Algemeen

Koninklijke Gazelle laat, samen met het designbureau Giugiaro Design, zien hoe de fiets van de toekomst eruit ziet. Dat doet ze met de lancering van de Nº1, een connected e-bike die ondersteuning biedt tot 45 kilometer per uur. Op deze conceptfiets experimenteert Gazelle met geavanceerde toepassingen die de komende jaren gemeengoed worden. Waaronder een stukje slimme aandrijftechniek.

De reguliere e-bike is als een gewone fiets met daarop een motor. De ontwerpfilosofie achter de Nº1 is anders: het is één esthetisch geheel. De techniek – accu, motor, aandrijving en kabels – is weggewerkt in de drive train, het onderste deel van de fiets. Daarboven zit het topframe, het modieus gevormde deel dat het amorfe uiterlijk bepaalt en waar de user interface zit. Er zijn verschillende topframes mogelijk. Het gaat om modulaire frames in de maten S, M en L. De fiets is uitgerust met bodypanelen, dit geeft de Nº1 een strak uiterlijk en draagt bij aan een stille fiets.  Onderhoud is dankzij de bodypanelen eenvoudig uit te voeren.

Treffend is de NuVinci hub; die is geïntegreerd in het carbon achterwiel (foto's: Gazelle)
Treffend is de NuVinci hub; die is geïntegreerd in het carbon achterwiel (foto’s: Gazelle)

Cockpit

De smartphone heeft een centrale plek bij de Nº1. Hier heeft Gazelle bewust voor gekozen. Zo is het overbodig om een extra scherm te monteren en blijft het stuur clean en opgeruimd. Als tijdens de rit een telefoontje binnenkomt kan de fietser deze via een duimknop op het stuur aannemen. Met diezelfde knop kan men gebruikmaken van andere functies. “Het touchscreen van de smartphone functioneert niet als de bestuurder van de fiets harder gaat dan vijf kilometer per uur. Dit heeft een reden: Gazelle wil onveilig rijgedrag te allen tijde voorkomen”, zegt Huub Lamers, CEO van Koninklijke Gazelle. Het aspect veiligheid is belangrijk geweest bij de ontwikkeling van de concept Nº1. Andere opvallende punten van deze fiets zijn het high power led-remlicht en de geïntegreerde side lights die doorlopen op de zijkant van de spatborden. Deze verlichting staat standaard ingeschakeld als de fiets connected is.

Techniek

De ontwerpers hebben gekozen voor gewichtscentralisatie. Hierdoor ligt het zwaartepunt lager, wat zorgt voor stabiliteit en een goede wegligging. De Nº1 weegt 25,5 kilo en is deels uitgevoerd in carbon. Dat heeft de ontwerpers meer vrijheid gegeven in de vormgeving zonder dat dit ten koste is gegaan van de veiligheid en stijfheid. Treffend is de NuVinci hub; die is geïntegreerd in het carbon achterwiel. Hierbij schakelt de versnelling automatisch, zodat de fietser steeds dezelfde trapfrequentie kan aanhouden. Andere onderdelen van carbon zijn het stuur, de beltdrive, het topframe, de voorvork, de zijpanelen en de zadelpen. Met de carbon beltdrive is het niet meer nodig een ketting te smeren of tandwielen te vervangen. De fiets is uitgevoerd met Magura MT5-schijfremmen en Continental-banden. De Nº1 is met de hand gebouwd bij Gazelle in Dieren.

Snelheid

Gazelles nieuwste concept e-bike vertoont veel gelijkenissen met de auto. Niet alleen door het gebruik van carbon maar ook qua prestaties en mogelijkheden. Met 45 kilometer per uur zijn afstanden van veertig kilometer of meer eenvoudig te overbruggen. Zo wordt de Nº1, een kilometervreter, een duurzaam alternatief voor de auto. De accu (612 wattuur) gaat ongeveer duizend laadcycli mee en is in drie uur volledig opgeladen. Afhankelijk van de rijomstandigheden en het gewicht van de fietser kan de actieradius van deze fiets oplopen tot 200 kilometer.

COBI-systeem

Om de Nº1 te kunnen besturen maakt de fiets gebruik van het COBI-systeem, bestaande uit de COBI hub, duimregelaar en een app. De hup bestaat uit een main module, speaker en lichtmodule die de fietser aanstuurt middels de app. Deze app biedt routeplanning, een navigatiefunctie, weersverwachtingen, een trackingsysteem, muziekafspeelmogelijkheden, een weergave van ritdata en een fitnesstool. De lichtmodule, de zogeheten AmbiSense Light Technology, heeft drie verschillende intensiteiten.

Vooralsnog zijn er van de concept Gazelle Nº1 vijftig exemplaren gebouwd. De concept Gazelle Nº1 is niet te koop. De komende jaren experimenteert Gazelle met geavanceerde toepassingen die door de jaren gemeengoed zullen worden.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan)Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde biedt.… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT)Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet alleen… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics)Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet voor… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl)Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld. Draadloze… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck)Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K bereiken… Lees verder →

  • Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    Het wereldwijde elektriciteitsverbruik kan eenvoudig met 10% omlaag

    De elektrische motoren zijn verantwoordelijk voor meer dan 45% van het elektriciteitgebruik in de wereld. En met een groeiende bevolking en economie, zal het aantal motoren in 2040 zijn verdubbeld. (Foto: ABB)Naar aanleiding van de COP26-klimaattop heeft het Internationaal Energie Agentschap (IEA) het rapport Energie-efficiëntie… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven