Algemeen

Elektrisch vliegen over de Alpen

Elektrisch vliegen over de Alpen
Elektro vliegtuig met batterijen boven de Alpen (foto: Universität Stuttgart)

Onderzoekers van het instituut voor vliegtuigbouw (IFB) van de universiteit Stuttgart zijn erin geslaagd om met een spectaculaire vlucht over de Alpen de bruikbaarheid en capaciteiten van vliegtuigen met een batterij-aandrijving aan te tonen. Hiermee is een belangrijke stap gezet in de richting van een CO2 arme en energie efficiënte luchtvaart.

Vanaf het vliegveld Hahnweide bij Stuttgart is het elektro vliegtuig ‘e-Genius’ van de universiteit Stuttgart over de Alpen heen naar Italië gevlogen. Voor het bereiken van de Noord-Italiaanse plaats ‘Calcinate del Pesce’ moest het hightech batterij vliegtuig een afstand van meer dan 320 km afleggen. De meer dan drieduizend meter hoge toppen in centraal Zwitserland werden op een veilige hoogte van 4000 m veilig overwonnen.

Elektrisch vliegen

Het tweezits-vliegtuig werd bestuurd door de ervaren Alpen piloot  Klaus Ohlmann en Ingmar Geiß van het instituut voor vliegtuigbouw van de Universiteit Stuttgart. Het landingsdoel werd al na iets meer dan twee uur vliegen bereikt. Later in de middag waren de accu’s alweer opgeladen en begon de e-Genius aan zijn retourvlucht. Dit was vanwege de steile klim voor de Alpen in het zuiden van Zwitserland een bijzondere uitdaging. Om voldoende tijd te krijgen voor het stijgen naar 4000 m hoogte liep de route voor de terugvlucht over de Gotthartpass en was daarmee met 365 km nog duidelijk lager dan de vlucht ’s morgens.

Behalve de zero emissie en geluidarme vlucht overtuigde vooral het geringe energieverbruik. Voor de heen- en terugvlucht werd ondanks de veeleisende stijging in de vluchten slechts 83 kWh aan elektrische energie verbruikt, wat overeenkomt met de hoeveelheid energie uit 9,2 l benzine. Als de actuele Duitse prijzen voor Eco stroom worden toegepast, dan bedragen de kosten voor de transport van twee personen naar Italië en terug circa € 21.

Het elektrische vliegtuig e-Genius werd ontwikkeld bij het Institut für Flugzeugbau van de Uni Stuttgart en bevindt zich sinds mei 2011 in de vlucht beproeving. Doel van het onderzoeksproject is een nieuwe aandrijftechnologie en daarmee zo efficiënt mogelijke vliegtuig configuraties te onderzoeken voor een belangrijke reductie van de energiebehoefte, het geluid en milieu emissies voor de toekomstige vliegtuig generaties.

Historisch evenement

Deze historische vlucht werd in belangrijke mate mogelijk gemaakt door de vereniging luchtverkeer van Baden-Württemberg als beheerder van het vliegveld Hahnweide en door de pilotengroep Wolf Hirth en de Aero Club Stuttgart.

Het Institut für Flugzeugbau is onderdeel van de faculteit Luft- und Raumfahrttechnik van de Uni Stuttgart. Bij het instituut zijn drie leerstoelen met circa 65 wetenschappelijk medewerkers ondergebracht. Op het gebied van vliegtuigontwerp houdt de onderzoeksgroep ‘bemande vliegtuigprojecten’ zich bezig met energie-efficiënte en emissie arme luchtvaart.

Al in 1996 kwam het praktische onderzoek voor de elektrische luchtvaart op gang bij de eerste vlucht van het solarvliegtuig ‘Icaré 2′. Andere thema’s in het onderzoek van het instituut zijn lichtgewicht bouw, productietechnologieën en windenergie.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven