Algemeen
sturen zonder stuurbekrachtiging
Door een geschikte wielophanging en aangepaste aansturing kan een stuurbekrachtiging voor elektrische auto's worden gerealiseerd (foto: Michael Frey, KIT).

Bij voertuigen zorgt de verbrandingsmotor niet alleen voor de voortbeweging, maar ook voor de energie voor hulpsystemen aan boord zoals stuurbekrachtiging. Bij elektrische voertuigen komt ook deze hulpenergie uit de batterijen en daardoor vermindert de actieradius. Het project e²-Lenk van het Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) houdt zich bezig met een nieuw concept voor stuurbekrachtiging. In het project van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) en Schaeffler wordt de besturing energetisch efficiënt ondersteund door een uitgekiende regeling van de aandrijfmomenten op de individuele wielen.

De nieuwe vorm van stuurbekrachtiging zou met een beperkt aantal systeemcomponenten in elektrische voertuigen kunnen functioneren, waardoor gewicht en energieverbruik in het elektrische voertuig worden verminderd. De elektrische auto wordt daardoor goedkoper en heeft ook een grotere actieradius. Ook zouden materiaal en productiestappen kunnen worden beperkt door de aanpassing van constructie en gewichtsoptimalisering.

Stuurbekrachtiging

Het basisidee van het project e²-Lenk is simpel. In plaats van alle wielen te voorzien van gelijke aandrijfkrachten, zoals bij voertuigen met verbrandingsmotor, moet in de elektrische auto elk wiel individueel worden aangedreven met een elektromotor.

Als de wielen aan de linkerkant meer aandrijfmoment op de weg overbrengen dan aan de rechterkant, ontstaat een versnelling van het voertuig naar een rechter bocht, zonder dat de voorwielen insturen of dat extra energie voor het sturen moet worden geleverd. Rupsvoertuigen en quadrokopters sturen op dezelfde manier.

Met een slimme aansturing en geschikte wielophanging kan dus al tijdens het rijden een vorm van stuurbekrachtiging worden gerealiseerd. De stuurbekrachtiging wordt door deze aanpak een gedeelte van de aandrijflijn. Het insturen van de voorwielen gebeurt zonder extra energietoevoer.

demonstratiemodel voor elektrisch rijden zonder stuurbekrachtiging
Met een demonstratiemodel worden nieuwe concepten voor aandrijving en besturing voor elektrische auto’s getest (foto: Markus Breich, KIT).

De onderzoekers willen daarmee ook de rijkwaliteit verhogen. Hierbij gaat het gebruik door klanten, comfort, veiligheid en betrouwbaarheid hand in hand. Alleen het besturen tijdens het stilstaan vormt in de conventionele uitvoering nog een uitdaging.

Demonstratiemodellen

In het kader van het project worden functionele demonstratiemodellen opgebouwd, waarmee concepten experimenteel kunnen worden gevalideerd en geoptimaliseerd. Inbouw in een model van de Formula Student racewagen van KIT staat ook op het programma.

  • Zevende as van Rollon: extra maten voor kleine robots

    Rollon heeft zijn assortiment zevende assen uitgebreid met twee extra maten voor automatiseringstaken met een lager laadvermogen (foto: Rollon)Met de productlijn Seventh Axis biedt Rollon een uitgebreid portfolio van modulaire aluminium assen voor robottoepassingen. Nu is het assortiment uitgebreid met twee extra maten in het… Lees verder →

  • ABB breidt met overname portfolio flexibele automatisering uit

    ABB neemt ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) overnemen. Hiermee kan ABB een compleet portfolio aanbieden voor de volgende generatie van flexibele automatisering. (foto’s: ABB)ABB heeft aangekondigd dat het de ASTI Mobile Robotics Group (ASTI) zal overnemen, fabrikant van autonome mobiele robots (AMR). Hiermee wordt het… Lees verder →

  • ABB introduceert geavanceerd HMI-scherm

    Met de Lite Panel introduceert ABB een geavanceerd HMI-scherm om tot 28 verschillende elektrische ABB-componenten te monitoren en besturen. (Foto: ABB)Met Lite Panel introduceert ABB een veilige, tijdbesparende en eenvoudig te installeren oplossing om tot 28 elektrische componenten te monitoren en besturen. Elektronische componenten, zoals… Lees verder →

  • Voxan en Max Biaggi plannen nieuwe wereldrecordpoging

    Voxan en Max Biaggi bereiden een nieuwe recordpoging voor. (Foto: Venturi)Motorfietsfabrikant Voxan, onderdeel van Venturi, fabrikant van elektrische voertuigen, maakt zich op voor het veroveren van een nieuw snelheidsrecord. Na het vestigen 11 nieuwe records in november 2020, wordt de elektrische motorfiets Voxan Wattman momenteel… Lees verder →

  • Huisman schaalt 3D-printen van kraanhaken op

    De 3D-geprinte kraanhaken wegen elk 1700kg en hebben een hijsvermogen van 350mt (foto: Huisman)Huisman, leverancier van step-changing technische oplossingen, heeft geslaagde tests uitgevoerd met vier nieuwe 3D-geprinte 350mt kraanhaken op basis van strenge eisen en onder toezicht van de onafhankelijke certificerende autoriteit Lloyd’s Register. De… Lees verder →

  • Schaeffler start productie van 2in1 elektrische assen in China

    De 2in1 elektrische as van Schaeffler integreert de reductietransmissie en de elektromotor in één compacte eenheid. (foto's: Schaeffler)Schaeffler begint met de productie van 2in1 elektrische assen in haar productiefaciliteit in Taicang, China. Het elektrische assysteem bestaat uit een elektromotor en een transmissie. De productiestart is… Lees verder →

  • Siemens breidt motorportfolio voor procesindustrie uit

    Simotics XP-motoren van 0,25 tot 460 kW beschikbaar in gasgroepen IIB en IIC (foto: Siemens)De explosieveilige laagspanningsmotoren van de Simotics XP-serie van Siemens zijn nu beschikbaar in het gehele vermogensbereik van 0,25 tot 460 kW in gasgroepen IIB en IIC. Met hun premium efficiëntie klasse… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven