Algemeen

Hydraulisch gelifte cabine voor meer werkgemak

Het hydraulische lift- en zwenksysteem voor de Deutz trekker is een compleet nieuwe ontwikkeling die vooral op ergonomie is gericht (foto's: Paul Nutzfahrzeuge)

Het Duitse bedrijf Paul Nutzfahrzeuge toont deze week op de Agritechnica 2017 in Hannover een nieuw bijzonder hydraulisch aangedreven lift- en zwenksysteem voor de cabine van een Deutz trekker TTV 9340 Agrotron. Voor de bestuurder biedt dit veel ergonomische voordelen als er gewerkt wordt met grote werktuigen aan de voor- of achterzijde . Het chassis van de trekker wordt bewust niet gewijzigd.

 Het hydraulische lift- en zwenksysteem voor de Deutz trekker is een compleet nieuwe ontwikkeling van de engineers van Paul Nutzfahrzeuge GmbH. Grote uitdaging voor deze ombouw was het binnen bepaalde kosten blijven, maar toch een technische prestatie bieden die op kan boksen tegen veel duurdere speciale mobiele machines. Tegelijkertijd moest de oplossing meerdere uren werken op het veld of in het bos eenvoudiger maken, zeker voor grotere bestuurders. Daarvoor kan de comfortabele stoelopstelling ergonomisch geoptimaliseerd worden en alle verstelmogelijkheden van de zitting blijven gehandhaafd.

De bediening van de cabine gaat via een nieuw ontwikkeld bedieningspaneel. Als de tuimelschakelaar hiervan wordt bediend, en als er geen obstakels zijn gedetecteerd door veiligheidssensoren, verloopt de bediening van de cabine via de joystick van de Deutz trekker. Dit wordt aangegeven aan de bestuurder via rood, oranje en groene LED’s aan de linkerzijde van de tuimelschakelaar. De complete cabine inclusief spatborden wordt met de joystick zo’n 35 cm omhoog gelift door een horizontaal gemonteerde hydraulische cilinder en daarna 75 cm naar achteren verschoven.

In de hoogste stand is het mogelijk de cabine rechtsom van 0 naar maximaal 200 graden te draaien, eveneens bediend via de joystick. De cabine kan dus op de ideale positie worden ingesteld, zonder dat de bestuurder zijn stoel hoeft te verstellen. Bovendien geeft het de bestuurder een veel beter overzicht op bepaalde werkzaamheden rondom de trekker. Ook wordt de veiligheid verhoogd tijdens bepaalde rij- en duwwerkzaamheden, ook achteruit.

Ideaal bij boswerkzaamheden

Met een hoogte van 3.700 mm in de lage, normale rijpositie, blijft de cabine beneden de 4 meter tijdens het rijden op de openbare weg. In werkpositie komt de maximale hoogte op zo’n 4 meter uit. Deze Deutz TTV 9340 Agrotron rijdt op de openbare weg met een snelheid van maximaal 60 km/u. De cabine kan echter alleen omhoog en geroteerd worden bij snelheden tot 15 km/u, bijvoorbeeld tijdens maaiwerkzaamheden in de zomer of bij inzet in de winter als sneeuwschuiver of met een roterende sneeuwploeg.

Ook bij het werken met werktuigen achter de trekker of tijdens langdurig achteruitrijden heeft de bestuurder een onbelemmerd zicht op de werkzaamheden. Vooral in moeilijk terrein of tijdens werkzaamheden in het bos, ontziet de draaibare cabine de ruggengraat, rug- en nekspieren van de bestuurder. Ook kan de trekker voor nog meer werkzaamheden ingezet worden zoals bijvoorbeeld houtkap, maaien met een groter bereik, kraanwerkzaamheden en andere heavy-duty klussen.

De ombouw is mogelijk voor landbouwtrekkers zonder enige beperkingen tot de grootst mogelijke 42 inch agrarische bandenmaat (710/70 R42). Het mechanisme van het hydraulische lift- en zwenksysteem wordt gemonteerd op de af-fabriek bevestigde en geteste ophangingspunten van de cabine. Tevens blijft de originele ophanging van de cabine intact. Het is alleen nodig om enkele montagesteunen te herpositioneren en toe te voegen, evenals diverse elektrische kabels en hydraulische slangen. Het chassis zelf blijft ongewijzigd. Dat betekent dat het hydraulische lift- en zwenksysteem ook eenvoudig kan worden gedemonteerd, bijvoorbeeld om de trekker makkelijker te verkopen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven