Algemeen
Een tot een complete eenheid samengebouwde koolstofvezel cilinder van Hänchen waarbij zowel de cilindermantel als de zuigerstand uitgevoerd zijn in een met koolstofvezel versterkte matrix (foto: R&S Hydrauliek)

Composietmaterialen op basis van koolstofvezel zijn niet nieuw in de aandrijftechniek. Er worden onder meer aandrijfassen en tandriemen uit vervaardigd. Herbert Hänchen presenteerde op de Hannover Messe hydraulische cilinders voor industriële toepassing uit dit materiaal. De standaard series zijn geschikt voor drukken tot 700 bar, voor hogere drukken op aanvraag. R&S Hydrauliek uit Zwijndrecht introduceerde de nieuwe cilinders tijdens Europort, begin november in Rotterdam.

Hänchen noemt zijn materiaal H-CFRP: high load capacity composite mate of carbon fiber and other components, refined to form a construction material. Het bedrijf gebruikt het materiaal voor onderdelen van hydraulische cilinders zoals cilindermantels, zuigerstangen en beschermbuizen.

Uniek zijn hydraulische cilinders uit koolstofvezelcomposiet overigens niet. Er zijn al meer cilinders op de markt waarvan de mantels (niet de zuigerstangen) uit dit materiaal zijn vervaardigd.

Eigen visie

R&S Hydrauliek vertegenwoordigt Hänchen al ruim twintig jaar op de Nederlandse markt. Maar ook daarvoor had Wim Stam, eigenaar van R&S Hydrauliek, al een goede relatie met de fabrikant uit Ostfildern (bij Stuttgart). “Hänchen heeft altijd al een eigen visie gehad op cilinders. Ze zijn altijd op zoek naar nieuwe materialen en technieken, maar trekken daarbij hun eigen plan. Ze hebben bijvoorbeeld nooit naar keramiek en kunststof als materiaal voor cilinders gekeken.

Eigenschappen

Koolstofvezel composiet heeft een aantal duidelijke voordelen ten opzichte van staal. Het materiaal is licht, sterk en bestand tegen corrosie. Daar staat tegenover dat het materiaal nog relatief duur is, moeilijk na te bewerken en kwetsbaar na beschadigingen. De cilinders zijn afhankelijk van maat en uitvoering tot 75 % à 80 % lichter zijn dan stalen cilinders van dezelfde afmetingen.”

Koolstofvezels hebben in lengterichting een geringe, negatieve warmteuitzettingscoëfficiënt. Bij verwarming worden ze dus iets korter. Dat betekent dat er onderdelen met een hoge maatvastheid mee kunnen worden gemaakt. De vezel beïnvloedt de thermische gevoeligheid overigens maar in geringe mate; het is vooral het matrixmateriaal dat bepaalt hoe het onderdeel zich gedraagt bij temperatuurwisselingen.

Volgens Hänchen zijn onderdelen uit koolstofcomposiet geschikt voor een temperatuurbereik van -40°C tot +80°C. De fabriek in Ostfildern bouwt momenteel cilinders met een zuigerdiameter tot 200 mm, voor krachten tot 400 kN en slagen tot 1500 mm.

Het volledige artikel vindt u in het decembernummer van Aandrijftechniek.

 

 

  • Nog sneller producten ontwikkelen met SolidWorks 2022

    SolidWorks 2022 bestaat uit een serie flexibel te gebruiken en aanpasbare oplossingen voor ontwerp, documentatie, informatiemanagement en validaties. (Foto: Dassault Systèmes) Dassault Systèmes introduceert SolidWorks 2022, een nieuwe versie van de applicaties voor 3D-ontwerp en engineering. Het bevat veel nieuwe en verbeterde functies voor het… Lees verder →

  • Volkswagen opent nieuw lab voor ontwikkeling en productie accucellen

    Schematische voorstelling: Van idee tot productie (Beeld: Volkswagen)Volkswagen Group Components heeft in Salzgitter (Duitsland) één nieuw laboratoria voor celonderzoek en -ontwikkeling in Europa geopend. Met dit nieuwe lab breidt de onderneming haar expertise in accutechnologie verder uit en zet ze een volgende stap in de… Lees verder →

  • Miljoenen investeringen voor verdere ontwikkeling Lightyear One

    Momenteel onderzoekt Lightyear verschillende opties, zowel publiek als privaat, voor verdere fondsenwerving voor het massamarktmodel van Lightyear, die naar verwachting in 2024 in productie zal gaan. (Foto: Lightyear)Lightyear, het high-tech bedrijf dat ‘s werelds eerste lange-afstands zonneauto ontwikkelt, heeft tot op heden in 2021 110… Lees verder →

  • Schroefveerkoppelingen verhogen de levensduur van straatfrezen

    Schroefveerkoppeling van Torsion Control Products voor inzet bij asfaltfrezen (Foto: TCP)Door hun speciale torsieflexibiliteit zijn veerkoppelingen van Torsion Control Products (TCP) geschikt voor de toepassing in mobiele machines in de wegenbouw waarbij moderne dieselmotoren worden toegepast. Voor een fabrikant van straatfrezen ontwikkelde TCP een oplossing… Lees verder →

  • SPS 2021 Neurenberg gaat on-site en digitaal

    Van 23-25 november 2021 worden in Neurenberg ongeveer 750 exposanten verwacht op SPS 2021. Zelfs in tijden van COVID-19 staat SPS (Smart Production Solutions) op de kalender van de automatiseringsindustrie. Na een succesvol pilot event in München zijn sinds 1 augustus 2021 weer beurzen toegestaan… Lees verder →

  • Bosch Rexroth opent klanten- en innovatiecentrum in Ulm

    Bosch Rexroth demonstreert het potentieel van modulaire en sterk gedigitaliseerde productie op een oppervlakte van ongeveer 500 vierkante meter (Foto: Bosch Rexroth).Bosch Rexroth opent zijn klanten- en innovatiecentrum in het Science Park in Ulm. De in 2019 aangekondigde nieuwbouw is voltooid. Met het nieuwe centrum… Lees verder →

  • Schneider Electric introduceert online selfserviceportaal voor machinebouwers

    Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers. (Foto: Schneider Electric)Schneider Electric introduceert mySchneider voor machinebouwers: een online portaal voor zakelijke partners die actief zijn in de machinebouw en industriële automatisering. Met dit nieuwe platform biedt het bedrijf partners een vereenvoudigde en gepersonaliseerde digitale ervaring afgestemd op… Lees verder →

  • Hoog presterende miniatuur NSK kogelomloopspindels

    De nieuwe kogelomloopspindels zijn onder meer geschikt in apparatuur voor de halfgeleiderindustrie, waar uitzonderlijk hoge eisen worden gesteld aan doorloopsnelheid en nauwkeurigheid bij de chipmontage. (Foto: NSK)NSK Linear Motion Control heeft een nieuwe serie hogesnelheid miniatuur kogelomloopspindels geïntroduceerd. De serie biedt een aantal voordelen voor… Lees verder →

  • Vitesco investeert in productie 800V elektromotoren

    De toevoeging van 800 V-motortechnologie voor het EMR4-platform maakt het portfolio verder compleet. (Foto: Vitesco)Vitesco Technology, leverancier van moderne aandrijftechnologieën en elektrificatieoplossingen zet een nieuwe stap met betrekking tot zijn 800V-technologieroadmap. Na de introductie van een 800V-omvormer een half jaar geleden, bereidt het technologiebedrijf nu… Lees verder →

  • Dana introduceert elektrische e-Powershift transmissie

    Dana versnelt elektrificatie van ondergrondse mijnbouwvoertuigen met een elektrische e-Powershift transmissie. (Foto: Dana)Dana introduceert de nieuwe Spicer Electrified e-Powershift-transmissie, een modulaire en flexibele oplossing met twee snelheden. Het zorgt voor power take-off voor geëlektrificeerde mijnbouwvoertuigen. De e-Powershift-transmissie vereenvoudigt de elektrificatie van de mijnbouwindustrie. De transmissie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven