Algemeen

Freudenberg reduceert wrijving in afdichtingen

Technici van Freudenberg hebben een nieuwe coating ontwikkeld die zorgt voor een betere bevochtiging met synthetische smeermiddelen. (foto: FST)

Technici van Freudenberg Sealing Technologies (FST) en Freudenberg Technology Innovation (FTI) hebben een nieuwe coating voor roterende asafdichtingen ontwikkeld. Deze vormt een flexibele verbinding met het elastomeer van de afdichting en de bevochtiging met synthetische smeermiddelen aanzienlijk verbetert. Dit reduceert de wrijving in afdichtingen.

De optimale werking van roterende asafdichtingen hangt af van vele factoren. Een daarvan is de mate waarin de afdichtingslip kan worden bevochtigd. Deze parameter speelt een belangrijke rol bij synthetische smeermiddelen zoals polyglycol.

Roterende asafdichtingen

Dankzij de verschillende materialen en vormen kunnen radiale asafdichtingen voor het afdichten van roterende assen in de meest uiteenlopende industriële toepassingen worden gebruikt. Wat ze gemeen, hebben is de vraag naar de laagst mogelijke wrijving, lage slijtage en een betrouwbare afdichting.

De optimale smering van het tribologische systeem is afhankelijk van een permanente bevochtiging van de afdichtingslip. Dit vormt een bijzondere uitdaging voor slecht bevochtigende smeermiddelen op basis van polyglycol, die worden gebruikt in de aandrijftechniek, bijvoorbeeld in wormwieloverbrengingen. Als de bevochtiging te laag is, neemt niet alleen de slijtage aan de afdichtingslip toe, maar kan het contact met de roterende as ook de as zelf beschadigen.

Minder wrijving

Freudenberg Sealing Technologies (FST) heeft een nieuwe coating ontwikkeld , 75 FKM 585 plus genaamd, voor een optimale smering in tandwielen en pompen met synthetische smeermiddelen. Het is de technici gelukt om de afdichtingslip zodanig te coaten dat polaire oliën zich veel beter verspreiden.

De mechanica van de laag is zodanig aangepast dat deze een flexibele verbinding vormt met het elastische materiaal van het elastomeer gedurende een lange levensduur – zelfs onder dynamische belasting. Bovendien wordt de coating aangebracht op plaatsen waar geen slijtage optreedt. De huidige ontwikkeling is speciaal ontwikkeld voor klanten die de standaard Simmerring 75 FKM 585 al gebruiken in aandrijvingen waarvoor het gebruik van polyglycololie wordt aanbevolen door de fabrikanten.

Het elastomeer wordt gecoat met behulp van door plasma ondersteunde chemische dampdepositie (PE-CVD). Bij dit proces vormen de elementen in het procesgas een chemische verbinding met het oppervlak van het basislichaam. Doorslaggevend voor de optimalisatie van het bevochtigingsgedrag is de gerichte aanpassing van de interactie tussen de coating en het synthetische smeermiddel.

Metingen tonen aan dat ‑  door het gebruik van speciale componenten in de nieuwe oppervlaktecoating zoals koolstof, zuurstof en silicium in een bepaalde molaire verhouding ‑ een optimale bevochtiging kan worden bereikt in vergelijking met het standaardmateriaal 75 FKM 585.

Naar andere materialen

De laagdikte van 75 FKM 585 plus is een paar honderd nanometer. De eigenschappen voldoen aan de eisen die fabrikanten van industriële tandwielkasten aan het grensvlak van olie en elastomeer worden gesteld. Hoewel de coating is ontworpen voor een lage slijtage bij hoge toerentallen, is aangetoond dat de wrijvingscoëfficiënt beduidend lager is dan die van het standaardmateriaal. Dit geldt zelfs bij lage toerentallen, zoals bij de losbreekkrachten en het gemengde wrijvingsgebied.

De nieuw ontwikkelde technologie beperkt zich niet tot toepassingen met FKM, maar kan ook op andere materialen worden overgedragen. De eerste tests op NBR en EPDM hebben ook positieve resultaten laten zien bij het optimaliseren van de interactie tussen coating en slecht bevochtigende oliën.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven