Algemeen
Perry Eijhout AXIS&Stuifmeel
Onder leiding van Perry Eijhout werd het scala aan producten en services bij AXIS & Stuifmeel verder verbreed

Als een onderneming haar 65 jarig jubileum viert, is dit zonder twijfel hét bewijs dat men al meer dan een halve eeuw goed bezig is. AXIS & Stuifmeel in Waddinxveen vormt daar geen uitzondering op en 2020 had dan ook een feestelijk jaar moeten worden met een echte ‘jubileumstand’ op de WoTS. Helaas heeft Covid-19 hier een stokje voor gestoken, wat niet wegneemt dat we met directeur Perry Eijhout natuurlijk wel uitvoerig kunnen terugblikken en vooral vooruitkijken.

Het begon allemaal in 1955 met de oprichting van Stuifmeel Techniek in Lelystad dat zich vooral focuste op elektrische systemen en componenten. Zo’n twintig jaar later werd in Waddinxveen AXIS Aandrijvingen opgericht, dat zich specialiseerde in mechanische en elektromechanische aandrijftechniek.

Beide ondernemingen groeiden gestaag, maar omdat de marktvraag in de loop der jaren steeds meer verschoof van productgericht naar oplossingsgericht, hadden beide ondernemingen behoefte aan verbreding van hun mogelijkheden. Aangezien er duidelijk sprake was van complementaire programma’s, werden beide ondernemingen in 2003 samengevoegd tot AXIS & Stuifmeel B.V.

Multidisciplinair bedrijf

Door deze krachtenbundeling ontstond een multidisciplinair bedrijf met vijf verschillende technologiepijlers, te weten Aandrijftechniek, Lineair techniek, Motion Control, Magneet- & Elektrotechniek en Pneumatiek & Ventieltechniek.

ZAE’s servo-wormreductor type Z is ontworpen voor veeleisende hoog-dynamische toepassingen waarbij een nauwkeurige positionering en hoge belastbaarheid belangrijke criteria zijn

Met een brede expertise in diverse vakgebieden, gecombineerd met bijna 100 jaar cumulatieve ervaring, kan AXIS & Stuifmeel met het huidige, veelzijdige, productenpakket veelal meerdere alternatieven voor specifieke vraagstukken presenteren. Daarmee wordt een stevige basis gelegd voor zowel technisch als economisch (lage TCO) perfecte oplossingen.

Internet paradox

We vroegen Perry Eijhout waarin AXIS & Stuifmeel zich onderscheidt in de markt? “Al jaren geleden zagen we dat het voor ontwerpers steeds moeilijker werd om de juiste keuzes te maken. Dit klinkt vreemd, want je zou haast denken dat dit door de opmars van internet juist makkelijker zou zijn geworden. Integendeel zou ik haast willen zeggen.”

Perry Eijhout: “Met het nieuwe Cost Down programma inclusief QuickScan, wordt met behoud van optimale technisch/functionele prestaties gestreefd naar zo laag mogelijke TCO”

“Als je goed overweg kunt met zoekmachines, kun je op internet vaak heel snel componenten vinden die in principe geschikt zijn als oplossing voor een motion vraagstuk. Maar is dit de meest optimale oplossing? Kunnen die componenten bijvoorbeeld wel goed samenwerken? En wat kost het totaalplaatje zowel qua aanschaf als in het gebruik?”

“Dan hebben we het over Total Cost of Ownership (TCO). Het lijkt leuk om het allemaal zelf vanachter je PC uit te vinden, maar dit leidt zeker niet automatisch tot de perfecte oplossing. Dat zou je de ‘internet paradox’ kunnen noemen. Want des te groter het aanbod, des te moeilijker is het in feite om de juiste keuzes te maken.”

Verschillende generaties

Normaal gesproken doen constructeurs en ontwerpers hun kennis op via het bezoeken van vakbeurzen, lezen van vakbladen, nieuwsbrieven en blogs, deelname aan seminars, volgen van groepen op LinkedIn, etc. “Maar of de Millennials en de Z-generatie dat allemaal doen is zeer de vraag, aldus Eijhout. “Hoe spreek je die aan en vooral: hoe komen zij aan goede, betrouwbare informatie?”

“Uitsluitend online gaat dat in mijn ogen niet lukken. En ook al zouden ze naar een beurs of seminar willen, die zijn er voorlopig niet en daarom is het juist nu verstandig om goede contacten te onderhouden met leveranciers. Die weten immers als geen ander wat binnen hun programma’s de nieuwste ontwikkelingen zijn. Gebruik die kennis en ervaring, want dat legt de basis voor innovatieve, technisch perfecte oplossingen met een gunstige prijs/kwaliteit verhouding.”

Veel alternatieven

Maar hoe weet een constructeur welke leverancier die perfecte oplossing biedt? Er zijn immers meerdere ‘experts’. Perry Eijhout heeft daar een duidelijke mening over: “Als een leverancier slechts met één voorstel komt, dan lijkt dat al snel op: ‘Wij van WC-Eend, adviseren WC-Eend.’ Heeft die leverancier maar een of twee merken en/of producten in huis, dan klopt die gedachte ook wel.”

“Onze insteek is heel anders. Ten eerste hebben we verschillende disciplines in huis (mechanisch, elektrisch, pneumatisch, elektro-hydraulisch). Ten tweede hebben we binnen die afzonderlijke disciplines weer meerdere alternatieven in de vorm van verschillende merken en typen.”

Elektrisch in plaats van hydraulisch

Eijhout geeft de voorbeeld: “Kijk eens bij NIJL Aircraft Docking in Zwolle. Dat bedrijf ontwikkelt en bouwt trappen en dockingsystemen voor vliegtuigen. Het bewegen en positioneren daarvan gaat vaak nog hydraulisch. Maar in hangars en op platforms wil men liever geen hydrauliek meer. Vroeger kon je niet anders, maar inmiddels zijn er ook voor die toepassingen steeds meer elektrische alternatieven.

Met als doel vervanging van hydrauliek door elektrisch aangedreven systemen koos NIJL Aircraft Docking voor de aandrijving van loopbruggen sterke, nauwkeurige en energiebesparende spindelhefelementen (foto: NIJL Aircraft Docking)

Zo hebben we met de ontwikkelaars van NIJL Aircraft Docking gekeken naar elektrificatie van de aandrijving van loopbruggen in het taildock van widebody vliegtuigen als de A380, B747, A330 en A340. Omdat wij een breed programma elektrische lineaire aandrijvingen in huis hebben, konden we verschillende alternatieven de revue laten passeren.

Energiebesparende spindelhefelementen

Op basis van de vereiste snelheid, kracht en positioneernauwkeurigheid werd de ideale oplossing gevonden in sterke, nauwkeurige en energiebesparende spindelhefelementen. Die hebben we in allerlei varianten qua bouwgrootte en capaciteit. De grootste kan krachten tot 2.000 kN overbrengen en is daarmee een geducht concurrent van hydrauliek.”

Meer over trends en ontwikkelingen die Perry Eijhout ziet in de technisch-industriële wereld is te lezen in de nieuwste editie van Aandrijftechniek

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven