Algemeen
'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Elektrisch aangedreven 'Spirit of Innovation' vestigt drie records. (Foto: Rolls Royce)

“De ‘Spirit of Innovation’ is volgens onze metingen ‘s werelds snelste volledig elektrisch aangedreven vliegtuig. Het heeft drie nieuwe wereldrecords gevestigd”, stelt Rolls Royce. Het bedrijf heeft data ingediend bij de Fédération Aéronautique Internationale (FAI) – de World Air Sports Federation. De FAI controleert en certificeert wereldluchtvaart- en ruimtevaartrecords.

De data die het bedrijf heeft ingediend, geven aan dat het vliegtuig op 16 november 2021 een topsnelheid van 555,9 kilometer per uur bereikte over een afstand van drie kilometer. Dit is een verbetering van het huidige record met 213,04 kilometer per uur. Bij een langere vlucht op de Boscombe Down-testlocatie bereikte het vliegtuig 532,1 kilometer per uur over 15 kilometer. Dit is 292,8 kilometer per uur sneller dan het vorige record.

Daarnaast noteerde het vliegtuig de snelste tijd om een klim naar 3000 meter te maken. Het deed hierover 202 seconden. Deze tijd is 60 seconden sneller is dan het huidige record. Het bedrijf hoopt dat de FAI de prestaties van het team in de nabije toekomst zal certificeren en officieel bevestigen.

623 kilometer per uur

Tijdens zijn recordbrekende vluchten behaalde het vliegtuig een maximumsnelheid van 623 kilometer per uur, wat volgens Rolls Royce de ‘Spirit of Innovation’ tot ’s werelds snelste volledig elektrische voertuig maakt.

'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Tijdens zijn recordbrekende vluchten behaalde het vliegtuig een maximumsnelheid van 623 kilometer per uur, wat volgens Rolls Royce de ‘Spirit of Innovation’ tot ’s werelds snelste volledig elektrische voertuig maakt. (Foto: Rolls Royce)

Geavanceerde batterijtechnologie

Warren East, CEO van Rolls-Royce: “Er is geavanceerde batterij- en voortstuwingstechnologie voor dit project ontwikkeld. De technologie heeft interessante toepassingen voor de markt voor geavanceerde luchtmobiliteit. Dit is een nieuwe mijlpaal die zal helpen om ‘jet zero’ te realiseren.”

Elektrische ‘Spirit of Innovation’

De ‘Spirit of Innovation’ is onderdeel van het project Accel wat staat voor ‘Accelerating the Electrification of Flight’. Aerospace Technology Institute (ATI) levert de helft van de financiering van het project. Daarnaast is er samenwerking met het Department for Business, Energy & Industrial Strategy en Innovate UK.

Elektrische aandrijflijn van 400kW

Een elektrische aandrijflijn van 400 kW (500+ pk) stuwde het vliegtuig voort tijdens zijn recordbrekende vluchten. Dit gebeurde samen met de krachtigste voortstuwingsbatterij die ooit in de lucht- en ruimtevaart is geassembleerd. Daarvoor werd samengewerkt met Electroflight, specialist in energieopslag in de luchtvaart en Yasa, leverancier van aandrijflijnen voor auto’s, dat dit jaar nog werd overgenomen door Mercedes Benz.

'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Het vliegtuig werd tijdens zijn recordbrekende vluchten voortgestuwd door een elektrische aandrijflijn van 400 kW (500+ pk) en de krachtigste voortstuwingsbatterij die ooit in de lucht- en ruimtevaart is geassembleerd. (Foto: Rolls Royce)

Waardevolle data

Naast de technische prestaties, leverde de wereldrecordpoging belangrijke data op voor toekomstige elektrische energie- en voortstuwingssystemen voor volledig elektrische stedelijke luchtverkeer en hybride-elektrische vliegtuigen voor woon-werkverkeer. De eigenschappen die ‘luchttaxi’s’ van bijvoorbeeld batterijen verlangen, lijken sterk op wat er voor de ‘Spirit of Innovation’ is ontwikkeld.

Accel-programma

Het Accel-programma werd ook ondersteund door twee andere grote Britse pioniers, Jaguar Land Rover die volledig elektrische, emissievrije Jaguar I-PACE-auto’s heeft uitgeleend als towing en support-voertuigen en Bremont, producent van luxe horloges, die de officiële timingpartner was voor de recordpoging.

Duurzaamheidsdoelstellingen

“Onze betrokkenheid bij het Accel-project is slechts één van de manieren waarop we de luchtvaart willen verduurzamen. In juni hebben we onze route om netto nul CO2-uitstoot te behalen aangekondigd. We zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat onze nieuwe producten tegen 2030 compatibel zullen zijn met netto nul-emissies en dat al onze producten compatibel zullen zijn met netto nul tegen 2050”, aldus Rolls Royce.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • Eplan Emanage

    Eplan presenteert nieuwe volledige versie van eManage

    De cloud gebaseerde Eplan eManage software verbindt OEM'ers, system integrators, machinebouwers, paneelbouwers en operators (foto: Eplan) Met eManage Free kunnen gebruikers Eplan Platform projecten uploaden, delen en beheren in de cloud-omgeving. Eplan presenteert nu de volledige versie van de software, die aanzienlijk meer toegevoegde waarde… Lees verder →

  • Maarten Bulsink MA-IT

    MA-IT opent Automation Campus in Eindhoven

    "Onze klanten in de regio Eindhoven willen graag engineers bij ons opleiden," aldus Maarten Bulsink van MA-IT (foto's: MA-IT) Na zes jaar gevestigd te zijn geweest in Son, zal vanaf 1 februari MA-IT MyAutomation te vinden zijn in Eindhoven. Op deze nieuwe vestiging zijn niet… Lees verder →

  • Apex Dynamics GL

    GL-Serie speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen

    De GL-serie is speciaal ontwikkeld voor AGV toepassingen (foto: Apex Dynamics) Als gevolg van automatiseringen in logistiek of productieomgevingen krijgt Apex Dynamics steeds meer vragen over tandwielkasten voor AGV toepassingen. Dat wil zeggen tandwielkasten voor Automatisch Geleide Voertuigen, oftewel mobiele robots, die vaak worden ingezet… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • Slimme radarsensoren voor ruige omgevingen

    Radarsensoren voor ruige omgevingen

    De DR-M30-IOL voor afstandsmeting in de zwaarste omgevingen bereikt een schokbestendigheid van 100 g en beschermingsklassen tot IP69K. (Foto: Turck) Turck presenteert robuuste radarsensoren. De DR-M30-IOL zijn geschikt voor zware toepassingen zoals afstandsmeting in havenfaciliteiten en fabrieksautomatisering. De robuuste 122 GHz-apparaten met beschermingsklassen tot IP69K… Lees verder →

  • Draadloze roaming

    Draadloze roaming: meer bereik voor draadloze bediening

    Het BWH 001 basisstation van Sigmatek maakt draadloze bediening en bewaking van systemen mogelijk met behulp van "Wireless Roaming". (Foto: SigmaControl) Om operators in staat te stellen zich nog vrijer langs de productielijn te bewegen, heeft Sigmatek de “Wireless Roaming Feature” voor draadloze HMI’s ontwikkeld.… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven