Algemeen
Grobblech moderniseert walserij
Het GearLink concept van Voith maakt een voor walserijen tot nu toe niet behaalde overbrenging van draaimoment bij minimale walsdiameters mogelijk (foto: Voith).

Voor modernisering van de hoofdaandrijving van zijn walserij in Linz (A) heeft VoestAlpine Grobblech gekozen voor het hoog vermogen GearLink aandrijfsysteem van Voith. Grobblech produceert staalplaat met hoge materiaalkwaliteit, die bijvoorbeeld wordt gebruikt bij pijpleidingen.Dit concept omvat twee aandrijfassen en twee koppelingsassen met hypoïdevertanding. Het maakt de overbrenging van een hoog draaimoment bij een minimale walsdiameter mogelijk. Dit maakt voor de eindgebruiker een uitbreiding van vervormingsprocessen binnen het productportfolio mogelijk en zorgt tevens voor een verhoogde productiviteit bij betere kwaliteit.

Door de modernisering van de walserij kan Grobblech hardere en hoogwaardige staalsoorten verwerken tot een breedte van 4,2 m. De beide hoofdaandrijfassen brengen elk continu een draaimoment over van 7500 kNm. Gekoppeld aan de minimale wals diameter 980 mm was dit nog niet eerder gerealiseerd. De aandrijfassen met krachtkoppeling verminderen ook de speling in de aandrijving. Ook wordt het vermogensverlies door wrijving en de milieubelasting door smeermiddelen tot een minimum beperkt.

Grobblech, Buma en Voith

De ontwikkeling van het nieuwe aandrijfsysteem is het resultaat van nauwe samenwerking tussen Grobblech, Buma Engineering und Anlagenbau en Voith. In de Grobblech walserij worden cardanassen gebruikt met een diameter van 1300 mm. De gesmede cardanassen zijn verschillend in lengte. Hierdoor ontstaat een offset van de koppelingen aan de walszijde, waardoor hier ook koppelingen van gelijke grootte kunnen worden gebruikt.

De Gearlink aandrijving vermindert de buigmomenten op de astap van de wals en maakt een axiale verschuiving van de wals mogelijk. Bovendien biedt de koppelingsas een axiale vrijloop in het geval dat een wals zou scheuren.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven