Algemeen
Bravenes Van Oord Bakker Sliedrecht
Bakker Sliedrecht installeerde een innovatief dynamic-positioning-systeem en actieve filters in combinatie met de elektrische aandrijfsystemen op de Bravenes, Van Oord's nieuwste aanwinst (foto: Van Oord).

Met de Bravenes heeft Van Oord deze week een van de meest innovatieve valpijpschepen ter wereld in gebruik genomen. Bakker Sliedrecht integreerde geavanceerde technologie zoals een innovatief dynamic-positioning-systeem en actieve filters in combinatie met de elektrische aandrijfsystemen.

Dankzij een beweegbare toren kan de Bravenes op drie verschillende manieren steenstorten op de zeebodem om kabels, offshore platforms, windmolens of andere constructies te stabiliseren, te belasten en te beschermen. Via een valpijp door een opening in de romp, via een valpijp over de zijkant onder de uitgeschoven toren en via een schuin gerichte Tremie Pijp naar het object. Om aanvaringen te voorkomen is het van groot belang dat het schip ook bij hoge golven en ruwe weersomstandigheden te allen tijde stabiel en op zijn plaats blijft.

Dynamic positioning met zes thrusters

Daarom is de Bravenes uitgerust met het meest innovatieve dynamic-positioning-systeem 2 en 3 (DP 2 en 3), waarbij vier thrusters aan de voorkant en twee aan de achterkant het 154 meter lange en 28 meter brede schip op zijn plaats houden. Hiervoor moest Bakker Sliedrecht alle elektrotechnische installaties en aandrijfsystemen dubbel uitvoeren. Als de energie aan de ene kant van het systeem uitvalt, neemt de andere kant het over en blijft het schip in positie.

Actieve filter technologie

Een andere innovatieve technologie die Bakker Sliedrecht leverde zijn de actieve filters in combinatie met de elektrische aandrijfsystemen. Die nemen minder ruimte in, besparen energie en voorkomen harmonische vervorming en daarmee het risico van energieverliezen, uitval van elektronische apparatuur en overbelasting. Equipment in de toren wordt deels aangedreven door frequentie geregelde aandrijvingen die geleverd zijn door Bakker Sliedrecht, net als de overige installaties voor het gehele schip: van generatoren tot schakelborden.

Elektrische systeem integratie

Tijdens de bouw was Bakker Sliedrecht verantwoordelijk voor de integratie van alle elektrische systemen en de coördinatie van deelnemende E- partijen. Van Oord liet de Bravenes bouwen op de Sinopacific Shipbuilding’s Ningbo scheepswerf in China. “Wij waren als het ware de spil tussen alle betrokken E-partijen en moesten zorgen dat alle elektrische systemen op elkaar werden aangesloten en dat alles werkte,” vertelt projectleider Niels van Vliet van Bakker Sliedrecht. “Het schip is ontworpen in Europa en gebouwd op een Chinese werf. Met veel verschillende systemen en verschillende leveranciers. Het was onze taak om dat allemaal te coördineren voor de E-scope.”

De Bravenes is in China overgedragen aan Van Oord en werd op 21 mei 2018 in Rotterdam gedoopt. Met de Bravenes introduceert de waterbouwer een nieuw niveau in innovatie op het gebied van steenstorten onder water.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven