Algemeen

Goedkopere perslucht door slimmer aansturen

compressoren slimmer aansturen
Slimmer aansturen van compressoren kan beter zijn dan alleen frequentieregeling.

“Het is een misvatting dat je met frequentiegeregelde compressoren altijd rendabeler uit bent,” zegt Harry Schiphorst, directeur van Compressor Service Techniek (CST). Hij is duidelijk voorstander van ‘multimachine perslucht- en vacuüminstallaties’, waarbij door het combineren van verschillende capaciteiten en slimmer aansturen optimale rendementen worden behaald.

“Met frequentiegeregelde compressoren ben je alleen rendabeler uit als deze continu tussen 50 tot 80% van zijn nominale vermogen draait. Eronder of erboven wordt de compressor minder zuinig en dus duurder. Waar het vooral om gaat is dat je een persluchtinstallatie optimaal dimensioneert, een goede verdeling maakt van de machines op basis van compressorcapaciteiten en de belasting en tot slot door slimmer aansturen”, aldus Schiphorst.

Zijn onderneming controleert periodiek hoe persluchtinstallaties bij klanten draaien. Bij fabrieken met fluctuaties in de productie kan de druk in rustiger perioden wellicht omlaag. Het kan zelfs rendabeler zijn om het persluchtnet te splitsen in een deel met hogere en een deel met lagere druk.

Slimmer aansturen

De ‘ideale persluchtinstallatie’ kan slechts per bedrijf worden bepaald. Een en ander hangt af van dynamische factoren en wat en wanneer een fabriek produceert.Medebepalend zijn ook het budget, de eisen aan betrouwbaarheid en de eisen aan productkwaliteit. Cruciaal is de besturing. Door compressoren slimmer aan/uit te schakelen zijn vaak de nodige energiebesparing te realiseren. Ook kritisch naar het leidingnet kijken, kan besparingen opleveren.

Omdat de afgelopen jaren bedrijven kritischer naar de kosten gingen kijken, heeft CST veel analyses uitgevoerd en bedrijven gericht geadviseerd om te besparen op de persluchtvoorziening. Dat kan behalve door een rendabeler installatie ook door een ander servicecontract of door een prijs per geleverde m3 perslucht.

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven