Algemeen

KIT en Coboc werken aan snellader voor E-bikes

KIT Coboc snellader voor E-bikes
Het snellaadsysteem richt zich op lithiumion-cellen met lange levensduur en een naar verhouding sterke laadstroom tot 10 A (foto: Lea de Biasi/ Steffen Jokisch, KIT).

De markt voor E-bikes groeit snel. Met de elektrische wind mee kunnen wielerliefhebbers hun route vrijer kiezen, oudere mensen langer mobiel blijven en forensen vaker zonder stress op het werk arriveren – voor velen een aanleiding om van de auto over te stappen op de fiets. Om de laadtijd te verkorten, willen het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) en het in E-Mobility gespecialiseerde bedrijf Coboc uit Heidelberg de batterijen in de pedelecs sneller oplaadbaar maken. Een snellader voor E-bikes dus.

Voor de meeste gebruikers van E-bikes die in de stad of op korte afstanden onderweg zijn, is de geringe actieradius en de daarmee samenhangende kleinere batterij die bij de meeste fietsen gangbaar is, voldoende. Dat bespaart kosten en komt het milieu ten goede. Maar om ook grotere afstanden te kunnen afleggen, moet deze batterij zo snel mogelijk kunnen worden geladen.

Bij een conventionele batterij voor E-bikes duurt dat momenteel twee tot vier uur. Een snelle start na een complete ontlading van de accu is daarmee moeilijk. Dat was voor het KIT aanleiding een snellaadsysteem voor E-bikes te ontwikkelen dat compact en krachtig is, maar ook gebruikers- en milieuvriendelijk.

Snellader voor E-bikes

De nieuwe snellaadmethode moet zijn gebaseerd op lithium-ion-cellen met lange levensduur, die geschikt zijn voor een naar verhouding sterke laadstroom (tot 10 A) en op normale 230 V stopcontacten in minder dan een uur kunnen worden opgeladen. Bovendien moet het batterijmanagementsysteem een diagnosefunctie bieden.

De tijdens het gebruik van de E-bike gemeten data worden via een Internet of Things oplossing verzameld, geanalyseerd en in de interne Coboc-cloud gestreamd. Dit systeem geeft uitsluitsel over de laadtoestand van de batterij (State of Charge ofwel SOC) en de gezondheid (State of Health ofwel SOH), dat wil zeggen zijn totale toestand in vergelijking met een nieuwe accu. Beide parameters zijn onderling afhankelijk.

De resultaten van de evaluatie van de data moeten fabrikant en gebruiker grafisch weergegeven ter beschikking staan. Dit maakt een continue optimalisering van de E-bikes, een overeenkomstige aanpassing van het totale systeem en in de zin van voorspellend onderhoud ook steeds actuele informatie over de status van de batterij mogelijk. Door het verkopen van E-bikes met een dergelijk slim systeem wil Coboc niet alleen zijn marktaandeel verhogen maar ook voor meer duurzaamheid zorgen.

Taakverdeling

Binnen het samenwerkingsverband neemt het KIT onder andere de keuze en evaluatie van de in aanmerking komende lithium-ion-cellen, het onderzoek naar de levensduur van de gekozen cellen en de ontwikkeling van de snellaadmethode en een diagnosesysteem met SOC en SOH voor zijn rekening.
Coboc richt zich vooral op de analyse van de eisen en de ontwikkeling van het bedrijfsmanagementsysteem, de implementatie van het IoT-systeem met bijbehorende server back end, de hardware en de integratie daarvan in de elektrische fiets. Het project wordt gesubsidieerd door het Bundesministeriums für Wirtschaft und Energie (BMWi) in het kader van het Centrale Innovatieprogramma Middenbedrijf en loopt nog tot eind september 2021.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven