Algemeen
Facta uitgeest diederik
Facta adviseert waar mogelijk naar normmotoren of standaard onderdelen te gaan. Dat bespaart tijd en geld bij onderhoud en vervanging (foto: Diederik van der Laan)

Medio vorig jaar nam servicebedrijf Facta in Uitgeest en Spijkenisse branchegenoot Vos Gekas & Boot over. Daarmee ontstond een in elektromechanisch onderhoud grote onderneming met diverse vestigingen. Met algemeen directeur Jeffrey Schotvanger bespreekt Aandrijftechniek de achtergronden en de algemene trends in de technische dienstverlening.

Facta is opgericht in 1958 als bedrijf dat elektromotoren wikkelde voor wasmachines. Toen die werkzaamheden werden verplaatst naar Azië richtte de oprichter zich op elektromechanisch onderhoud. Elf jaar geleden namen Schotvanger en een partner het bedrijf over.

In de loop der jaren is een aantal kleinere bedrijven overgenomen en geïntegreerd. In 2015 volgde het in Spijkenisse gevestigde Walco Repair, inmiddels Facta Spijkenisse. In 2019 werd met Vos Gekas & Boot een grote overname gedaan. Sinds 1 januari opereren alle vestigingen onder één naam: Facta. Het bedrijf heeft per dezelfde datum ook een nieuwe huisstijl ingevoerd, met een nieuw logo dat meer aansluit bij de moderne tijd.

Niet de grootste, wel de beste

Met zo’n 300 medewerkers vormen de diverse vestigingen samen een van de grootste onderhoudsbedrijven op het gebied van rotating equipment in Nederland. Maar het doel van Schotvanger is niet om de grootste te worden; wel de béste.

“Om te voldoen aan de toenemende eisen van klanten qua automatisering, manier van aanleveren en doorontwikkeling heb je een bepaalde omvang nodig. De overname van Vos Gekas & Boot is dus strategisch, ook qua locaties. Met zeven vestigingen hebben we nu een landelijke dekking.”

Grote generatoren

In het pand van Facta Spijkenisse is ook het vroegere Johec gevestigd, dat in april 2019 werd overgenomen. Dit servicebedrijf is gespecialiseerd in onderhoud en service aan grote generatoren, met name Jenbacher, Stamford en AVK.

Jeffrey Schotvanger: “We willen niet de grootste zijn in onderhoud van rotating equipment. Wel de beste” (foto: Diederik van der Laan)

Schotvanger: “De betreffende generatoren vind je vaak in kassen. Als er eentje stilvalt, heb je in de kassenteelt een serieus probleem. Reparatiewerkzaamheden worden daarom bijna altijd uitgevoerd op locatie. Alleen als reparatie op locatie niet mogelijk is, wordt de generator gedemonteerd en naar Spijkenisse gebracht.”

Doelstelling optimalisatie

Welke doelstellingen heeft Schotvanger voor de komende jaren gesteld? “De eerste doelstelling is om de samenwerking tussen beide bedrijven te optimaliseren. Door de overname is Facta nu een full service bedrijf op het gebied van rotating equipment: elektromotoren, pompen, tandwielkasten en generatoren.”

“De vestigingen kunnen zelfstandig voor 80% alle generalistische gevallen aan, maar ze hebben ook hun eigen specialisme waar ze onderling gebruik van kunnen maken. Door de schaalvergroting kunnen we autonoom blijven opereren en beter inspelen op ontwikkelingen in de markt. Je ziet dat ook leveranciers en groothandelaren steeds meer opschuiven richting service. Met alleen dozen schuiven en een webshop kunnen ze geen toegevoegde waarde meer bieden.”

Meer over de ontwikkelingen op het gebied van rotating equipment, rendement van aandrijvingen en de visie van Schotvanger op industrie 4.0 is te lezen in de nieuwe editie van Aandrijftechniek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven