Algemeen
Renault Willem-Alexander
V.l.n.r.: R. Berg, directeur We Drive Solar, Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander, J. Pannaud, Renault General Manager Benelux (foto: Renault)

Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander heeft vandaag een nieuw, duurzaam energie- en mobiliteits ecosysteem geopend in Utrecht, ontwikkeld door We Drive Solar in samenwerking met Renault. Het systeem maakt gebruik van elektrische Renault ZOE deelauto’s en laadpalen waarmee de ZOE zowel kan laden als ontladen.

Met deze innovatie fungeert de Renault ZOE als een batterij op wielen, die zonne-energie kan opslaan en op een later moment kan terugleveren aan het elektriciteitsnet. Dit maakt het mogelijk om op efficiëntere wijze gebruik te maken van duurzame zon- en windenergie. Met de bidirectionele technologie is het mogelijk om de kosten van het opladen voor klanten te optimaliseren en dit op grote schaal uit te breiden.

De bidirectionele Renault ZOE wordt ingezet als deelauto door We Drive Solar. Utrecht is de eerste Nederlandse gemeente die ervoor kiest om het nieuwe energie- en mobiliteitssysteem op grote schaal te implementeren. Ten minste 145 bidirectionele oplaadpunten worden in de stad geïnstalleerd. Met projectontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over het gebruik van de deelauto’s van We Drive Solar als slimme en duurzame mobiliteit voor inwoners van de stad en regio Utrecht.

Wereldprimeur nieuwe standaard

De wereldprimeur in Utrecht omvat de eerste implementatie van het nieuwe ISO15118-protocol voor AC bidirectioneel laden, dat momenteel definitief wordt gemaakt. Dit protocol maakt bidirectionele levering van energie mogelijk, waardoor elektrische auto’s in de toekomst overal actief deel uit kunnen maken van slimme energienetwerken.

“Bidirectioneel laden is een belangrijke pijler van de intelligente elektrische ecosystemen van Groupe Renault en past perfect binnen onze doelstelling om de energietransitie te steunen en elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Groupe Renault heeft voor in het voertuig ingebouwde technologie gekozen om hiermee de kosten van de laadpunten te beperken en zodoende een ontwikkeling op industriële schaal mogelijk te maken. Alleen een dergelijke grootschalige toepassing kan een duidelijke positieve impact hebben op zowel de integratie van hernieuwbare energie als op de kosten voor onze klanten en het elektriciteitsnet”, dus Gilles Normand, directeur Electric Vehicle Division bij Groupe Renault.

De voordelen van bidirectioneel laden


Bij bidirectioneel laden, ook omkeerbaar laden of vehicle-to-grid genoemd, wordt het laden en ontladen van de autobatterij aangepast aan de behoeften van de gebruiker en aan de beschikbaarheid van elektriciteit in het net. De batterij wordt maximaal opgeladen als het aanbod van elektriciteit groter is dan de vraag, vooral tijdens pieken in de productie van hernieuwbare energie. De voertuigen kunnen ook elektriciteit aan het elektriciteitsnet terug leveren als er pieken in het verbruik zijn. De elektrische voertuigen kunnen op deze manier als tijdelijke opslag van energie dienen en zo een belangrijke stimulans zijn voor de ontwikkeling van hernieuwbare energie. Op deze manier kan het elektriciteitsnet optimaal van de lokale productie van hernieuwbare energie profiteren en worden de kosten van de infrastructuur gereduceerd. Klanten profiteren op hun beurt van goedkopere en groenere energie. Bovendien hebben zij financieel voordeel doordat zij energie aan het elektriciteitsnet leveren.

Stabilisatie elektriciteitsnet

Robin Berg, directeur We Drive Solar: “Onze vloot deelauto’s groeit sterk. Deze technologie biedt ons de mogelijkheid om daarmee een bijdrage te leveren aan de snelle groei van zon- en windenergie. Onze auto’s leveren met bidirectioneel laden ook waarde als ze stil staan, waardoor wij de kosten voor onze klanten in de toekomst kunnen verlagen.”

Jerôme Pannaud, Renault General Manager Benelux: “Renault is EV-marktleider in Europa. Voor ons zijn elektrische auto’s veel meer dan alleen maar auto’s. Ze hebben een batterij die een belangrijke rol vervult in het energiedomein. We zijn erg blij om vandaag in Utrecht een Renault ZOE te presenteren die is uitgerust met een AC bidirectionele oplossing, die bijdraagt aan de stabilisatie van het elektriciteitsnet en de gemakkelijkere integratie van hernieuwbare energiebronnen. Utrecht is een living lab voor Renault.”

Intentieverklaring

De ingebruikname door Zijne Majesteit Koning Willem-Alexander volgt na de intentieverklaring die ondertekend is door Renault en zijn economische partners, gemeente Utrecht, ElaadNL en We Drive Solar in aanwezigheid van Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima tijdens het staatsbezoek aan Frankrijk in 2016. De verklaring bevat afspraken over de ontwikkeling van de ‘batterij op wielen’, gedeeltelijke mobiliteit op zonne-energie en de laadinfrastructuur met een open standaard als een krachtig ecosysteem. Utrecht is dus een proeftuin voor Renault, We Drive Solar en zijn partners, waaronder Last Mile Solutions en Siers.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven