Algemeen

Hydrauvision repareert leidingsysteem baggerschip

revisie leidingsysteem baggerschip
Hydrauvision Piping heeft opdracht gekregen voor reparaties aan het hydraulisch leidingsysteem van een groot baggerschip (foto: Hydrauvision).

Hydrauvision Piping maakt hoogwaardige buizen die bestand zijn tegen een zeer hoge druk. Vaak zijn dit dikwandige uitvoeringen, vervaardigd uit roestvast staal of een mix van staalsoorten. De producten en de bijbehorende expertise komen goed van pas bij een project waarbij een deel van het leidingwerk in een groot baggerschip moet worden gereviseerd.

Hydrauvision is onder meer actief in de baggersector. Het leidingwerk behoeft in deze markt specifieke aandacht gezien bij de omgeving waarin het toegepast wordt. Het leidingwerk (buizen én koppelingen) moet bestand zijn tegen buitenlucht, zout water, extreme temperaturen en andere barre omstandigheden.

Een baggerbedrijf benaderde Hydrauvision Piping voor een schip dat was afgemeerd in Singapore. Het bedrijf uit Schoondijke werd op basis van eerdere projecten advies gevraagd voor het plaatsen en vervangen van specialistisch hydraulisch hogedrukleidingwerk. Er waren namelijk meerdere lekkages in het leidingwerk, wat een riskante situatie opleverde. Met een lengte van 144 m, een breedte van 28 m en een hoppercapaciteit van 17.000 m3 betrof het een van de grotere baggerschepen.

Leidingsysteem baggerschip

revisie leidingsysteem baggerschip
Blik in het inwendige van het grote baggerschip.

Specialisten van Hydrauvision Piping reisden af naar Singapore om de lekkages over het gehele schip in kaart te brengen. Op basis hiervan werd een offerte uitgebracht voor het gedeeltelijk vervangen en aanpassen van het betreffende leidingwerk. Door het aanwezige tekort aan veiligheidsvoorzieningen kon niet alles worden ingemeten. Toen het schip enkele maanden later in Duinkerken lag, konden ze alles definitief in kaart brengen.

Nadat de opdracht was verstrekt, is de divisie Piping begonnen met de prefabricage van het leidingwerk. Op de vestiging in Yerseke hebben drie mensen twee weken hieraan gewerkt. Na fabricage werd het leidingwerk gespoeld en geperst.

Het spoelen gebeurde met olie tot reinheidsklasse NAS 5 en werd uitgevoerd met een spoelunit van de zusterbedrijf Hydrauvision Rental. Ook werd niet-destructief onderzoek (NDO) gepleegd, waarbij de lasverbindingen tussen pijp en flens door middel van röntgenstralen worden onderzocht.

Na de foto’s volgde uitwendig onderzoek, waarbij de buitenste laag op scheurtjes werd onderzocht. Na de bevestiging dat alles op niveau was, zijn de leidingen naar de spuiter gebracht voor het aanbrengen van een drielaagse zeewaardige coating. Daarna is het leidingwerk zorgvuldig verpakt en naar de klant gestuurd.

Gereed voor de revisie

In het magazijn van de klant liggen de prefab-onderdelen gereed voor verzending wanneer het schip gaat dokken. De klant verzorgt zelf de verzending. Bij Hydrauvision Piping staat een werkcontainer klaar met alle belangrijke appendages en gereedschappen. Op dit moment is nog niet bekend waar de dokking gaat plaatsvinden.

Intussen wordt het grote magazijn van de klant gevuld met materialen en middelen van diverse bedrijven, zodat, tijdens de uiteindelijke dokking het hele schip binnen een zo kort mogelijke tijd kan worden opgeknapt.

Wanneer het dokken begint, moet er ook worden gespoeld. Er wordt immers ingebroken in een bestaand leidingsysteem. Dit gebeurt wederom met een spoelunit van Hydrauvision Rental. Tijdens de dokking zal met vier personen vier weken worden gewerkt. Indien nodig staan service engineers van de divisie Hydrauvision Service paraat voor assistentie.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven