,25 tot 460 kW in gasgroepen IIB en IIC. Met hun premium efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven