Algemeen
Bosch eStroller aandrijftechniek
De vraag naar elektrische ondersteuning voor kinderwagens groeit (foto: Bosch)

‘Het moet niet gekker worden’ zullen de nodige mensen denken, wat is er immers mis met het duwen van een kinderwagen? Toch introduceert Bosch het eStroller System, waarbij het om meer gaat dan zomaar een elektrische aandrijving voor een kinderwagen. Het eStroller System bevat volgens de Duitse fabrikant kennis uit de hele onderneming. Zo worden bijvoorbeeld de accu’s gebruikt van het oplaadbare gereedschap van Bosch.

Volgens Bosch is het systeem zo sterk dat de kinderwagen bij windkracht zeven niet van zijn plaats komt. Noch de parkeerrem, noch een menselijke hand houdt hem vast. Het nieuwe Bosch eStroller systeem zorgt hiervoor. Dit is veel meer dan alleen een elektrische aandrijving. Het is een hulpsysteem voor kinderwagens met uitgebreide comfort- en veiligheidsfuncties. Naast schuifondersteuning en automatisch remmen, omvat het ook een netwerk via een smartphone app, een alarmfunctie en een breed scala aan hightech sensoren.

Samenwerking Emmaljunga

Bosch opent daarmee een nieuwe markt. “Het eStroller systeem bevat kennis uit de hele onderneming. Voor ons gelden dezelfde technische en kwalitatieve normen als in de automobielindustrie – inclusief tests in windtunnels”, zegt Dr. Stefan Hartung, lid van de Raad van Bestuur van Bosch en voorzitter van de divisie Mobiliteitsoplossingen. Het variabele Bosch systeem is zowel geschikt voor enkele, dubbele als tweeling kinderwagens. Het zal voor het eerst worden gebruikt bij de Zweedse kinderwagenfabrikant Emmaljunga begin 2020. Samenwerking met andere fabrikanten is gepland.

Intelligente mobiliteit

De vraag naar elektrische ondersteuning voor kinderwagens groeit. Voor negen van de tien ouders zijn comfort en veiligheid de belangrijkste criteria bij de aankoop van een kinderwagen. Dit is het resultaat van een representatief Bosch-onderzoek onder vrouwen en mannen met kinderen van nul tot vier jaar en aanstaande ouders. “Met zijn mobiliteitsoplossingen begint Bosch al voor u aan de slag gaat en brengt het intelligente mobiliteit naar alle gebieden van het leven”, zegt Hartung.

Geluidsarme elektromotoren

De aandrijfeenheid van het systeem bestaat uit twee geluidsarme elektromotoren op de achteras – inclusief een Bluetooth-module en een intelligent sensorsysteem. De sensoren, die ook worden gebruikt in bijvoorbeeld smartphones, meten de snelheid en versnelling van de kinderwagen en beoordelen tegelijkertijd de ondergrond waarover de kinderwagen rijdt. Met behulp van algoritmen kunnen ze in fracties van een seconde bepalen wat mama of papa van plan is.

Bosch kinderwagen aandrjiftechniek
De aandrijfeenheid van het systeem bestaat uit twee geluidsarme elektromotoren op de achteras – inclusief een Bluetooth-module en een intelligent sensorsysteem

Elektromechanische vergrendeling

Als het bergopwaarts gaat, duwen de motoren vanzelf, net als bij eBikes. Ze remmen automatisch naar beneden. Als de ouders de kinderwagen loslaten, verhindert de motorrem het wegrollen zonder te remmen en sluit de elektromechanische vergrendeling (EMA) de parkeerrem. Het eStroller-systeem werkt zonder extra schakelaars of knoppen op de handgreep – de typische Bosch-benadering: de hoogste technische eisen in combinatie met een gebruiksvriendelijke bediening.

De elektrische ondersteuning verhoogt niet alleen het comfort en de veiligheid, maar verbetert ook de ergonomie. Bosch heeft gebruikerstesten uitgevoerd om vast te stellen dat het eStroller-systeem de houding van de ouders aanzienlijk kan verbeteren: bergop, in ruw terrein, of bij tegenwind, is aanzienlijk minder kracht nodig. Ook bergafwaarts ontlast de zelfremmende elektrische aandrijving de rug merkbaar.

Bosch kinderwagen Aandrijftechniek

Hoe sterk de elektrische ondersteuning moet zijn, kan in drie stappen worden geregeld via de bijbehorende smartphone-app (beschikbaar voor Android en iOS). Het communiceert met het eStroller systeem via Bluetooth. Bovendien geeft de app het niveau van de verwijderbare batterij aan en geeft een vroegtijdige waarschuwing wanneer de energie bijna op is.

Batterij uit accuboormachines

De handige en lichte 18 V li-ionbatterij is ondergebracht in een afsluitbaar compartiment. Dit wordt ook gebruikt in standaard Bosch gereedschap zoals accuschroevendraaiers en kan daarom meerdere manieren worden gebruikt. Of een reservebatterij is snel bij de hand indien nodig. Volledig opgeladen – de oplaadtijd is ongeveer twee en een half uur – biedt de accu een bereik van maximaal 15 kilometer, afhankelijk van de mate van gebruik en het gewicht van de kinderwagen. Ouders kunnen hun smartphone ook van stroom voorzien via een USB-interface.

Alarm bij diefstal

De alarmfunctie kan ook worden geactiveerd via de app. Bijvoorbeeld, wanneer ouders de kinderwagen voor een café verlaten. Als een onbevoegd persoon probeert de kinderwagen weg te duwen, verschijnt er een waarschuwingsbericht op de smartphone wanneer er een Bluetooth-verbinding tot stand is gebracht. Bovendien klinkt er een alarmtoon op de auto via een geïntegreerde luidspreker en de parkeerrem wordt automatisch weer ingeschakeld. Als de accu onderweg leeg raakt, kan de kinderwagen worden gebruikt als een normale kinderwagen – zonder dat de motorweerstand wordt gevoeld.

2 reacties op “Heeft een elektrische aandrijving voor kinderwagens zin?

  1. Ruud Visser schreef:

    dit lijkt mij nou echt heeeel gevaarlijk. stel, je laat de kinderwagen even buiten staan met kind in de wagen en je drukt per ongeluk op een knopje en de wagen gaat rijden.

    Heeft u enig idee hoeveel elektrische golfkarretjes onbedoeld het water inrijden?

    graag uw mening!

    • Paul Quaedvlieg schreef:

      Beste Ruud, geachte heer Visser, ook mijn reactie was in eerste instantie, ojee, best gevaarlijk. Maar Bosch hamert zo op veiligheid in dit bericht dat het best veilig zal zijn. Er staat zelfs dit: ‘Als de ouders de kinderwagen loslaten, verhindert de motorrem het wegrollen zonder te remmen en sluit de elektromechanische vergrendeling (EMA) de parkeerrem.’ De golfkarretjes die zomaar in het water belanden zijn vast nog niet allemaal met moderne veiligheidstechnologie uitgerust.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven