Algemeen
Freudenberg ontwikkelt brandstofcelsysteem voor langeafstandsbussen (Foto’s: Freudenberg Sealing Technologies 2021)

Freudenberg start samen met ZF Friedrichshafen en FlixBus het onderzoeksproject “HyFleet”. De partners streven ernaar om samen tot 2024 een high-performance brandstofcelsysteem te ontwikkelen om conventionele dieselaandrijvingen volledig te vervangen. Ook gaan ze de hybride-opties van elektrische aandrijflijnen met brandstofcellen en batterijen onderzoeken.

Wie met een langeafstandsbus reist in plaats van met de auto, vermindert de CO2-uitstoot al met 6,6 kilogram op een reis van 400 kilometer. Tot op heden is er echter geen praktische oplossing voor volledige CO2-neutraliteit van langeafstandsbussen.

Net als langeafstandsvrachtwagens worden bussen vaak dag en nacht gebruikt en leggen ze meer dan 100.000 kilometer per jaar af. De duur van tussenstops moet in het belang van de passagiers tot een minimum worden beperkt. De lange laadtijden voor de accu’s van 100% accu-elektrische aandrijvingen en de implementatie van de laadinfrastructuur zijn in deze sector simpelweg niet haalbaar.

Waterstof

Brandstofcellen op waterstof die worden gecombineerd met een elektrische aandrijving en aanvullende batterijopslag kunnen een alternatief zijn. Een dergelijke oplossing zal nu worden onderzocht als onderdeel van een groot brandstofceltechnologieproject.

Een consortium bestaande uit Freudenberg, ZF Friedrichshafen, FlixBus en een grote Europese busfabrikant, heeft hiervoor de krachten gebundeld. Het Duitse federale ministerie van Transport en Digitale Infrastructuur heeft al een niet-bindende intentieverklaring voor de financiering van het project verstrekt.

Langeafstandsbrandstofcelsysteem

Binnen het project genaamd “HyFleet” ontwikkelt Freudenberg een langeafstandsbrandstofcelsysteem dat direct zal worden getest in een demonstratiebus voor lange afstanden. Het project zal zich ook richten op hybride strategieën voor aandrijflijnen, de zogenaamde right sizing tussen brandstofcellen en batterijen.

Technische prestaties

Om ervoor te zorgen dat het brandstofcelsysteem bestand is tegen de ontberingen van het praktische gebruik in langeafstandsbussen, zal de eerste fase van het HyFleet-project zich concentreren op de technische prestaties van de brandstofcel. Dit omvat onder andere het optimaliseren van het gedrag van het brandstofcelsysteem bij continu gebruik met een minimale bedrijfstijd van 35.000 uur.

Degradatiemechanismen

Dit betekent dat de degradatiemechanismen moeten worden gecontroleerd, waardoor de efficiëntie van het systeem gedurende de gehele levensduur wordt gemaximaliseerd. Aan het einde van het project zal het brandstofcelsysteem van Freudenberg worden getest in een demonstratiebus die door de busfabrikant wordt geleverd.

Aan het einde van het project zal het brandstofcelsysteem van Freudenberg worden getest in een demonstratiebus die door de busfabrikant wordt geleverd.

Een boodschap versturen

Ook al richt HyFleet zich op touringcarvloten, een van de prioriteiten van de projectpartners is dat de behaalde resultaten kunnen worden overgedragen naar alle zware segmenten. Vooral naar het vrachtvervoer met zware vrachtwagens. Freudenberg is ook van mening dat touringcars een voortrekkersrol kunnen spelen bij de snelle omschakeling naar waterstofmobiliteit.

Dankzij de langeafstandsbussen wordt de tankinfrastructuur langs de drukst bereden snelwegen betrouwbaar benut. “We hebben pragmatische, klimaatneutrale aandrijfoplossingen nodig voor het goederenvervoer over lange afstanden”, zegt Claus Möhlenkamp. “Onze brandstofcelsystemen bieden zo’n oplossing. Samen met onze partners, zoals ZF en FlixBus, ontwikkelen we nu de wetenschappelijke basis voor snelle industrialisatie en opschaling van de technologie.”

Meer mobiliteitstoepassingen

Naast het HyFleet-project onderzoeken ZF en Freudenberg gezamenlijk aanvullende toepassingen om brandstofceloplossingen te ontwikkelen voor mobiliteitstoepassingen en industrieel gebruik.

Sinds 2018 is Freudenberg al verschillende samenwerkingsprojecten gestart met gerenommeerde partners om brandstofcelsystemen voor de zware sector te ontwikkelen. Het bedrijf is onder meer technologiepartner in het project “Pa-X-ell2”. Het doel is om een ​​nieuwe generatie brandstofcellen te ontwikkelen voor passagiersschepen op open zee.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven