Algemeen
De DST2 high torque motoren van Baumüller kunnen met een Wing-Mount geleverd worden voor integratie in de constructie van het schip (foto: Baumüller)

Volledig elektrische vrachtschepen zullen nog wel een poos uitblijven, maar hybride-aandrijvingen winnen in de scheepvaart wel terrein. De combinatie van diesel- en elektromotor levert een brandstofbesparing tot 20%. De schipper kan zelfs volledig elektrisch varen. Baumüller toonde op Electric & Hybrid Marine World Expo twee high torque motoren die door Loyd’s Register is gecertificeerd.

 Ook de binnenscheepvaart staat onder druk om brandstofverbruik annex emissies terug te dringen. Hybride aandrijfsystemen winnen daarom terrein in deze sector. Niet alleen in de pleziervaart, ook in de vrachtvaart. Naast de milieuwinst betekent een hybride aandrijving hier méér wendbaarheid voor de schipper, omdat bij een elektromotor het volledige koppel direct beschikbaar is, dus ook bij lage toerentallen. Dit verbetert de manouvreerbaarheid van het schip.

Koppel tot 80.000 Nm

Het Duitse Baumüller heeft de DST2 High-Torque motoren specifiek voor de scheepsbouw ontwikkeld. Deze watergekoelde directe aandrijving is door Lloyd’s Register gecertificeerd (de motorentypen 315 en 400). De motoren voldoen aan de IP 54 norm, ze zijn niet gevoelig voor vuil. Dankzij het innovatieve directe koelconcept heeft de motor een hoge vermogensdichtheid. Om de integratie van de compacte motoren te vergemakkelijken, bouwt Baumüller deze eventueel met diametraal aan de buitendiameter aangebrachte steunen. Hierdoor kan de motor in de scheepsconstructie geïntegreerd worden. De elektromotoren bieden hier het voordeel van hun compacte bouwwijze. Net als bij een hybride auto, kan de schipper kiezen uit vol-elektrisch varen (op accu of met een generator), enkel met de dieselmotor of gecombineerd. De DST2 synchroonmotoren worden in verschillende vermogensklassen gebouwd. Voor de scheepsbouw heeft Baumüller aandrijfoplossingen tot meerdere 100 kW vermogen. Het maximale koppel bedraagt momenteel 32.900 Nm voor de DST2-400. Baumüller ontwikkelt een DST-560 met een vermogen van 1200 kW en een koppel tot 80.000 Nm.

Smart industry

Smart industry dringt eveneens door tot de scheepsaandrijvingen. Als noviteit toonde Baumüller op de beurs in Amsterdam het Baudis IoT systeem, dat voor alle aandrijfsystemen van het bedrijf beschikbaar is. Sensoren, de Baudis IoT box en software met zelf ontwikkelde algoritmen bewaken voortdurend de procesgegevens van het aandrijfsysteem. Gegevens over de motortoestand, prestaties en bedrijfstijd worden naar een lokale server gestuurd of eventueel naar een cloudserver. Hier zorgen de algoritmen voor de analyse van de gegevens. Rederijen kunnen hiermee onder andere van alle schepen in hun vloot prestaties vergelijken van zowel de aandrijving als de sturing. Het IoT systeem is niet alleen geschikt voor Baumüller aandrijfsystemen. Het systeem werkt onafhankelijk en kan dus ook in bestaande systemen worden ingebouwd. Door het systeem te koppelen aan het IoT platform van Baumüller worden de algoritmen steeds verder verbeterd.

 

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven