Algemeen
Onlangs werden twee Perusak Kawal Rudal (PKR) raket geleidde fregatten geleverd aan de Indonesische marine (foto: Damen Shipyard)

Onlangs heeft Damen Schelde Naval Shipbuilding het tweede en laatste Perusak Kawal Rudal (PKR) raket geleidde fregat geleverd aan de Indonesische marine. Bakker Sliedrecht was net als op het eerste fregat verantwoordelijk voor het elektrische voortstuwingssysteem. De frequentieregelaars van dit aandrijfsysteem worden rechtstreeks aangesloten op het boordnet, met inachtneming van de EMC-voorschriften.

Belangrijke onderdelen van het elektrische voortstuwingssysteem zijn twee Indar elektrische motoren met een vermogen van 1,3 MW elk en twee watergekoelde variabele frequentieregelaars met active front-ends op basis van ABB modules. Beide frequentieregelaars worden gekoeld door één waterkoel-unit om gewicht, ruimte en kosten te besparen.

Na de montage van de elektrische aandrijfsystemen in de werkplaats van Bakker Sliedrecht, werden de installaties geleverd aan Damen Shipyards, waarna deze door Damen Shipyards werden geïnstalleerd in één van de schipsegmenten. Bakker Sliedrecht voerde hierna een installatie-controle uit op het afgewerkte schipsegment. Vervolgens werd het schipsegment naar Indonesië vervoerd waar het met de andere schipsegmenten is verbonden om het fregat te bouwen.

EMC-controle

Elke frequentieregelaar is aangesloten op het elektriciteitsnet van het schip. Dit gebeurt zonder het gebruik van een transformator om zodoende gewicht en ruimte te besparen. Zonder extra maatregelen zou deze directe koppeling ongewenste effecten hebben op de gevoelige apparatuur die is aangesloten op het elektriciteitsnet. Bakker Sliedrecht heeft slimme filtertechnieken gebruikt om de verstoringniveaus te beperken en te voldoen aan de IEC- en Navy -regelgeving. Voorafgaand aan de realisatie zijn er modelsimulaties gebruikt om het nieuwe ontwerp te testen. Een selectieve aardfoutdetectie is tevens opgenomen in dit ontwerp.

Bakker Sliedrecht heeft deelgenomen aan de proefvaarten die in de Indonesische wateren plaatsvonden. Tijdens de proefvaart van beide fregatten heeft het elektrische voorstuwingssysteem goed gewerkt. De elektrische voortstuwing is volgens planning en naar tevredenheid van Damen Schelde Naval Shipbuilding opgeleverd.

 

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven