Algemeen
innovatieve componenten voor SUV
Een van de demonstratievoertuigen zal worden gebaseerd op de Audi e-Tron (foto: Audi).

EVC1000 is een Europees project dat innovatieve componenten en systemen voor elektrische voertuigen ontwikkelt. Deze moeten een elektrisch aangedreven SUV met één oplading van minder dan negentig minuten een bereik van 1000 km te geven. In het project is de Technische Universität Ilmenau verantwoordelijk voor de ontwikkeling van energetisch geoptimaliseerde ophangingssystemen en voor de bouw van de demonstratievoertuigen.

In het kader van het Europese programma Horizon 2020 wordt in het ‘European Green Vehicles Initiative’ onderzoek en innovatie op het gebied van energetische efficiency van wegvoertuigen gesubsidieerd. Het project ‘Electric Vehicle Components for 1000 km daily trips’ (ECV1000) brengt tien deelnemers uit industrie en wetenschap uit heel Europa samen.

Vanaf deze maand gaan ze drie jaar lang voertuigcomponenten ontwikkelen, die de efficiënte integratie van aandrijftrein- en ophangingssystemen mogelijk maken. De innovatieve onderdelen zullen de actieradius van elektrische voertuigen drastisch doen toenemen. Eenmaal geoptimaliseerd voor serieproductie zullen ze de acceptatie van elektrische voertuigen bij gebruikers verhogen.

Van innovatieve componenten ………

Tot de componenten behoren nieuw ontwikkelde wielnaafmotoren met vermogenselektronica in siliciumcarbide-technologie (SiC), een gecombineerde elektrohydraulisch-mechanisch brake-by-wire remsysteem, een elektromagnetische wielophanging en een geïntegreerde controller voor de regeling van de rijdynamiek en het energie management.

innovatieve componenten voor SUV
Het andere demonstratievoertuig zal zijn gebaseerde op de JAC ieV6S (foto: Wikipedia/Julien Bertrand)

De nieuwe componenten worden geïntegreerd in twee elektrische demonstratievoertuigen die rijp zijn voor serieproductie. Daartoe werkt de TU Ilmenau samen met autofabrikanten Audi en JAC aan twee SUV-demonstratievoertuigen voor verschillende marktsegmenten: een Audi e-tron en een JAC iEV6S.

……. tot complet systemen

De TU Ilmenau is in het EVC1000-project verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de actieve ophangingssystemen en de systeemintegratie daarvan in het voertuig. Bovendien is de universiteit aan het eind van het project belast met de experimentele validering van het totale voertuig. Dat houdt in dat ze onderzoekt of de projectdoelen zijn gerealiseerd.

De universiteit heeft er vertrouwen in dat de projectpartners een van de momenteel grootste problemen van elektrische voertuigen (de in vergelijking met voertuigen met verbrandingsmotoren geringe actieradius) kunnen tackelen. Alle deelnemers hebben in het recente verleden hun kennis van de relevante technologieën aangetoond.

Deelnemers aan het EVC1000-project zijn AVL List (Oostenrijk, coördinator), Audi, Fraunhofer-Institut für Elektronische Nanosysteme, Technische Universität Ilmenau (Duitsland), Brembo, Ideas & Motion, JAC (Italië), Elaphe (Slovenië), Tenneco Automotive Europe (België) en de University of Surrey (Engeland).

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven