Algemeen
reel lay pijplegschip
Impressie van het reel lay pijplegschip (foto: Royal-IHC).

Croonwolter&dros en Bakker Sliedrecht hebben de opdracht gekregen om de volledige elektrische installatie te ontwerpen, fabriceren, installeren en in gebruik te stellen in het nieuwe reel lay pijplegschip dat Royal IHC bouwt voor Subsea 7. Dit geavanceerde schip kan starre leidingen leggen, waaronder ook pijp-in-pijpleidingen en electrical heating systemen. Deze kosteneffectieve technologie speelt in op de trends in de markt naar langere subsea tie-backs.

Bakker Sliedrecht en Croonwolter&dros zullen alle elektrische installaties integreren in het meest technologisch geavanceerde schip dat ooit werd gebouwd. Het contract omvat onder andere de volgende hoofdonderdelen:

  • 3 x hoofdschakelbord 6,6 KV
  • 3 x hulpschakelborden 440 V
  • 7 x watergekoelde elektrische aandrijfsystemen voor roerpropellers
  • 3 x motoren voor roerpropellers 3200 kW
  • 2 x motoren voor intrekbare roerpropellers 2400 kW
  • 2 x boegschroefmotoren 2200 kW
  • dynamisch positioneringsontwerp overeenkomstig de AAA-eisen van Lloyds (DP3)
  • alarm-, controle- en besturingssystemen
  • navigatie- en communicatieapparatuur
  • hoofdstroomvoorziening voor alle missieapparatuur
  • installeren en aansluiten van alle bekabeling

Oplevering reel lay pijplegschip

De oplevering van het schip is gepland voor de eerste helft van 2020. Om het contract op tijd op te kunnen leveren, werkt het projectteam van Croonwolter&dros en Bakker op locatie bij de Nederlandse scheepswerf van Royal IHC, zodat een goede samenwerking tussen alle hoofdleveranciers kan worden gegarandeerd.

De geïntegreerde reel lay pijplegschip wordt het negende schip van Subsea 7 dat wordt voorzien van een elektrische installatie van beide partijen. Alle negen schepen zijn ontworpen en gebouwd door Royal IHC. Croonwolter&dros zal zich richten op de laagspanningsinstallaties; Bakker Sliedrecht tekent voor de hoogspanningsinstallaties en aandrijfsystemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven