Algemeen

Krijgen tandwielen stekkers?

tandwielen met stekkers ?
De URE 13 wordt aangedreven door vier op maat gemaakte elektromotoren met een totaalvermogen van 140 kW en een maximum koppel per wiel van 400 Nm (foto: Franc Coenen).

Connecting Mechanical Drives is één van de beursprojecten waarmee de FEDA deelneemt aan WoTS 2018. Wordt de mechanische aandrijving in het Industrie 4.0 tijdperk intelligent? Krijgen tandwielkasten stekkers? En waar ligt de link naar de elektrische racewagen van het Eindhovense studententeam URE, die prominent op de beurs aanwezig is?

Als Tesla’s oprichter Elon Musk zou meedoen aan de ‘Formula Student’ competitie, waaraan twintig internationale studententeams meedoen, eindigde hij op het onderdeel sprint in ieder geval in de achterhoede. De racewagen van het University Racing Eindhoven team van de TU/e zit een volle seconde eerder al op 100 kilometer per uur; in 2,3 seconden. “Bijna exact de tijd die uit de simulaties kwam”, zegt Dennis De Niel, teammanager van het raceteam.

Simulatie

Hoewel je misschien verwacht dat ze de krachtigste elektromotor voor hun racewagen (eigen massa 193 kg) zouden kiezen, hebben de studenten eerst het concept van de door hen zelf ontwikkelde complete aandrijflijn uitgebreid gesimuleerd. Een van de studenten heeft zelfs als afstudeeropdracht een half jaar gewerkt aan de uiteindelijke overbrenging.

“We hebben naar het optimum gezocht tussen overbrenging, de compactheid van de tandwielkast en snel accelereren”, zegt Dennis. Aandrijflijnen bestaan uit energiebron, motor, tandwielkast en – in dit geval – de vier wielen van de URE 13. Je moet het als één geheel zien: een aandrijflijn die voor felle acceleratie zorgt, voldoende compact is om in het wiel te passen en het 2.000 km volhoudt.

Samen doen we het

“Elk component alleen kan het niet. Samen vormen ze de ideale aandrijflijn. Dat geldt ook voor onze sector. We moeten het samen doen”, zegt Thom van Oss, directeur van Apex Dynamics. Dat is de boodschap die de bedrijven in het FEDA-project Connecting Mechanical Drives op WOTS 2018 willen overbrengen. Het raceteam University Racing Eindhoven (URE) van de TU/e gaat daarin een rol spelen.

Apex Dynamics is een van de sponsoren van URE. Sinds Van Oss met de Eindhovense studenten in contact is gekomen, is hij aangestoken door hun enthousiasme. “De gedrevenheid en het enthousiasme dat de studenten uitstralen, werken aanstekelijk. Ook bij onze klanten als ik erover vertel”.

Dat enthousiasme gaat FEDA op de beurs overbrengen. Het raceteam weerspiegelt daarbij precies de inhoud van de slogan Connecting Mechanical Drives. “In zo’n team zitten alle disciplines, ze zetten samen het resultaat neer”, aldus Van Oss.

Lees het uitgebreide artikel in Aandrijftechniek van september 2018.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven