Algemeen

Krijgen tandwielen stekkers?

tandwielen met stekkers ?
De URE 13 wordt aangedreven door vier op maat gemaakte elektromotoren met een totaalvermogen van 140 kW en een maximum koppel per wiel van 400 Nm (foto: Franc Coenen).

Connecting Mechanical Drives is één van de beursprojecten waarmee de FEDA deelneemt aan WoTS 2018. Wordt de mechanische aandrijving in het Industrie 4.0 tijdperk intelligent? Krijgen tandwielkasten stekkers? En waar ligt de link naar de elektrische racewagen van het Eindhovense studententeam URE, die prominent op de beurs aanwezig is?

Als Tesla’s oprichter Elon Musk zou meedoen aan de ‘Formula Student’ competitie, waaraan twintig internationale studententeams meedoen, eindigde hij op het onderdeel sprint in ieder geval in de achterhoede. De racewagen van het University Racing Eindhoven team van de TU/e zit een volle seconde eerder al op 100 kilometer per uur; in 2,3 seconden. “Bijna exact de tijd die uit de simulaties kwam”, zegt Dennis De Niel, teammanager van het raceteam.

Simulatie

Hoewel je misschien verwacht dat ze de krachtigste elektromotor voor hun racewagen (eigen massa 193 kg) zouden kiezen, hebben de studenten eerst het concept van de door hen zelf ontwikkelde complete aandrijflijn uitgebreid gesimuleerd. Een van de studenten heeft zelfs als afstudeeropdracht een half jaar gewerkt aan de uiteindelijke overbrenging.

“We hebben naar het optimum gezocht tussen overbrenging, de compactheid van de tandwielkast en snel accelereren”, zegt Dennis. Aandrijflijnen bestaan uit energiebron, motor, tandwielkast en – in dit geval – de vier wielen van de URE 13. Je moet het als één geheel zien: een aandrijflijn die voor felle acceleratie zorgt, voldoende compact is om in het wiel te passen en het 2.000 km volhoudt.

Samen doen we het

“Elk component alleen kan het niet. Samen vormen ze de ideale aandrijflijn. Dat geldt ook voor onze sector. We moeten het samen doen”, zegt Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics. Dat is de boodschap die de bedrijven in het FEDA-project Connecting Mechanical Drives op WOTS 2018 willen overbrengen. Het raceteam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e gaat daarin een rol spelen.

Apex Dynamics is een van de sponsoren van URE. Sinds Van Oss met de Eindhovense studenten in contact is gekomen, is hij aangestoken door hun enthousiasme. “De gedrevenheid en het enthousiasme dat de studenten uitstralen, werken aanstekelijk. Ook bij onze klanten als ik erover vertel”.

Dat enthousiasme gaat FEDA op de beurs overbrengen. Het raceteam weerspiegelt daarbij precies de inhoud van de slogan Connecting Mechanical Drives. “In zo’n team zitten alle disciplines, ze zetten samen het resultaat neer”, aldus Van Oss.

Lees het uitgebreide artikel in Aandrijftechniek van september 2018.

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl)Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld. Draadloze… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck)Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K bereiken… Lees verder →

  • Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    De elektrische motoren zijn verantwoordelijk voor meer dan 45% van het elektriciteitgebruik in de wereld. En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 zijn verdubbeld. (Foto: ABB)Naar aanleiding van de COP26-klimaattop heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) het rapport Energie-efficiëntie… Lees verder →

  • Innovatief draadloos oplaadsysteem voor elektrische landbouwrobots

    Innovatief draadloos oplaadsysteem voor elektrische landbouwrobots

    De autonome landbouwrobot van Pixelfarming Robotics werkt met een slim energiesysteem, dat is afgestemd op landbouwtoepassingen. (Foto: Wiferion)Pixelfarming Robotics heeft een slim energiesysteem ontwikkeld dat is afgestemd op landbouwtoepassingen. Met Robot One ontwikkelde het bedrijf een volledig elektrische  landbouwrobot voor onkruidbestrijding zonder pesticiden. Wiferion zorgde… Lees verder →

  • Hogere laadsnelheid accu UTwente

    Hogere laadsnelheid accu door nieuw materiaal

    Volgens onderzoekers van UTwente kan de laadsnelheid tot wel tien keer worden verhoogd door de anode van lithium-ion accu’s te maken van het nieuwe materiaal nikkelniobaat. (Foto: Paul Quaedvlieg)Door de anode van lithium-ion accu’s te maken van een compleet nieuw materiaal, nikkelniobaat, is de laadsnelheid… Lees verder →

  • Caparoc-componenten met UL-keurmerk

    Caparoc-componenten met UL-keurmerk

    Caparoc van Phoenix Contact is een nieuw, specifiek, modulair systeem voor overstroombeveiliging. (Foto: Phoenix Contact)Caparoc van Phoenix Contact is een nieuw, specifiek, modulair systeem voor overstroombeveiliging. Voor internationaal gebruik zijn alle voor distributie geschikte componenten uit de productfamilie voorzien van de keurmerken UL Listed, UL… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven