Algemeen

Industriële koeling vereist speciale elektromotoren

koeltoren ventilator
Afhankelijk van het type koeltoren kan het installeren van de motoren ook een uitdaging zijn (foto: Hoyer)

Stof, vocht en temperatuurschommelingen zijn in industriële koeltorens de gewoonste zaak van de wereld. Dit soort ruwe omgevingen stellen strenge eisen aan de aandrijving van de ventilatoren – zowel op applicatie- als op projectniveau.

Van olieproductie in de woestijn tot energiecentrales in Arctische gebieden, koeltorens en ventilatoren zijn een vertrouwd gezicht in de industrie. Ventilatie-units zijn een essentieel onderdeel van koeltorens, en het werken in de ruwe omgeving die ontstaat wanneer overtollige warmte wordt gekoeld, kan een veeleisende taak zijn. Hetzelfde geldt voor de motoren die de ventilatie-units aandrijven.

Sterk uiteenlopende omgevingen

Condensatie en vocht zijn de meest voorkomende risicofactoren in grote koeltorens, maar het zijn zelden de enige effecten die moeten worden weerstaan. Adam Slupinski, HVAC Segment Manager bij Hoyer Motors, legt uit: “Koeltorens worden meestal gebruikt in processen waar de noodzaak bestaat om met overtollige warmte om te gaan. Ze worden geïnstalleerd in sterk uiteenlopende omgevingen en bij temperaturen van min 50 graden Celsius tot plus 80 graden Celsius. Water, stof en zout zijn vaak enkele van de zware uitdagingen die de ventilatormotoren moeten kunnen weerstaan”, zegt hij.

Focus op de juiste IP-klasse

Wanneer motoren worden voorbereid op het gebruik in koeltorens, is de topprioriteit om ervoor te zorgen dat ze ‘aan de binnenkant’ droog blijven. Het koelproces vindt plaats met behulp van water en verdamping, en het overtollige water hiervan moet effectief worden omgeleid, zodat het niet in de motoren kan binnendringen. Hoyer Motors gebruikt verschillende methoden, afhankelijk van het type ventilatie en de koeltoren. Dit zijn onder andere het isolatiesysteem, de oppervlaktebehandeling en andere maatwerkoplossingen met speciale pakkingen en afvoerkanalen.

“Het is essentieel om ervoor te zorgen dat de motor de juiste IP-klasse heeft, typisch IP55 en helemaal tot IP66, zodat hij beschermd is tegen het binnendringen van zowel stof als vloeistoffen. Extra bescherming kan worden bereikt door warmteband-elementen toe te voegen die condensatie in de motoren tegengaan, het gebruik van speciaal ontwikkelde afdichtringen en pakkingen en anticorrosiebescherming van de wikkelingen”, zegt Adam Slupinski.

Nieuw ontwerp, meer stabiliteit

Afhankelijk van het type koeltoren kan het installeren van de motoren ook een uitdaging zijn. In veel gevallen worden axiale ventilatoren gebruikt, waarbij de motor verticaal wordt gemonteerd, maar ongeacht de montage is het van cruciaal belang dat deze stabiel is en beschermd tegen trillingen. Om klanten meer mogelijkheden te bieden om de ideale montagepositie te kiezen, heeft Hoyer Motors zojuist een nieuwe productoplossing geïntroduceerd die bekend staat als Pad mounted motoren.

“Deze Pad mounted motoren gebruiken een beugelmontage in plaats van de traditionele voet of flens. Dit zorgt voor een betere stabilisatie van zowel de motor als de ventilator en het installatieproces is in principe sneller en eenvoudiger in de productielijnen van onze OEM-klanten”, zegt Adam Slupinski.

Grotere flexibiliteit en korte levertijden

Ondanks het grote aantal speciale aanpassingen is de basis van motoren voor koeltorenapplicaties meestal een aangepaste standaardmotor. Dit betekent een grotere flexibiliteit en korte levertijden voor project-specifieke oplossingen.

“Wij verkopen jaarlijks duizenden van deze motoren en onze technische afdeling heeft, in samenwerking met onze HVAC-specialisten, ruime ervaring met het uitvoeren van de betreffende modificaties. Maar je moet wel met elke individuele OEM-klant een nauwe dialoog voeren, omdat de situatie van de klant vaak sterk uiteenloopt. Sommigen vragen om wekelijkse prognoses die overeenkomen met hun serieproductie, terwijl anderen behoefte hebben aan korte levertijden voor speciale projecten. Wat er ook gebeurt, in de regel kunnen we binnen enkele weken een oplossing op maat bieden”, zegt Adam Slupinski. 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven