Algemeen
'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Elektrisch aangedreven 'Spirit of Innovation' vestigt drie records. (Foto: Rolls Royce)

“De ‘Spirit of Innovation’ is volgens onze metingen ‘s werelds snelste volledig elektrisch aangedreven vliegtuig. Het heeft drie nieuwe wereldrecords gevestigd”, stelt Rolls Royce. Het bedrijf heeft data ingediend bij de Fédération Aéronautique Internationale (FAI) – de World Air Sports Federation. De FAI controleert en certificeert wereldluchtvaart- en ruimtevaartrecords.

De data die het bedrijf heeft ingediend, geven aan dat het vliegtuig op 16 november 2021 een topsnelheid van 555,9 kilometer per uur bereikte over een afstand van drie kilometer. Dit is een verbetering van het huidige record met 213,04 kilometer per uur. Bij een langere vlucht op de Boscombe Down-testlocatie bereikte het vliegtuig 532,1 kilometer per uur over 15 kilometer. Dit is 292,8 kilometer per uur sneller dan het vorige record.

Daarnaast noteerde het vliegtuig de snelste tijd om een klim naar 3000 meter te maken. Het deed hierover 202 seconden. Deze tijd is 60 seconden sneller is dan het huidige record. Het bedrijf hoopt dat de FAI de prestaties van het team in de nabije toekomst zal certificeren en officieel bevestigen.

623 kilometer per uur

Tijdens zijn recordbrekende vluchten behaalde het vliegtuig een maximumsnelheid van 623 kilometer per uur, wat volgens Rolls Royce de ‘Spirit of Innovation’ tot ’s werelds snelste volledig elektrische voertuig maakt.

'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Tijdens zijn recordbrekende vluchten behaalde het vliegtuig een maximumsnelheid van 623 kilometer per uur, wat volgens Rolls Royce de ‘Spirit of Innovation’ tot ’s werelds snelste volledig elektrische voertuig maakt. (Foto: Rolls Royce)

Geavanceerde batterijtechnologie

Warren East, CEO van Rolls-Royce: “Er is geavanceerde batterij- en voortstuwingstechnologie voor dit project ontwikkeld. De technologie heeft interessante toepassingen voor de markt voor geavanceerde luchtmobiliteit. Dit is een nieuwe mijlpaal die zal helpen om ‘jet zero’ te realiseren.”

Elektrische ‘Spirit of Innovation’

De ‘Spirit of Innovation’ is onderdeel van het project Accel wat staat voor ‘Accelerating the Electrification of Flight’. Aerospace Technology Institute (ATI) levert de helft van de financiering van het project. Daarnaast is er samenwerking met het Department for Business, Energy & Industrial Strategy en Innovate UK.

Elektrische aandrijflijn van 400kW

Een elektrische aandrijflijn van 400 kW (500+ pk) stuwde het vliegtuig voort tijdens zijn recordbrekende vluchten. Dit gebeurde samen met de krachtigste voortstuwingsbatterij die ooit in de lucht- en ruimtevaart is geassembleerd. Daarvoor werd samengewerkt met Electroflight, specialist in energieopslag in de luchtvaart en Yasa, leverancier van aandrijflijnen voor auto’s, dat dit jaar nog werd overgenomen door Mercedes Benz.

'Spirit of Innovation' vestigt drie records
Het vliegtuig werd tijdens zijn recordbrekende vluchten voortgestuwd door een elektrische aandrijflijn van 400 kW (500+ pk) en de krachtigste voortstuwingsbatterij die ooit in de lucht- en ruimtevaart is geassembleerd. (Foto: Rolls Royce)

Waardevolle data

Naast de technische prestaties, leverde de wereldrecordpoging belangrijke data op voor toekomstige elektrische energie- en voortstuwingssystemen voor volledig elektrische stedelijke luchtverkeer en hybride-elektrische vliegtuigen voor woon-werkverkeer. De eigenschappen die ‘luchttaxi’s’ van bijvoorbeeld batterijen verlangen, lijken sterk op wat er voor de ‘Spirit of Innovation’ is ontwikkeld.

Accel-programma

Het Accel-programma werd ook ondersteund door twee andere grote Britse pioniers, Jaguar Land Rover die volledig elektrische, emissievrije Jaguar I-PACE-auto’s heeft uitgeleend als towing en support-voertuigen en Bremont, producent van luxe horloges, die de officiële timingpartner was voor de recordpoging.

Duurzaamheidsdoelstellingen

“Onze betrokkenheid bij het Accel-project is slechts één van de manieren waarop we de luchtvaart willen verduurzamen. In juni hebben we onze route om netto nul CO2-uitstoot te behalen aangekondigd. We zijn toegewijd om ervoor te zorgen dat onze nieuwe producten tegen 2030 compatibel zullen zijn met netto nul-emissies en dat al onze producten compatibel zullen zijn met netto nul tegen 2050”, aldus Rolls Royce.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven