Algemeen

Geleidingen vergemakkelijken lossen containers

lossen van containers
Na het grijpen plaatst de gripper de dozen op een rollenbaan, waarna een palletiser ze keurig op een pallet stapelt (foto: Copal Development).

Copal Development bouwt machines voor het lossen van los gestapelde goederen uit containers. Ze ontlasten medewerkers bij het tijdrovende, saaie en lichamelijk belastende werk in soms koude omgevingen. De machines zitten vol met lineaire geleidingen van Rollon.

Copal (Containers Palletiseren) is voortgekomen uit ontwikkelbedrijf Maweton en houdt zich bezig met het ontwikkelen en assembleren van machines die geladen containers kunnen lossen. Wereldwijd worden jaarlijks 200 miljoen containers verscheept, en bij 60 % hiervan is de inhoud niet op pallets geplaatst. Dat betekent dat de goederen met de hand moeten worden gelost.

Het laden van containers gebeurt meestal in het Verre Oosten en daar zijn handjes goedkoop. In de westelijke wereld is arbeid juist duur. Ook ergonomisch biedt een losmachine voordelen. Dozen of zakken moeten vanaf de vloer tot aan de top worden opgepakt. Gevoegd bij de soms flinke massa per doos of zak vergt dat een grote fysieke inspanning, die alleen door sterke mannen kan worden opgebracht. Bovendien kan een losploeg kan worden blootgesteld aan restgassen.

Lossen van containers

Het gemechaniseerd lossen van containers is echter een uiterst complexe materie waar veel hoogstaande technologie bij komt kijken. Elke container is namelijk anders geladen, met andere omverpakkingen van andere formaten en andere gewichten in andere patronen.

Thans produceert Copal Development twee productlijnen (C1 en C2), een derde (C3) is in aantocht. De C1 is een installatie voor het strippen en palletiseren van in dozen of zakken verpakte goederen. Thans wordt de tweede generatie geproduceerd, waarin de ervaringen uit het verleden zijn verwerkt. De dozen of zakken worden opgepakt met behulp van een grijper. Het grijpersysteem is binnen tien minuten uit te wisselen.

De C2 is geschikt voor het lossen van zogeheten ‘mix loaded’ containers. De hierin geladen dozen en/of zakken hebben niet door de gehele container heen dezelfde afmetingen en massa’s en kunnen niet in één keer worden gepalletiseerd. De C2 is nog steeds voorzien van grijpers en transportbanden, maar ook van een ‘docking station’ ten behoeve van bijvoorbeeld sorteerlijnen.

Nog in ontwikkeling is een nieuwe serie machines, die als voorlopige naam C3 heeft. In de basis is dit een sorteerstation, dat aangevoerde verpakkingen (zakken of dozen) kan identificeren, labelen, sorteren en tussentijds opslaan.

Zelfbouw of toelevering

Voor bepaalde onderdelen wordt nauw samengewerkt met geselecteerde leveranciers. Met Rollon wordt al een jaar of vijftien samengewerkt. Dit bedrijf kent korte communicatielijnen en goede ondersteuning bij het uitvoeren of controleren van berekeningen van levensduren, toelaatbare krachten en vervormingen, krachtenverdelingen, torsiekrachten en dergelijke. Bovendien zijn van alle typen CAD-data beschikbaar, waardoor de componenten snel zijn te integreren in tekeningenpakketten. De snelle levering en goede prijs/prestatieverhouding die Rollon biedt, worden eveneens gewaardeerd.

Het volledig artikel vindt u in het februari-nummer van Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven