Algemeen

Hyperloop: vervoermiddel van de toekomst?

Hyperloop buizenpost onder vacuüm
In 2016 moet in Californië een proeftraject klaar zijn, waar mensen in een soort buizenpost kunnen worden vervoerd (foto: Hyperloop Transportation Technologies).

Vacuümspecialist Oerlikon Leybold Vacuum neemt met zijn uitgebreide expertise op het gebied van vacuümtechniek deel aan een visionair transportproject van de toekomst. De Duits-Amerikaanse visionair Dirk Ahlborn, CEO van Hyperloop Transportation Technologies, heeft zich ten doel om de schijnbaar utopische idee van Elon Musk (oprichter van Tesla) te realiseren. In een buissysteem moeten vanaf 2018 mensen behulp van vacuüm met de snelheid van vliegtuigen net als buizenpost worden verstuurd.

Voordat het Hyperloop traject in Quay Valley (Californië) uit 2016 kan worden gebouwd, zijn echter het nodige testen en berekeningen voor het benodigde vacuümvermogen vereist. Het traject wordt gebouwd als transportmiddel voor de inwoners van deze conceptstad.

De vacuümapparatuur van Oerlikon Leybold Vacuum wordt aangesloten op een 8 km lange tunnel. Onder optimale vacuümcondities (naar verwachting in het drukbereik tussen 100 mbar en 1 mbar) worden de luchtweerstand van de transportcapsule en daarmee de totale energiebehoefte van het systeem in de buis aanzienlijk verminderd.

Hyperloop vacuümsysteem

De keuze van een geschikt vacuümsysteem voor een dergelijk project is van essentieel belang, zowel voor de bouw van de testbaan als later voor permanent gebruik. Tijdens bedrijf zijn veiligheid, gemakkelijk onderhoud, exploitatiekosten en duurzaamheid belangrijke parameters.

Zorgvuldige afweging van deze aspecten bij het ontwerp en de productontwikkeling zijn standaard onderdeel van het aanbod van Leybold Vacuum. De ervaringen uit diverse langlopende onderzoeksprojecten dragen er toe bij het optimale vacuümniveau te bereiken. Bovendien kan het bedrijf bogen op in 165 jaar opgebouwde expertise op het gebied van vacuüm.

Oerlikon Leybold Vakuum heeft reeds simulaties uitgevoerd voor de vacuümpompen, het energieverbruik en de aanbevolen configuratie. Met de Pascal simulatiesoftware kan het bedrijf het gehele Hyperloop systeem tot in detail ontwerpen en daarmee de benodigde vacuümapparatuur voor een optimale werking berekenen.

Uitdagend project

Het bedrijf is al vanaf het begin betrokken bij alle ontwerpkwesties en bij verdere uitvoering van het project. Met beproefde pompen en systemen zijn bepaalde combinaties mogelijk, zowel met droog comprimerende als conventionele olievrije vacuümpompen.

Oerlikon Leybold Vacuum ziet grote mogelijkheden in het project, en omdat daarvoor vacuümtechniek nodig is wil het bedrijf bijdragen aan het succes van Hyperloop. De uitdaging om iets fundamenteel anders dan traditionele vervoermiddelen te maken dan, zorgt voor een bijzondere motivatie.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven