Algemeen
Turck Krups
Met het nieuwe e-Cart systeem kunnen actief aangedreven, intelligente werkstukdragers worden geïmplementeerd die werkstukken kunnen roteren, optillen, vastklemmen of kantelen (foto: Turck)

Met het e-Cart systeem speelt Krups Automation in op de toegenomen eisen van de moderne assemblage- en testautomatisering op het gebied van veiligheid, onderhoud en communicatie. De afzonderlijke modules van het traject worden autonoom aangestuurd door de TBEN-L-PLC van Turck. Met de multibus-geschikte IP67 PLC biedt Krups gestandaardiseerde en geoptimaliseerde besturing van de afzonderlijke componenten. Dit stelt klanten in staat om de bedrading en de inbedrijfstellingstijd te verkorten en het systeem eenvoudig uit te breiden.

Op het gebied van assemblage- en testautomatisering is Krups met zijn hoofdfabriek in Dernbach, Duitsland, een van de marktleiders. Het bedrijf is gespecialiseerd in automatiseringssystemen die montage- en teststations efficiënt met elkaar verbinden. Met het nieuwe e-Cart systeem kunnen actief aangedreven, intelligente werkstukdragers worden geïmplementeerd die werkstukken kunnen roteren, optillen, vastklemmen of kantelen.

Onderhoud overbodig

De nieuwste ontwikkeling van Krups is een hoog beschikbaar transportsysteem dat geheel nieuwe wegen bewandelt – of aandrijft. Philipp Krups, bedrijfsleider van de tweede generatie, legt het basisidee uit:

“In een klassiek rollenbaansysteem bevindt de aandrijving zich in de transportband. We hebben veel mechanica in de lijn en dus ook de bijbehorende slijtage. Onderhoud is altijd een probleem met vast geïnstalleerde systemen.”

Zelfdiagnose

“Daarom wilden we het systeem omdraaien en het onderhoud aan het traject overbodig maken. We hebben een passief traject ontwikkeld dat volledig onderhoudsvrij is. Alle technologie en elektronica zit nu in de rijdende wagens, de zogenaamde e-Carts. Deze elektrisch aangedreven wagens hebben een zelfdiagnosesysteem en kunnen indien nodig uitgenomen worden voor preventief onderhoud.”

Flexibelere processen mogelijk

“Hierdoor worden de stilstandtijden verkort en blijft het transporttraject in bedrijf. Bovendien is een latere uitbreiding van het transportsysteem eenvoudig te realiseren. Het e-Cart systeem maakt ook flexibelere productieprocessen mogelijk met kleinere batchgroottes. Je zou ook kunnen zeggen dat het een Industrie 4.0 transportband is,” aldus Philipp Krups

Modulair concept

Krups heeft het nieuwe transportsysteem geïntroduceerd onder de naam ‘LOGO! MAT e-Cart’. Om te voorkomen dat het wiel bij elk systeem opnieuw moet worden uitgevonden, vertrouwt Krups op een modulair concept. Het systeem bestaat uit enkele gestandaardiseerde modules: Rotatiemodule, dwarsshuttle, stopper en indexer.

Deze units worden individueel samengesteld tot een lay-out voor de wensen van de klant en worden ter plaatse aangesloten op de systeembesturing van de klant. Het transportsysteem voorziet het productiesysteem van de klant van rapportage-gegevens en maakt bidirectionele communicatie-interfaces mogelijk.

Decentrale besturing

In het verleden was er altijd een hoofdbesturing waar alle signalen naartoe werden geleid. Deels nog in point-to-point bekabeling, maar in toenemende mate ook met decentrale I/O-units.

Christian Mies, besturings-engineer bij Krups legt uit: “Het probleem was de programmering. Klassiek gezien programmeert een systeemprogrammeur alles in een stappenreeks. Als er echter een of andere afwijking optreedt bij het inschakelen of na een noodstart die niet in deze stappenreeks in kaart is gebracht, dan zouden de gebruikers de eenheden handmatig moeten verplaatsen om weer een vertrouwd beeld te krijgen”

“Om handmatige ingrepen te voorkomen, moet een transportsysteem anders worden geprogrammeerd. Je schept de voorwaarden en definieert de reacties daarop die bij alle situaties passen.”

Meer over het e-Cart systeem, de TBEN-L-PLC van Turck en zaken als autonomie, Codesys, energiebesparing en terugverdientijd is te lezen in de nieuwste digitale of printeditie van Aandrijftechniek. Dat is mogelijk vanaf 2 euro per maand.

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear) Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP) Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth). Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric) Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK) NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco) Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana) Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven