Algemeen
Wetenschappers van de Universiteit van Saarland hebben een condition monitoring systeem ontwikkeld, waarmee ze industriële handling-, assemblage- en verpakkingslijnen bewaken. (foto: Oliver Dietze)

Wetenschappers van de Universiteit van Saarland hebben een condition monitoring systeem ontwikkeld, waarmee ze industriële handling-, assemblage- en verpakkingslijnen bewaken. Ze gebruiken hiervoor zelflerende sensoren. Deze kunnen na enige tijd afwijkingen in vaste patronen herkennen die duiden op een naderende storing. Big data analyse gebeurt dus in de sensoren zelf. De onderzoekers presenteren het systeem op de Hannover Messe eind april.

Industrie 4.0 is ook dit jaar op de Hannover Messe weer een thema dat veel aandacht krijgt. Condition monitoring, het voorspellen wanneer machines in storing vallen, is een van de veelbelovende toepassingen. Het team van professor Andreas Schütze van de Saarland University en het Center for Mechatronics and Automation Technology zijn de ontwikkeling van het nieuwe systeem begonnen om robotlijnen voor storingen te behoeden. Stel dat een lineaire actuator in een assemblagelijn is beschadigd, dan kan de robot niet meer exact de deur van een auto positioneren.

Health check voor de machine
Met het nieuwe systeem voeren ze eigenlijk continu een check-up van de complete lijn uit. “We visualiseren continu de conditie van een machine of een lijn en genereren vroegtijdig waarschuwingen voor mogelijke schade”, vat Andreas Schütze het concept samen. Ze doen dit door sensoren in de machine of productielijn in te bouwen. Deze sensoren communiceren zowel onderling als met de bestaande processensoren. Hiermee kan zelfs de kleinste afwijking gedetecteerd worden. De onderzoekers maken hiervoor gebruik van het feit dat technische apparatuur voordat deze uitvalt, begint te trillen, een ander geluid maakt of oververhit raakt. Zij hebben precies in kaart kunnen brengen welke geluiden, trillingen en temperaturen normaal zijn. Elke afwijking duidt dus op een naderende storing.

Geen analysesoftware nodig
Professor Andres Schütze: “We hebben het patroon van de verschillende signalen uitvoering bestudeerd. We hebben onderzocht hoe signalen zoals frequentie en vibraties veranderen tijdens gebruikelijke storingen en falen.” Hiervoor hebben ze duizenden patronen, afkomstig uit vele data, geanalyseerd en de signalen gedetecteerd die verband houden met zaken zoals mechanische slijtage. Deze informatie stoppen ze in de sensoren. “Daarmee veranderen we de sensoren in smart devices die zelfstandig in staat zijn deze signalen te detecteren.” Doordat de sensoren dit kunnen, vervalt de behoefte aan specifieke analysesoftware.

Testen door Bosch Rexroth en Festo
Het onderzoeksteam van de Saarlandse universiteit wil nu een set sensoren en modules ontwikkelen waarmee bedrijven eenvoudig een fitness check voor hun productielijnen kunnen bouwen. De sensoren zullen in eerste instantie data verzamelen. Na enige tijd kunnen ze de conditie van de lijn bewaken. Het onderzoeksteam denkt dat ook andere toepassingen denkbaar zijn, bijvoorbeeld automatische kwaliteitscontrole. Het systeem gaat binnenkort de testfase in, waarbij het getest wordt bij onder andere Bosch Rexroth en Festo. Bosch Rexroth gaat de sensoren inzetten voor het monitoren van CNC machines; Festo wil ze gebruiken voor het bewaken van spindelassen.

Het onderzoeksteam van professor Schütze staat op de Hannover Messe in hal 2, stand B46

  • Airbus en TNO ontwikkelen lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen

    Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. (Ill.: TNO)Airbus en TNO zijn gezamenlijk het programma UltraAir gestart voor de ontwikkeling van een demonstratiemodel van een lasercommunicatieterminal voor vliegtuigen. Het project wordt medegefinancierd… Lees verder →

  • Smeerbeheer in de voedingsmiddelen industrie

    Woensdag 14 april 10.00 uur Nieuwe, zelfs nasmeervrije technologieën hebben een positieve impact en beïnvloeden de kosten van uw onderhoudsbudget aanzienlijk. Smering is daarmee niet simpelweg een activiteit die gedaan moet worden op de manier zoals gewend. Het moet onderdeel worden van de onderhoudsstrategie, zeker… Lees verder →

  • Igus tandkranslagers

    Igus breidt programma tandkranslagers uit

    Met het ruimtebesparende modulaire PRT-04 tandkranslagersysteem kunnen ontwerpers vrijelijk roterende toepassingen monteren. (foto: Igus BV)De PRT-04 tandkranslagers van Igus zijn nu leverbaar in andere maten. Ze zijn leverbaar met  met binnen- en buitentand-aandrijving en een borgfunctie, zijn compact en hebben een lage massa. Ze zijn… Lees verder →

  • Waterstof raceteam studenten TU Delft verhuist IT-infrastructuur

    Een deel van het team van Forze Hydrogen Racing met de nieuwe Forze IX. (Foto: Forze Hydrogen Racing) Forze Hydrogen Racing heeft zijn volledige IT-infrastructuur verhuisd naar een colocatie omgeving in het flagship datacenter van Greenhouse Datacenters in Naaldwijk. Voorheen had het waterstof raceteam, bestaande… Lees verder →

  • Pilz prorail ERTMS

    Pilz helpt ProRail bij snellere aanpak ERTMS

    ERTMS wordt gebouwd in treinen én in de infrastructuur van het spoor (foto: Pilz)Pilz is geselecteerd als een van de twaalf innovatiepartners van ProRail. Dit werd afgelopen week bekend gemaakt tijdens de internationale digitale beurs RailTech 2021. Met dit partnerschap start voor Pilz een nieuwe… Lees verder →

  • ROVC Cetop FEDA

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre voor Hydrauliek level 3

    ROVC erkend als CETOP Approved Education Centre V.l.n.r.: Waldo Linders, Arjan Coppens, John Huizing en André Braakman (foto: ROVC)ROVC, partner in trainingen en opleidingen voor technisch Nederland, is door FEDAcademie, een onafhankelijke stichting van branchevereniging FEDA, officieel erkend als CETOP-Approved Education Centre Hydrauliek Level 3.… Lees verder →

  • Airbus Ascend

    Airbus test e-aandrijving met supergeleiding en cryogene temperaturen

    ASCEND gaat elektrische architecturen evalueren van enkele honderden kilowatts tot multi-megawatt (bron: Airbus)Airbus heeft onlangs de ‘Advanced Superconducting and Cryogenic Experimental powertraiN Demonstrator’ (ASCEND) gelanceerd om de impact van supergeleidende materialen en cryogene temperaturen op de prestaties van de elektrische aandrijvingen voor vliegtuigen te onderzoeken.… Lees verder →

  • SEW Movimot advanced

    Nieuwe decentrale ruimtebesparende regelaar van SEW-Eurodrive

    De Movimot Advanced is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor DRN is geïntegreerd (foto: SEW-Eurodrive)SEW-Eurodrive heeft nieuwe, decentrale aandrijftechnologie ontwikkeld in de vorm van de Movimot Advanced. Dit is een decentrale frequentieregelaar die in de klemmenkast van de asynchrone motor… Lees verder →

  • B&R smart camera

    Machine vision projecten eenvoudiger met Smart Camera B&R

    De Smart Camera maakt het in realtime combineren van meerdere machine vision toepassingen eenvoudig (foto: B&R)B&R’s geïntegreerde machine vision portfolio beschikt nu over nu een Smart Camera welke meerdere machine vision functies in realtime combineert. Daarmee wordt de implementatie van opeenvolgende procesgestuurde functies eenvoudig, terwijl… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven