Algemeen
sturen zonder stuurbekrachtiging
Door een geschikte wielophanging en aangepaste aansturing kan een stuurbekrachtiging voor elektrische auto's worden gerealiseerd (foto: Michael Frey, KIT).

Bij voertuigen zorgt de verbrandingsmotor niet alleen voor de voortbeweging, maar ook voor de energie voor hulpsystemen aan boord zoals stuurbekrachtiging. Bij elektrische voertuigen komt ook deze hulpenergie uit de batterijen en daardoor vermindert de actieradius. Het project e²-Lenk van het Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF) houdt zich bezig met een nieuw concept voor stuurbekrachtiging. In het project van het Karlsruher Institut für Technologie (KIT) en Schaeffler wordt de besturing energetisch efficiënt ondersteund door een uitgekiende regeling van de aandrijfmomenten op de individuele wielen.

De nieuwe vorm van stuurbekrachtiging zou met een beperkt aantal systeemcomponenten in elektrische voertuigen kunnen functioneren, waardoor gewicht en energieverbruik in het elektrische voertuig worden verminderd. De elektrische auto wordt daardoor goedkoper en heeft ook een grotere actieradius. Ook zouden materiaal en productiestappen kunnen worden beperkt door de aanpassing van constructie en gewichtsoptimalisering.

Stuurbekrachtiging

Het basisidee van het project e²-Lenk is simpel. In plaats van alle wielen te voorzien van gelijke aandrijfkrachten, zoals bij voertuigen met verbrandingsmotor, moet in de elektrische auto elk wiel individueel worden aangedreven met een elektromotor.

Als de wielen aan de linkerkant meer aandrijfmoment op de weg overbrengen dan aan de rechterkant, ontstaat een versnelling van het voertuig naar een rechter bocht, zonder dat de voorwielen insturen of dat extra energie voor het sturen moet worden geleverd. Rupsvoertuigen en quadrokopters sturen op dezelfde manier.

Met een slimme aansturing en geschikte wielophanging kan dus al tijdens het rijden een vorm van stuurbekrachtiging worden gerealiseerd. De stuurbekrachtiging wordt door deze aanpak een gedeelte van de aandrijflijn. Het insturen van de voorwielen gebeurt zonder extra energietoevoer.

demonstratiemodel voor elektrisch rijden zonder stuurbekrachtiging
Met een demonstratiemodel worden nieuwe concepten voor aandrijving en besturing voor elektrische auto’s getest (foto: Markus Breich, KIT).

De onderzoekers willen daarmee ook de rijkwaliteit verhogen. Hierbij gaat het gebruik door klanten, comfort, veiligheid en betrouwbaarheid hand in hand. Alleen het besturen tijdens het stilstaan vormt in de conventionele uitvoering nog een uitdaging.

Demonstratiemodellen

In het kader van het project worden functionele demonstratiemodellen opgebouwd, waarmee concepten experimenteel kunnen worden gevalideerd en geoptimaliseerd. Inbouw in een model van de Formula Student racewagen van KIT staat ook op het programma.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven