Algemeen

Grote frequentieregelaar als softstarter

frequentieregelaar als softstarter
De DriveStart is een drive (frequentie-regelaar) die puur als softstarter wordt gebruikt (foto: Hiflex Automatiseringstechniek).

Voor toepassingen met enig vermogen waarvan het toerental niet geregeld behoeft te worden, kiest men voor de aanloop vaak een softstarter. In vergelijking met een frequentieregelaar is deze goedkoper en eenvoudiger, maar het aanloopkoppel is lager en de aanloopstroom nog altijd vrij hoog. Vooral bij een zwak net, vaak waar een lokale generator de energiebron is, kan de DriveStart van Solcon (vertegenwoordigd door Hiflex Automatiseringstechniek) uitkomst bieden.

Een van de zwakke punten van softstarters is de beperking in de aanloopstroom en daarmee van het aanloopkoppel. Om dit te omzeilen, heeft Solcon de nodige jaren ontwikkelingswerk gestoken in een nieuw type middenspanning softstarter, de DriveStart.

De typenaam geeft precies weer wat het is: het is een drive (frequentieregelaar) die puur als softstarter wordt gebruikt. Als de motor eenmaal op toeren is, wordt de IGBT aanloopschakeling overbrugd en is de motor direct op het voedingsnet geschakeld. De DriveStart regelt het toerental dus niet, maar gebruikt de IGBT-schakeling alleen voor starten en uitlopen. Eenmaal overbrugd, verbruikt de softstarter geen energie en genereert geen warmte.

Dankzij deze betere warmtehuishouding en uitgekiende keuze en plaatsing van de componenten is de DriveStart de helft kleiner en een stuk goedkoper dan een conventionele softstarter die hetzelfde vermogen levert.

Softstarter

De fabrikant is er in geslaagd de overgang van aanloopregeling tot directe schakeling op het net bijna perfect te laten verlopen, dat wil zeggen zonder beïnvloeding van netstroom en motorstroom. Door de opbouw is ook de aanloopstroom aan ingangszijde beperkt, maar de motor kan wel een hoog aanloopkoppel leveren.

De starter is standaard voorzien van een uitgangsfilter, zodat het apparaat een nagenoeg perfecte sinusvormige stroom naar de motor stuurt en de blindstroom beperkt. Ook is het apparaat voorzien van ingangsspoelen, zodat harmonischen en blindstromen in het net beperkt blijven. Met name aan boord van schepen (eilandbedrijf) is dit een voordeel.

Het complete artikel vindt u in het oktober-nummer van Aandrijftechniek.

 

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS)ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations ATS… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic)OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee nieuwe… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems)Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne is… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler)Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility. Het… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC)Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen, elektrotechnische… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok)De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings- en… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven