Algemeen
Hoyer ecodesign
Er is een nieuwe en ambitieuzere ecodesign richtlijn in de maak, die betrekking heeft op verschillende soorten elektromotoren (foto: Hoyer)

Op 1 januari 2021 worden de EU de regels inzake de Ecodesign richtlijn uitgebreid met nieuwe en meer ambitieuze energie-efficiëntie-eisen voor elektromotoren in de vermogensrange van 0,12 kW tot 1000 kW. De eisen worden ingevoerd om de minst energie-efficiënte motoren op de markt geleidelijk uit te bannen. Hoyer Motors heeft er een white paper over geschreven.

Er is een nieuwe en ambitieuzere ecodesign richtlijn in de maak, die betrekking heeft op verschillende soorten elektromotoren. De nieuwe regels houden in dat alle elektromotoren met een vermogen tussen 0,75 kW en 1000 kW moeten volden aan de energieklasse IE3 of hoger. De meeste OEM’s van elektromotoren binnen en buiten Europa zullen te maken krijgen met de EU-richtlijnen.

De wijzigingen treden officieel in werking op 1 januari 2021 en bestaan uit drie fasen die tussen 1 juli 2021 en 1 juli 2023 worden uitgevoerd. De richtlijn, die op 1 januari 2021 in werking treedt, is van toepassing op inductiemotoren voor continu gebruik via het elektriciteitsnet en die 2, 4, 6 of 8 polig zijn en een vermogen hebben van tussen 0,12 kW en 1000 kW.

Aandachtspunten

Er zijn met name drie punten die bijzondere aandacht verdienen in verband met de nieuwe regels:

  1. De huidige vermogensrange wordt uitgebreid van 0,75 kW – 375 kW tot 0,12 kW – 1000 kW.
  2. 8-Polige motoren zijn nu ook opgenomen en ecodesign is nu van toepassing op 2, 4, 6 en 8 polen.
  3. Vandaag de dag hoeven motoren die door frequentieregelaars (VFD) worden aangedreven alleen nog maar IE2 te zijn, ook al is de eis eigenlijk IE3. Deze uitzondering wordt verwijderd.

Gefaseerde veranderingen

Vanaf 1 juli 2021:
Alle elektromotoren met een vermogen tussen 0,12 kW en 0,75 kW moeten voldoen aan de eisen voor energieklasse IE2, terwijl 0,75 kW tot 1000 kW minimaal in IE3 moet liggen.

Vanaf 1 juli 2022:
Motorleveranciers moeten alle elektromotoren testen op basis van verschillende snelheden, in tegenstelling tot de huidige situatie, waarin alleen op volle snelheid en met verschillende belastingen wordt getest. Dit komt omdat er steeds meer frequentiegeregelde toepassingen op de markt komen, die met zeer verschillende snelheden en belastingen werken.

Vanaf 1 juli 2023:
Atex veiligheidsmotoren (Ex eb) van 0,12 kW tot 1000 kW en eenfasemotoren vanaf 0,12 kW moeten voldoen aan de eisen voor IE2. Alle standaardmotoren van 75 kW tot 200 kW moeten voldoen aan de eisen voor IE4.

Nu integreren

Hoyer Motors raadt OEM’s aan om nu al na te denken over het opnemen van meer energie-efficiënte motoren in hun productontwerpen, omdat dit de totale CO2-voetafdruk van de industrie en toekomstbestendige producten zal verminderen. 

“Als OEM-er moet u zich er nu al van bewust zijn dat u dit in uw nieuwe ontwerp moet introduceren. Het zou jammer zijn om duizenden technische uren te besteden aan de ontwikkeling van een toepassing die niet in 2021 op de markt kan worden verkocht omdat het product is geïnstalleerd met een motor die niet efficiënt genoeg is”, zegt Thomas Vase, Product and Application Specialist bij Hoyer Motors.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven