Algemeen
Hardt Hyperloop de oprichters vlnr: Mars Geuze, Marinus van der Meijs, Tim Houter en Sascha Lamme. (foto: Hardt Hyperloop)

Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries heeft meerdere miljoenen geïnvesteerd in Hardt Hyperloop, dat Europa’s  eerste volledig werkende en emissieloze hyperloop-testfaciliteit heeft opgezet. Hardt Hyperloop heeft een technologie ontwikkeld die de mobiliteits- en transportsector duurzamer zal maken en werkt samen met industrie en partners aan de realisatie van het Europese Hyperloop Netwerk.

Hardt Hyperloop heeft als eerste ter wereld de werking van een magnetisch baanwissel technologie aangetoond. Deze technologie stelt de hyperloop voertuigen in staat te wisselen van baan zonder daarbij te hoeven afremmen, vergelijkbaar met dat van een op- en afrit bij een snelweg. Hierdoor kunnen verschillende routes op elkaar worden aangesloten waardoor er een netwerk ontstaat met een hoge intensiteit. Een bijkomend voordeel is dat er minder buizen hoeven te worden gebouwd die grote steden in- en uitgaan.

Investering  

Een internationaal bedrijfsconsortium onder leiding van het Nederlandse groene energieconglomeraat Koolen Industries heeft meerdere miljoenen geïnvesteerd in Hardt Hyperloop, dat Europa’s  eerste volledig werkende en emissieloze hyperloop-testfaciliteit heeft opgezet.

Hardt Hyperloop test center
Het Hardt Hyperloop testcentrum met een lengte van 3 km wordt mogelijk door een miljoeneninvestering (foto: Hardt Hyperloop)

De investeringsronde wordt ondersteund door het gerenommeerde Duitse fonds Freigeist Capital, meerdere Nederlandse en Belgische investeerders en een van de eerste ingenieurs van Uber. Ook verschillende bestaande investeerders nemen weer deel in deze investeringsronde. Het bedrijf heeft tot nu toe meer dan tien miljoen euro opgehaald.

Lokale ontwikkelingen

“Koolen Industries brengt niet alleen geld mee, maar het heeft ook een gedegen strategische kennis in huis over hoe je een toonaangevend bedrijf in een nieuwe industrie bouwt. Dit partnerschap zal de weg vrijmaken voor verschillende grote projecten die een succesvolle commerciële implementatie van onze hyperloop-oplossing garandeert,” zegt Tim Houter, CEO van Hardt Hyperloop. “Verder is het geweldig om zo’n brede en internationale groep investeerders te hebben die ons ook helpen met de lokale ontwikkelingen, en om de langdurige support van onze eerste investeerders te hebben.”

 Reizen veranderen

“Hardt Hyperloop past goed in de familie van duurzame energiebedrijven van Koolen Industries,” zegt Kees Koolen, CEO Koolen Industries. “Hardt Hyperloop, met zijn revolutionaire hyperloop-baanwisseltechnologie, zal de manier waarop we reizen veranderen, net zoals Uber dat deed voor persoonlijke mobiliteit in steden. Met hoge snelheid, emissieloze hyperloops kan iedereen deelnemen in de transitie naar schone energie, zonder te hoeven stoppen met reizen.”

“En omdat de door Hardt ontwikkelde hyperloop veel meer is dan een idee, is het nu al in de positie een betaalbaar en duurzaam alternatief te bieden voor de vervuilende luchtvaartindustrie.” Gerben Hilboldt, CTO van Koolen Industries, is het daarmee eens. “Het team van Hardt Hyperloop heeft met succes Europa’s eerste operationele hyperloop-testfaciliteit gerealiseerd, wat een grote stap voorwaarts is voor mobiliteit. Als een conglomeraat voor groene energie zijn we er trots op deel uit te maken van deze toekomst.”

Hyperloop voertuigen bewegen zich voort in buizen onder lage druk waardoor er nauwelijks luchtweerstand is en er daardoor kunnen met zeer weinig energie hoge snelheden worden behaald van meer dan 1.000 km/u. (foto: Hardt Hyperloop)

Nieuwe testfaciliteit

Deze investeringsronde brengt de hyperlooptechnologie dichter bij een commerciële realiteit. Eerder dit jaar demonstreerde Hardt Hyperloop de werking van Europa’s eerste hyperloop-testfaciliteit. Met deze investering maakt het bedrijf zich op voor de volgende stap: de realisatie van het ‘European Hyperloop Centre’, een faciliteit van drie kilometer om hyperlooptechnologieën bij hoge snelheden te kunnen testen en bewijzen.

Meer samenwerking

Sascha Lamme, CTO, Hardt Hyperloop: “In deze faciliteit zullen we de werking van hyperlooptechnologieën aantonen met snelheden van meer dan 700 km/u. Het stelt ons ook in staat om ons team verder uit te breiden met getalenteerde mensen, investeerders te werven voor toekomstige investeringsrondes en met nog meer bedrijven op te trekken in samenwerking met onze bestaande partners zoals EIT InnoEnergy, de Nederlandse Spoorwegen en de Deutsche Bahn, Tata Steel, Royal IHC en Royal BAM Group. Samen maken we van deze wereldveranderende vorm van mobiliteit een realiteit.”

Kortere reistijden

Volgens een onafhankelijke studie van Verified Market Research zal de hyperlooptechnologiemarkt in 2026 naar verwachting bijna 6 miljard dollar waard zijn. De markt wordt gedreven door de groeiende vraag als gevolg van snelle industrialisatie, groeiende bevolking en de behoefte aan kortere reistijden. De lagere kosten van Hyperloop, deels vanwege de verminderde vereisten voor landoppervlakken en eenvoudiger te bouwen infrastructuur, en de weerstand tegen natuurlijke calamiteiten drijven de marktgroei ook aan.

  • Nieuw bij Mparts: actuatoren met geïntegreerde besturing (EasyE-i)

    De nieuwe “intelligente” in-line actuator Het pakket actuators met ingebouwde besturing bestaat uit 3 nieuwe ‘in-lijn’ modellen (easyE 35i, 50i en 60i). De EasyE-i modellen zijn allen uitgevoerd met een geïntegreerde besturing. Met behulp van de besturing kunnen deze actuatoren via de seriële poort RS485-aansluiting… Lees verder →

  • Rolls-Royce levert 2,5 MW generator voor hybride-elektrische vliegen

    De generator Van Rolls-Royce vormt het hart van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart (foto: Rolls-Royce plc) Rolls-Royce heeft aangekondigd dat de generator die het hart zal vormen van het krachtigste hybride-elektrische aandrijfsysteem in de lucht- en ruimtevaart, voor installatie is aangekomen… Lees verder →

  • Baanbrekend initiatief voor autonome treinen stap dichter bij realisatie

    Het doel van het baanbrekende wereldwijde autonome treinontwikkelingsproject is om volledig nieuwe spoorvervoersdiensten te creëren en zelfs de hoeveelheid spoorvervoer te verdubbelen. (Foto's: Proxion) Een grensverleggend wereldwijd project voor de ontwikkeling van autonome treinen in Finland gaat de testfase in. Doel is om volledig nieuwe… Lees verder →

  • Schaeffler versterkt zijn serviceactiviteiten door overname Bega

    Schaeffler en Bega combineren hun expertise om de Industrie 4.0 service oplossingen te laten groeien. (Foto's: Schaeffler) Schaeffler heeft Bega International (Bega) overgenomen, fabrikant van speciaal gereedschap voor montage en demontage van wentellagers. De overname markeert een nieuwe stap in de uitbreiding van Schaeffler’s lifecycle… Lees verder →

  • ASi BACnet/IP-controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3

    ASi BACnet/IP-controller BWU4001 met geïntegreerde veiligheidseenheid van Bihl+Wiedemann (Foto: Bihl+Wiedemann) Minder brandbelasting door duidelijk minder kabels, geringe installatie-inspanningen, vrije keuze van netwerktopologie en veiligheidstechniek aan boord – de BTL-gecertificeerde ASi BACnet/IP Controller met geïntegreerde veiligheidseenheid tot SIL3 (BWU4001) van Bihl+Wiedemann combineert de voordelen van BACnet,… Lees verder →

  • Webinars Eisma Media Groep

    Hulp nodig bij een webinar?

    Overweegt u zelf een webinar of online sessie met uw klanten te organiseren, maar kunt u nog hulp gebruiken bij de werving, techniek en/of inhoud? De Eisma Media Groep helpt graag, of het nu gaat om een uitzending vanuit huis of een webinar in onze… Lees verder →

  • TripleA Robotics geeft cobots meer functionaliteit met nieuwe tool

    De Wingman Tool Changer voor collaboratieve robots. TripleA Robotics lanceerde begin dit jaar haar eerste product, de Wingman Tool Changer voor collaboratieve robots. TripleA Robotics zag een aantal jaar geleden dat het concept van automatische gereedschapswissel nog niet was doorgedrongen tot de wereld van collaboratieve… Lees verder →

  • QRC connector Stauff

    Stauff buiskoppeling met uitgebreid drukbereik tot 420 bar

    De buiskoppelingen uit de serie QRC-RH van Stauff zijn speciaal ontwikkeld voor het aansluiten van zware transportmodules op het hydraulische powerpack (foto's: Stauff) Bouw- en landbouwmachines, mijnbouwuitrusting, brugelementen of windturbines – in veel industrieën moeten steeds grotere lasten met een gewicht van enkele honderden tot… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven