Algemeen

Juiste analyse van smeermiddelen

analyse van smeermiddelen
Analyse van een monster onder een microscoop. De methode is enigszins subjectief maar goed te interpreteren en redelijk te standaardiseren (foto: Dekra Rail).

Tribologie is een vak apart, en behalve wetenschap speelt ook ervaring hier een rol. Gerrit van Middelkoop, expert tribotechniek bij Dekra Rail, heeft een duidelijke boodschap: geloof iets pas als je het op de juiste wijze analyseert. Hij sprak hierover tijdens het laatste Hydrauliek Symposium. De redactie zocht hem op.

Het laboratorium van Dekra Rail verricht analyses om de onderhoudsconditie van gesmeerde systemen in onder meer het railbedrijf te bepalen. Ook onderzoekt het laboratorium schades en doet het aanbevelingen om de tribologische eigenschappen en de constructie van voertuigen en installaties te verbeteren. Belangrijk aspect daarbij is altijd de levensduur van smeermiddelen geweest. Locomotieven, rijtuigen, wagons en treinstellen moeten immers tientallen jaren meegaan.

Het laboratorium (opgezet door de spoorwegen) heeft in de loop der jaren veel onderzoek gedaan naar de werkelijke levensduur van smeermiddelen en lagers. Die gaan vaak veel langer mee dan de fabrikanten willen garanderen (zij willen immers claims voorkomen). Nog altijd is de werkwijze geënt op de behoefte van technici; zíj zijn er verantwoordelijk voor dat materieel blijft rijden en machines en installaties blijven draaien.

Technieken voor analyse

Een goede conditiebewaking door middel van smeermiddelonderzoek stelt eisen aan de analysetechnieken. Voor deeltjesanalyse zijn diverse technieken beschikbaar, zoals ferrografie, deeltjestellers, beeldanalyse, microscopie, ICP en röntgenspectrometrie.

Van Middelkoop: “Veel laboratoria werken met geautomatiseerde apparatuur en hoesten een reeks cijfers op, meer niet. Het is beter om magneetpluggen uit oliereservoirs en verbruikte filterelementen te analyseren. Sloop het filter, open het filterelement en analyseer de vervuiling die je er in aantreft. Veeg met een (schone!) tissue de magneetplug af en analyseer de vervuiling. Dat geeft direct een beeld van de ongewenste stoffen in je hydrauliek- of smeersysteem.”

Dekra Rail maakt voor analyse van slijtagedelen gebruik van röntgenspectrometrie. Dit is een dure en trage techniek maar levert veel completere informatie dan het veelgebruikte en goedkopere ICP (inductively coupled plasma). Deze laatste techniek is slechts toepasbaar voor deeltjes tot 4 µm. Van Middelkoop: “Dan praat je over goed gefiltreerde hydrauliekolie. Bij analyse van tandwielkastolie en smeervetten van de spoorwegen kijken we niet op van deeltjes van 4 mm.”

Analyse van vetten

Dekra Rail heeft een halve eeuw ervaring met de analyse van smeervetten. Dit is een specialisme op zich, waarbij de interpretatie van de laboratoriumanalyses heel belangrijk is. Het bedrijf kan als een van de weinige laboratoria in Europa seriematig de activiteit van additieven bepalen en deeltjesmetingen en analyse van de concentraties van slijtdelen in smeervetmonsters uitvoeren.

Voor analyse van vetten gelden andere normen dan voor oliën. Een aspot van een wiel van een spoorwagen bevat soms meer dan 10 % ijzer en dan nóg kan het lager prima functioneren. Bemonstering is voor vetten veel kritischer dan voor oliën. De gebruiker moet een monster nemen op de plaats waar het vet daadwerkelijk wordt belast en niet op plaatsen waar het vet eigenlijk in rust is.

Het complete artikel vindt u in het juni-nummer van Aandrijftechniek.

  • Mercedes-Benz en Grob-Werke werken samen aan toekomstige accugeneraties

    Mercedes-Benz en Grob-Werke gaan samenwerken op het gebied van systeemtechnologie die benodigd is om de toekomstige accugeneraties te produceren. (Foto's: Daimler)Mercedes-Benz intensiveert de samenwerking met Grob-Werke op het gebied van systeemtechnologie die benodigd is om de toekomstige accugeneraties te produceren. Het merk versterkt daarmee de… Lees verder →

  • Doorbraak bij het 3D-printen van sensoren

    Demonstratiemodel van een sensor op maat in verschillende productiefasen: CAD-concept (linksboven), na integratie van de elektronische componenten (rechtsboven) en als een afgewerkt demonstratiemodel (onder). Bron: Fraunhofer IPA 3D-printen wint aan terrein in de industriële productie. De integratie van elektronische componenten en de productie van op… Lees verder →

  • Nieuw bij Mparts: actuatoren met geïntegreerde besturing (EasyE-i)

    De nieuwe “intelligente” in-line actuator Het pakket actuators met ingebouwde besturing bestaat uit 3 nieuwe ‘in-lijn’ modellen (easyE 35i, 50i en 60i). De EasyE-i modellen zijn allen uitgevoerd met een geïntegreerde besturing. Met behulp van de besturing kunnen deze actuatoren via de seriële poort RS485-aansluiting… Lees verder →

  • Rolls-Royce levert 2,5 MW generator voor hybride-elektrische vliegen

    De generator Van Rolls-Royce vormt het hart van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart (foto: Rolls-Royce plc)Rolls-Royce heeft aangekondigd dat de generator die het hart zal vormen van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart, voor installatie is aangekomen op… Lees verder →

  • Baanbrekend initiatief voor autonome treinen stap dichter bij realisatie

    Het doel van het baanbrekende wereldwijde autonome treinontwikkelingsproject is om volledig nieuwe spoorvervoersdiensten te creëren en zelfs de hoeveelheid spoorvervoer te verdubbelen. (Foto's: Proxion)Een grensverleggend wereldwijd project voor de ontwikkeling van autonome treinen in Finland gaat de testfase in. Doel is om volledig nieuwe spoorvervoerdiensten… Lees verder →

  • Schaeffler versterkt zijn serviceactiviteiten door overname Bega

    Schaeffler en Bega combineren hun expertise om de Industrie 4.0 service oplossingen te laten groeien. (Foto's: Schaeffler)Schaeffler heeft Bega International (Bega) overgenomen, fabrikant van speciaal gereedschap voor montage en demontage van wentellagers. De overname markeert een nieuwe stap in de uitbreiding van Schaeffler’s lifecycle service… Lees verder →

  • ASi BACnet/IP-controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3

    ASi BACnet/IP-controller BWU4001 met geïntegreerde veiligheidseenheid van Bihl+Wiedemann (Foto: Bihl+Wiedemann)Minder brandbelasting door duidelijk minder kabels, geringe installatie-inspanningen, vrije keuze van netwerktopologie en veiligheidstechniek aan boord – de BTL-gecertificeerde ASi BACnet/IP Controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3 (BWU4001) van Bihl+Wiedemann combineert de voordelen van BACnet, ASi… Lees verder →

  • Precieze lineaire aandrijftechniek biedt ondersteuning bij behandeling van kanker

    De aandrijftechniek in de kop van radiotherapiemachines moet voldoen aan hoge prestatie-eisen. (Foto: Thomas Hecker/Shutterstock)Een toonaangevende fabrikant van radiotherapiemachines gebruikt een Monocarrier lineaire aandrijfunit van NSK voor het nauwkeurig bewegen en instellen van de emitter, waarmee exact gedoseerde röntgenstralen of protonenbundels worden geprojecteerd om kankercellen… Lees verder →

  • Webinars Eisma Media Groep

    Hulp nodig bij een webinar?

    Overweegt u zelf een webinar of online sessie met uw klanten te organiseren, maar kunt u nog hulp gebruiken bij de werving, techniek en/of inhoud? De Eisma Media Groep helpt graag, of het nu gaat om een uitzending vanuit huis of een webinar in onze… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven