Algemeen

Hoe ‘sustainable’ is produceren in China?

Dassault Systemes Shanghai Aandrijftechniek
Dassault Systémes kiest al een aantal jaren voor Shanghai als locatie voor hun ‘Manufacturing event’ (foto’s: Paul Quaedvlieg)

Tijdens het event ‘Manufacturing in the Age of Experience’ in Shanghai, georganiseerd door Dassault Systèmes, draaide alles om ‘sustainable manufacturing’. Want het moet anders, in fabrieken, op productielijnen, in machines en ook in China. Duurzaamheid is de nieuwe gamechanger en moet bovenaan ieders agenda komen te staan. Ook de agenda van CEO’s van grote OEM-ers. Het gaat niet meer alleen om geld verdienen, maar vooral hoe je dit geld verdient, en hoeveel je als fabrikant kunt betekenen om moeder aarde leefbaar te maken en te houden.

Dassault Systémes kiest al een aantal jaren voor Shanghai als locatie voor hun ‘Manufacturing event’. Waarom mag duidelijk zijn. Shanghai is een wereldstad en het technologisch en economisch middelpunt van de manufacturing industrie in China. Veel hoogbouw, de op twee na hoogste wolkenkrabber ter wereld, de nodige nieuwbouw en oude wijkjes die langzaamaan uit het centrum verdwijnen.

Duurzaamheid is ‘hot’

Het ‘Manufacturing event’ vond plaats in een industriële omgeving aan de oever van de rivier Huangpu die dwars door de wereldstad stroomt. In totaal kwamen er zo’n 200 decision makers en influencers uit de wereldwijde industrie, maar vooral uit Azië. Thema dit jaar ‘Make it sustainable in the Industry Renaissance.’ Mooi gekozen naam, maar wat betekent nu werkelijk?

Bedrijven zijn er vooral om één ding: geld verdienen en winst maken. Dat geldt net zo goed voor Dassault Systémes als voor elke willekeurige OEM-er. Maar omdat duurzaamheid tegenwoordig zo ‘hot’ is, kan met dat thema ook geld verdiend worden. Daar worden niet alleen de bedrijven beter van die duurzaam produceren, maar ook de planeet.

Workforce is van groot belang

“There is no planet B”, zegt Guillaume Vendroux in zijn openingsspeech. Vendroux is CEO van DELMIA, een merk en bedrijfsonderdeel van Dassault Systémes. “We moeten innovatie gebruiken als middel om de productiesystemen te veranderen.” Volgens Vendroux zijn er drie speerpunten hoe fabrikanten duurzaamheid kunnen implementeren: workforce, planning en profit. “Personeel is een belangrijk onderdeel in een duurzame productieomgeving.”

Guillaume Vendroux, CEO DELMIA: “Innovatie gebruiken om productiesystemen te veranderen”

“Als bedrijf moet je je personeel een veilige werkomgeving geven. Ook de samenwerking onderling moet goed zijn. Als je ze dan ook nog een stuk autonomie geeft, is er meer voldoening in hun werk en zijn ze meer committed naar hun werkgever.” Zeker de jongere generaties zijn meer met het onderwerp duurzaamheid bezig en het is tegenwoordig als werkgever een pluspunt als je je als bedrijf inzet voor een beter milieu. En in de ratrace voor personeel kan dat absoluut een voordeel zijn.

Productieoptimalisatie

Ook planning is een speerpunt op weg naar een duurzame productie. Immers als je de planning optimaliseert kun je productieprocessen veel beter op elkaar aan laten sluiten hetgeen energie of materiaal kan besparen. We praten tijdens het event bij met Jeroen Hanekamp, General Manager en wereldwijd verantwoordelijk voor DELMIA Quintiq.

“Binnen fabrieken zijn er enorm veel processen die je kunt optimaliseren. Wat wij doen is het optimaliseren van deze processen. Welke machines in welke volgorde? Welke logistieke processen naar die machines? Bijvoorbeeld in de metaalfabricage heb je grote rollen staal die verhit moeten worden voor een volgende processtap. Voer je die te vroeg door de machine dan verlies je een hoop warmte en energie. Onze taak is om die processen zo optimaal mogelijk in elkaar over te laten lopen. We moeten dus veel meten. Data is key in onze business.”

Data en kennis combineren

Die data binnen een bedrijf verkrijgen gaat op meerdere manieren. Volgens Hanekamp sturen veel bedrijven op zogenaamde KPI’s, oftewel Key Performance Indicators. “Het gaat daarbij niet alleen om data via sensoren, maar ook om kennis die bij de medewerkers zit. Vaak hebben mensen al 30 jaar ervaring met bepaalde processen. Vanuit de sensoren krijgen we data, maar vanaf de werkvloer horen we pas hoe het werkelijk gaat. Die data en kennis combineren en vanuit daar de meest optimale planning maken is onze specialiteit.”

Hanekamp legt uit dat zijn klanten vooral de grote bedrijven zijn, niet het mkb. “Denk hierbij aan bedrijven als SKF, ASML, ThyssenKrupp, AkzoNobel, Outokumpu of NXP. Dat zijn de bedrijven die we optimaliseren met betrekking tot de planning van de shopfloor, inventory planning etc. Hoe je iets produceert is één ding, maar het moet daarna ook een plek in de fabriek krijgen. Dat gaat van ruwe producten die binnenkomen tot eindproduct dat de fabriek verlaat, zeg maar inbound en outbound. Je kunt daarmee inspelen op vraag en aanbod en bepaalde variabelen in onze planning software invoeren. Hoe meer variabelen, hoe complexer de planning. Daar zijn we juist goed in.”

Smart & sustainable

In Shanghai had Dassault Systèmes diverse interessante sprekers uit zowel China als daarbuiten. Interessant was de presentatie van Ke Wang, Managing Director Industry X.0 greater China bij Accenture en een toonbeeld van de moderne Chinese manager. In perfect Engels en qua kledingstijl in casual business ging hij in op het thema ‘Get smart about sustainable manufacturing’.

Ke Wang, Accenture: “Focus op de digitalisering van je productie”

“Een duurzame productie is van cruciaal belang zowel voor de fabrikant zelf als voor het land waar de productie plaatsvindt. Als fabrikant kun je de productie optimaliseren en efficiënter maken. Kosten gaan omlaag en je wordt meer competitief ten opzichte van je concurrent. Er ontstaan nieuwe business modellen en dat je ‘groen’ produceert mag de hele wereld weten.”

“Maar ook voor het land waar je produceert is een duurzame productie van belang. Denk aan een positieve sociale impact, het vertrouwen opbouwen met aandeelhouders, klanten en je eigen werknemers. En ook dat je als bedrijf innovatief bezig bent straalt uit naar het land waarin je dat doet. Maar innoveer vooral ook om het milieu te ontzien.”

Digitale transformatie in China

Wang gaat daarna verder hoe de status van ‘groen produceren’ in China eigenlijk is. Wij kennen alleen maar de verhalen dat men het in China niet zo nauw neemt qua milieu. Wang laat enkele cijfers zien n.a.v. een onderzoek van Accenture Research: “Er is een sterke vraag naar een digitale transformatie in China. Zo’n 73% van de bedrijven is enthousiast als het gaat om smart manufacturing, de wil is er wel. Maar het daadwerkelijk implementeren is wat lastiger, slechts 9,4% van de bedrijven, de zogenaamde ‘Rotation Champions’, maakt daadwerkelijke de keuze voor meer digitalisering en optimalisatie van de productie.”

De automobielindustrie staat wereldwijd voor grote veranderingen, ook in een land als China (foto: VW/Audi)

Dat smart & sustainable ook rendeert toont datzelfde onderzoek aan. “De bedrijven die de switch hebben gemaakt hebben een inkomstengroei van 14,3% ten opzichte van 2,6% van de bedrijven die nog op de ‘oude’ manier produceren”, legt Wang uit. “Ook is de bruto winstmarge met 12,7% hoger dan de 5,2% van de conventionele bedrijven. Een hogere efficiency is niet alleen goed voor het milieu, maar zorgt ook voor betere cijfers.”

Tot slot pleit Wang voor een sterke digitale basis van de productie. “Focus op de digitalisering van je productie. Zorg voor een real-time transparantie, een agile en flexibele productie en probeer intelligent maar continu te verbeteren.”

Het complete artikel over duurzaamheid, industrial internet, uitdagingen in de automobielindustrie en inzet van robots in China is te lezen in de komende Aandrijftechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven