Algemeen
De bovenrolwagens, hier op speciaal transport naar Amsterdam, drijven de sluisdeuren aan met in totaal zes hydromotoren (foto: RWS).

In IJmuiden bouwt aannemersconsortium OpenIJ in opdracht van Rijkswaterstaat aan de grootste zeesluis ter wereld. In opdracht van OpenIJ realiseerde Bosch Rexroth de aandrijftechniek om de enorme sluisdeuren te openen en te sluiten. Samen met de aansturing van de 32 nivelleerschuiven in de sluisdeuren en de speciaal hiervoor ontwikkelde cilinders maakt dit een aandrijfproject van een uniek formaat.

Om ruimte te bieden aan steeds groter wordende zeeschepen wordt sinds 2016 in IJmuiden gewerkt aan de bouw van de grootste zeesluis ter wereld. Even wat imposante getallen: de nieuwe sluis wordt 500 m lang, 70 m breed en 18 m diep. Er zijn drie sluisdeuren gebouwd, waarvan eentje dient als reservedeur. Elke sluisdeur meet 72 m x 24 m x 11 m en heeft een massa van 2400 ton. Het openen of sluiten van een sluisdeur duurt straks 4,5 min.

Begin 2022 in gebruik

Het project is een samenwerkingsverband van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincie Noord-Holland, de gemeente Amsterdam, Port of Amsterdam en de gemeente Velsen. Het aannemersconsortium OpenIJ, bestaande uit BAM-PGGM, VolkerWessels en DIF, bouwt de nieuwe zeesluis in opdracht van Rijkswaterstaat. Voor de ontwikkeling en de realisatie van de aandrijftechniek heeft het aannemersconsortium Bosch Rexroth ingeschakeld. Naar verwachting wordt de sluis begin 2022 in gebruik genomen.

Bijzonder groot koppel

“Eigenlijk is het alsof we een olifant in een luciferdoosje stoppen. Een slim luciferdoosje welteverstaan. We hebben namelijk een aandrijving ontwikkeld waarbij de deuren in een relatief zeer beperkte ruimte worden aangedreven door Hägglunds hydromotoren die een bijzonder groot koppel aankunnen.” Aan het woord is Patrick Hendriks, als Manager Sales Industrial Applications bij Bosch Rexroth nauw betrokken bij het project. Hij legt uit wat de sluis in IJmuiden op aandrijfgebied zo indrukwekkend maakt.

Bonkelaars

“Elke sluisdeur wordt hydraulisch in beweging gezet met bonkelaars in een bovenrolwagen. De bonkelaars grijpen in op een stalen pennenbaan in de kade. Zo’n bovenrolwagen komt bij roldeuren natuurlijk wel vaker voor, maar hier in IJmuiden zit de aandrijfeenheid op de wagen zelf. Dat bespaart ruimte, omdat we hydromotoren hebben toegepast. Die zijn immers een stuk compacter dan elektromotoren met tandwielkastoverbrengingen.”

6800 ton per deur

Inclusief het gewicht van het water verplaatst de aandrijving straks zo’n 6800 ton per deur. Daarvoor maakt Bosch Rexroth gebruik van zes hydromotoren per deur, die de deur gecontroleerd openduwen en dichttrekken. Daarnaast levert het Boxtelse bedrijf ook de hydraulische aggregaten in de bovenrolwagen, het leidingwerk tussen de aggregaten en de hydromotoren én de aandrijftechniek voor de reservedeur inclusief de aandrijvingen van de 16 nivelleerschuiven in deze reserve sluisdeur.

Meer over deze enorme zeesluis, de aandrijvingen, de grote hydraulisch bediende nivelleerschuiven en de complexe simulatietechnieken is te lezen in het septembernummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven