Algemeen

‘Focus op totaalpakket aandrijvingen’

WEG interview
Harry Swennenhuis (links) en Martijn Brinks van WEG-Netherlands: "We gaan steeds meer aan de weg timmeren met de andere productgroepen" (foto's: Joris Telders).

WEG Netherlands betrok eind 2018 een nieuw bedrijfspand in Hengelo. De van oorsprong elektromotorenleverancier groeide uit zijn jasje in Oldenzaal. Niet alleen op het gebied van personeel, ook groeide het bedrijf naar leverancier van een totaalpakket aandrijvingen. Aandrijftechniek ging naar Hengelo en sprak met Harry Swennenhuis en Martijn Brinks. Over groei, ambities, efficiency, elektromotoren, middenspanning/hoogspanning, maar ook meer over tandwielkasten en frequentieomvormers. “De markt vraagt om een totaalpakket aandrijvingen.”

Eind vorig jaar is WEG Netherlands verhuisd van Oldenzaal naar Hengelo. Het nieuwe pand in Hengelo biedt meer ruimte om de komende jaren door te groeien. WEG Netherlands is vanaf 2002 actief in de Nederlandse markt. Sinds die tijd is het bedrijf uitgegroeid tot één van de grotere leveranciers van elektrotechnische aandrijfoplossingen op de Nederlandse markt. Na gestart te zijn in Deventer is WEG in 2009 verhuisd naar Oldenzaal, waar het bedrijf na bijna 10 jaar, weer uit zijn jasje was gegroeid. Het bedrijf wil dit jaar doorgroeien naar 19 medewerkers.

Focus verschuiven

De afgelopen jaren heeft WEG Netherlands een gezonde groei laten zien. “Zelfs tijdens de economische crisis. Dat komt vooral omdat we in veel verschillende sectoren en met verschillende producten actief zijn,” aldus Harry Swennenhuis, General Manager bij WEG-Netherlands. “De slechte resultaten op de olie en gas markt wisten we bijvoorbeeld op te vangen door onze focus te verschuiven naar de watermarkt en de agrarische sector. Daarnaast hebben ook onze partners, dat zijn EN Motoren Nijmegen, Duursma/IP groep, Eriks en B&P geholpen onze groei te realiseren.”

WEG Netherlands levert allang niet meer alléén maar elektromotoren. Ook frequentieomvormers en softstarters vormen een steeds groter deel van de omzet. Swennenhuis: “Onze focus ligt nu vooral op de motorreductoren, tandwielkasten en frequentieomvormers. Nederland kent ons vooral van onze elektromotoren en dit blijft ook onze belangrijkste (groei)markt. Daarnaast gaan we echter steeds meer aan de weg timmeren met de andere productgroepen.”

Tandwielkasten en reductoren

Sinds een jaar of vijf is WEG, behalve van elektromotoren en frequentieomvormers, ook leverancier van tandwielkasten en reductoren. Dit door de overname van het Oostenrijkse Watt-Drive. Volgens Martijn Brinks, sales manager bij WEG-Netherlands, een welkome aanvulling op het portfolio van WEG.

“Sinds anderhalf jaar hebben we een nieuwe lijn reductoren in huis, de WG20. Vanaf nu kunnen we deze reductoren leveren tot 18.000 Nm. Het is een markt waar we nooit heel actief in zijn geweest. Het voordeel van de WG20 is dat deze volledig compatibel is met de bekende merken tandwielkasten.

WEG nieuwbouw
Het nieuwe pand in Hengelo toont fris en biedt ruimte voor verdere groei.

Daarnaast brengen wij ook onze expertise op gebied van motoren en frequentieomvormers in en hebben we een service center dat ondersteuning kan bieden. De combinatie met een WEG-motor en een WEG-frequentieomvormer is dan heel eenvoudig te maken. We kunnen op deze manier een nog betere totaaloplossing bieden die precies op de applicatie en het proces van de klant én eindgebruiker afgestemd is.

Grote vermogens

Volgens Swennenhuis is de maritieme tak, naast diverse andere marketen, belangrijk voor WEG. “Hier hebben we eveneens een focus op. Het is een bijzondere markt, waarbij je wel over de juiste classificaties moet beschikken. We hebben op zowel de elektromotoren als de frequentieomvormers de bekende keurmerken die voor deze tak van industrie van toepassing zijn; zoals BV; DNV-GL, ABS, etc.”

Een andere specialisatie van WEG zijn de grotere aandrijvingen in de mijnbouw en watermarkt. “Kijken we naar de waterindustrie, dan leveren we aan diverse pomp- en blowerfabrikanten, maar ook de grotere pompen zoals deze in de mijnbouw worden toegepast om water en slurry te verpompen. Er lopen een aantal grote projecten bijvoorbeeld in Peru, Chili etc. Denk aan de goudmijnen en zinkmijnen. Dan praat je over grote slurriepompen inclusief frequentieomvormers. Soms met vermogens van een 200 kW tot enkele MW’s.”

Brinks vult hem aan: “Ook in grote steencrushers zijn onze motoren te vinden. Bij dit soort grote vermogens moeten de processen wel door blijven gaan. Ook moeten de motoren bestand zijn tegen de ruwe omgeving en ook tegen bepaalde klappen die dit soort processen met zich meebrengt. Dit brengt weer hogere eisen met zich mee ten aanzien van bijvoorbeeld as-materiaal en lagering.”

Lees het complete interview met Harry Swennenhuis en Martijn Brinks in de komende Aandrijftechniek.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven