Algemeen
EN samenwerking 1
Voor klanten die snel een aangepaste motor willen hebben, kan EN Motors een oplossing bieden. (foto's: EN Motors, Paul Quaedvlieg)

EN Motors is in de markt bekend als maker van ‘specials’ van elektromotoren. Maar het bedrijf is ambitieus en wil verder. Voor 2021 en verder ligt de focus op het snel leveren van standaardmotoren met kleine aanpassingen, het opzetten van een dealernetwerk, het aanboren van nieuwe markten en samenwerking zoeken met andere partijen.

Yuri Veldhuis, sales manager bij EN Motors maakte zich wel even zorgen toen de coronacrisis er aan kwam. “We zijn afhankelijk van machinebouwers, de scheepsvaart en andere markten. Maar de cijfers lijken nu stabiel te zijn. Met de juiste focus en goede afspraken met elkaar zie je dat orders doorlopen. We hopen daarom 2020 goed af te sluiten.

Ik denk dat we een goed besluit hebben genomen om te investeren in een ‘fast line’ productie. We produceren op een normale manier, maar er blijft altijd ruimte voor motoren die extra snel geleverd moeten worden. Onlangs belde een klant die hoopte dat we een motor met wat aanpassingen binnen drie dagen konden leveren. Hij heeft zijn motor binnen 24 uur ontvangen.”

Toename in kleine aanpassingen

Eén van de focuspunten van EN Motors is het snel leveren van standaardmotoren met een kleine aanpassing. De vraag naar standaard motoren en motoren met kleine aanpassingen was geen ondergeschoven kindje, maar pakte EN Motors specials erbij omdat klanten daar om vroegen. Dat marktsegment ziet het bedrijf momenteel toenemen. Dat komt mede omdat bepaalde bedrijven in de sector steken lieten vallen, geen voorraad hadden of een eenvoudige modificatie niet op tijd konden leveren.

“Als een klant belt dat hij een bepaalde motor met aanpassing snel geleverd wil krijgen, kunnen wij een oplossing bieden. Daarbij schakelen we snel met engineering en productie. Daarnaast hebben we elk onderdeel op voorraad en als we het niet hebben, dan maken we het. Bijvoorbeeld afwijkende lagerflensen, afwijkende assen, ga zo maar door. Als het moet, kan dat binnen 24 uur”, aldus Veldhuis.

EN samenwerking 2
EN Motors kan de motoren van WEG modificeren om aan specifieke klantwensen te voldoen.

EN Motors ziet de markt voor elektromotoren in drie gedeeltes. Het A-segment is custom made, 100% vanaf scratch ontworpen en gebouwd. Dat is het segment waar veel bedrijven EN Motors van kennen. Dan is er het B-segment waar diverse spelers binnen de Nederlandse markt zich bevinden. Hier worden standaardmotoren uit voorraad klantspecifiek op maat gemaakt, bijvoorbeeld met een geforceerde koeling, een afwijkende flens of andere lagers. Als laatste is er het C-segment, de handel in standaardmotoren. Ook in dit segment ziet het bedrijf een grotere vraag bij klanten.

Tweemerkenbeleid

Om het marksegment standaardmotoren professioneler te gaan opzetten, hanteert EN Motors nu twee merken, WEG en AEM. Het bedrijf uit Nijmegen doet al dertig jaar zaken met wereldspeler WEG, dat zijn wortels in Brazilië heeft. Veldhuis: “Elk bedrijf heeft zijn specialiteiten, zijn eigen kracht. We kijken welk bedrijf de beste kaarten op tafel heeft. Dat kan zijn vanwege de productie. Zo is WEG heel sterk in watermantel gekoelde motoren, in afwijkende blikpakketten, afwijkende statorbehuizingen, hoge temperatuurmotoren. Ook voor de grotere specials zijn we blij dat we WEG in ons pakket hebben.”

EN Motors doet sinds een jaar ook zaken met AEM uit Turkije. Het is een ambitieus bedrijf waar veel jonge mensen werken. Veldhuis: “Ze produceren nu kortsluitankermotoren tot 450 kW. Maar ze zijn ambitieus en gaan in 2021 ook motoren produceren tot 5 MW. De nieuwe fabriekshal is al gebouwd en deze wordt momenteel ingericht met machines en testbanken. Daarmee kunnen ze straks belast testen tot 5 MW.”

EN samenwerking 3
AEM produceert momenteel kortsluitankermotoren tot 450 kW. (foto: AEM)

Korte levertijden

Een belangrijk aspect voor EN Motors is de korte levertijd. Het bedrijf in Turkije kan binnen vier weken produceren. “De motoren worden gemaakt met Europese componenten; de lagers bijvoorbeeld komen van FAG of SKF. Maar bij een afwijkende klemmenkast of andere as kan dit bedrijf, inclusief afwijkende spanningen, motoren binnen zes weken leveren. Wij zien het merk AEM als een verbreding van onze dienstverlening.”

Veldhuis geeft een voorbeeld. “AEM heeft een zespolige kortsluitankermotor IE3 in het portfolio. Toen kwam de wens van een klant of we deze motor ook konden leveren als IE4. We hebben contact gehad met de fabriek in Turkije. Zij hadden deze motor met IE4 in de planning staan. Geen permanent magneet of reluctantiemotor maar gewoon kortsluitankeruitvoering, 355, zespolig. De klant is straks de eerste die hem als IE4 krijgt, vanaf opdracht tot nu in tien weken. Dat is deze sector best snel.”

Kwaliteit en exclusiviteit

Wat EN Motors ook belangrijk vond, was dat het bedrijf exclusiviteit van AEM kon krijgen voor Nederland, België en een deel van Duitsland. Veldhuis: “Dat opent voor ons weer mogelijkheden en een groter marktbereik. We hebben hier heel wat motoren getest vanuit Turkije voordat we zaken gingen doen.

Daarbij past AEM in de visie hoe wij naar buiten treden: niets gaat de deur uit als het niet volgens onze normen is gebouwd. We willen geen ‘dozenhandel’ met ondergeschoven producten. Samen met de klant kijken we welk merk op dat moment het beste bij de klant past. Dan kan zijn op basis van prijs, levertijd of aantallen.”

Dealernetwerk opbouwen

Tot de nieuwe plannen van EN Motors behoort ook het oprichten van een dealernetwerk in de Benelux. Rotating Repair Rotterdam is de eerste dealer, die straks ook de motoren van het bedrijf uit Nijmegen op voorraad heeft. “Dat dealernetwerk willen we verder gaan uitbreiden. We zijn nu met een aantal andere partijen aan het praten, ook in België. Hiermee willen het segment handel met modificatie vergroten en kunnen we de eindklant beter bedienen. Daar hebben we dealers voor nodig die regionaal snel kunnen schakelen en een voorraad hebben”, aldus Veldhuis.

Daarnaast wil EN Motors zich gaan focussen op de watersector en de markt voor bruggen en sluizen. Veldhuis ziet daar een groeiende vraag in de aandrijvingen voor pompen en gemalen. “Er is een grote vraag naar speciale motoren. Met onze kennis vanuit de baggerindustrie kunnen we daar goed op inspelen. We hebben een machinepark in huis, we hebben de kennis ook, maar die markt de afgelopen jaren onvoldoende beleverd.”

Meer samenwerking

EN Motors is lid geworden van de NMT (Netherlands Maritime Technology) het netwerk van scheepswerven, toeleveranciers en dienstverleners voor de maritieme industrie. Dat deed het bedrijf ook voor een stuk innovatie, zodat het samen met andere leveranciers interessante projecten op kan pakken. Zo heeft de onderneming de nodige ervaring met elektromotoren van schepen en bijvoorbeeld het inpersen van een stator in thrusters.

Dat betekent ook dat EN Motors meer wil gaan samenwerken met andere bedrijven, zoals leveranciers van frequentieregelaars en systeem integratoren. Nu is een aandrijving voor een baggerpomp hele andere materie dan de aandrijving in een gemaal of bij een rioolzuivering. Heeft EN Motors de specialisten in huis die de diverse markten kunnen bedienen?

Veldhuis: “In de baggerindustrie hebben we best veel ervaring en ook in de machinebouw hebben we onze sporen verdiend. Daarnaast leveren we al aan diverse pompleveranciers. Die kennis is er wel, maar moeten we beter gaan benutten, bijvoorbeeld in het traject van aanbestedingen. Dat betekent samenwerken met andere partijen, maar wel onder het motto ‘schoenmaker blijf bij je leest’.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven