Algemeen

Fluisterstil met PM-motoren naar het podium

De aandrijving van de elektrische Superbike van het team van de Nottingham University zoals Parker deze tentoonstelde op de stand tijdens de SPS IPC Drives in Neurenberg (foto: Paul Quaedvlieg).

Elektromotoren in mobiele toepassingen zijn flink in opkomst. Trendwatchers en onderzoekers geven een omzetgroei aan van elektromotoren voor elektrische voertuigen tot zo’n 400 miljard dollar (!) tussen 2017 en 2027. Niet alleen wordt de wetgeving strenger qua uitstoot, ook diverse autofabrikanten zetten meer in op elektrisch, gezien de grotere kritiek op dieselmotoren en enkele sjoemel-software schandalen. Aan de andere kant moeten sterke economieën zoals bijvoorbeeld China en India wel werken aan minder uitstoot gezien de grote problemen met smog. Ook in de racerij worden meer en meer proefballonnetjes opgelaten met elektromotoren.

Racen zit kennelijk in onze genen verstopt. Waren het 2.000 jaar geleden al de Romeinen die met paard en wagen wedstrijden hielden, tegenwoordig doen we dit met auto’s, vrachtauto’s en motoren in diverse klassen en op of naast diverse circuits. Met een verschuiving van brandstofmotoren naar elektromotoren bij de normale voertuigen, kan de racerij niet achterblijven. In de race-industrie kennen we al de Formule Zero, een soort Formule 1 raceauto’s op elektromotoren, maar ook bij de racemotoren zien we een trend naar elektrisch. Zelfs de klassieke Isle of Man Tourist Trophy (TT) moet er aan geloven. In 1907 ronkten, tijdens ‘s werelds oudste racemotor-event op het stratencircuit van het Isle of Man, reeds de eerste wegmotoren en streden om de eer en de beker. Tegenwoordig gaan de moderne motoren natuurlijk een stuk sneller en met nog meer lawaai, echter bij de Isle of Man TT Zero-klasse gaat het allemaal een stuk stiller. De Superbikes in deze klasse rijden ….

Lees het volledige artikel in het februarinummer van Aandrijftechniek

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven