Algemeen
KTR Minex-H koppeling
De Minex-H is een permanent magnetische hysteresiskoppeling die het koppel synchroon en contactloos overbrengt (foto: KTR)

KTR heeft een koppeling ontwikkeld die het koppel contactloos overbrengt via magnetische krachten en deze bij overbelasting slijtvast beperkt. De koppeling kan ook als rem worden gebruikt. De Minex-H hysterese-koppeling is momenteel verkrijgbaar in drie maten voor overbelastingskoppels van 1,2 tot 6 Nm.

De Minex-H is een permanent magnetische hysterese-koppeling die het koppel synchroon en contactloos overbrengt tussen de binnen- en buitenrotor door middel van magnetische krachten. Het bijzondere aan deze nieuwe ontwikkeling is de geïntegreerde overbelastingsbeveiliging: zodra het daadwerkelijke koppel het maximale koppel overschrijdt, slipt de koppeling door en zorgt voor een slijtvaste koppelbegrenzing.

Tijdens dit proces wordt een relatieve snelheid tussen de aandrijf- en uitvoerzijde vastgesteld, waarbij het hysterese-materiaal constant wordt omgekeerd en opwarmt. Het houdkoppel blijft onder overbelasting vrijwel constant, maar kan bij toenemende relatieve snelheid en de daarmee gepaard gaande wervelstroomeffecten licht toenemen.

Vernikkelde permanente magneten

De koppeling kan ook worden gebruikt als een rem bij continu slippen. In dit geval is de ene rotorzijde gefixeerd, terwijl de andere rotorzijde de opgegeven trekkracht beperkt. De binnenrotor van de Minex-H is een naaf van roestvrij staal waarop de vernikkelde permanente magneten zijn aangebracht.

De buitenste rotor bestaat uit een aluminium behuizing waarop de hysterese-ringen zich bevinden. De nieuwe serie is momenteel verkrijgbaar in drie maten voor overbelastingskoppels van 1,2 tot 6 Nm bij een maximaal toerental van 1.800 min-1.

Lage snelheden

De belangrijkste toepassingsgebieden voor hysterese-koppelingen zijn toepassingen met lage snelheid waarbij de slip vaak of permanent is. Dit zijn onder andere vulinstallaties, wikkel- en afrolapparaten, verpakkingsmachines, maar ook machines in de medische en transporttechniek.

Eerste publicatie door Paul Quaedvlieg op 24 juli 2020.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven