Algemeen

Elektriciteit geeft je vleugels

De Boeing SolarEagle UAV moet straks jarenlang achtereen onbemand kunnen blijven vliegen en wordt gezien als een goedkoop alternatief voor de dure satellieten om internetsignalen in ontwikkelingslanden door te kunnen geven (foto: Boeing)

Eind vorig jaar organiseerde de TU Delft in samenwerking met het Sterkstroomdispuut TU Delft, IAS, Pels IEEE Power Electronics Society en DCE&S een symposium met de inspirerende titel ‘Electrical Drives for Sustainable Air Transport’. Een interessant evenement waarbij de mogelijkheden en onmogelijkheden van elektrische aandrijvingen aan bod kwamen met betrekking tot vliegtuigen in breder perspectief. Maar krijgt de luchtvaart met meer elektrische aandrijvingen ook vleugels?

In conventionele vliegtuigen zijn een aantal verschillende aandrijfsystemen in bedrijf. Afhankelijk van de omstandigheden of functies worden deze elektrische, mechanische, hydraulische en pneumatische systemen zelfstandig ingezet of in combinatie met elkaar. Elk systeem kent voor- en nadelen. Zo is bekend dat een hydraulisch en/of een pneumatische systeem veel van het totale motorrendement opslokt. Dit is een van de redenen dat er een energietransitie moet gaan plaatsvinden van dergelijke krachtsystemen naar een overkoepelend elektrisch systeem om de uitstoot van CO2 en het brandstofverbruik te reduceren. Het onderzoek hiernaar heeft geleid tot een stapsgewijze ontwikkeling van een hybride vliegtuig naar het volledige elektrische vliegtuig. Naast de eerder aangehaalde voordelen van reductie van de CO2 en het brandstofverbruik zijn er nog andere voordelen te noemen. Denk hierbij aan verbetering van de betrouwbaarheid, minder onderhoud, minder emissies, minder technische ondersteuning en het verlagen van de bedrijfskosten. Ook de toename van de efficiëntie, gewichtsreductie en minder volume voor de conventionele aandrijfsystemen zijn niet te onderschatten pluspunten. Tijdens het symposium gingen een viertal sprekers in op de verschillende aspecten van deze transitie; Mark Gerber (Aeronamic Aircraft Subsystems, Almelo), C. Gerada (University of Nottingham), Barry Mecrow (Newcastle University) en tot slot Henk Polinder (TU Delft).

Zonne-energie

Barry Mecrow ging in op het initiële concept van de productie van onbemande, door zonne-energie voortbewogen vliegtuigen. Hij ziet dergelijke toestellen vooral hun diensten bewijzen op het gebied van onderzoeks- en reddingsoperaties, observaties van de aarde, het monitoren van agrarische gronden en voor surveillance binnen militaire operaties. Het betreft het Zephyr vliegtuig, een project van QinetiQ, een spin-off van het UK Government’s Defence Evaluation and Research Agency. De Newcastle Universiteit heeft hiervoor de motoren en de elektronica ontwikkeld en het vliegtuig heeft nog altijd het record op het gebied van het non-stop vliegen op zonne-energie, namelijk twee weken.

Het volledige artikel vindt u in het februari/maartnummer van Aandrijftechniek.

 

  • Parker HPF

    DNV GL certificering voor het HPF-systeem van Parker

    Het High Performance Flange-systeem (HPF) van Parker is een vorm-pasconnectorsysteemParker Hannifin kondigt aan dat het mechanische flenssysteem voor machines en systemen (met een bedrijfsdruk van max. 420 bar), het HPF of Parker High Performance Flange System, de DNV GL-certificering heeft ontvangen voor maritieme toepassingen. De… Lees verder →

  • Reesink Agrifac Canada

    Royal Reesink breidt de aanwezigheid in Canada uit

    Royal Reesink heeft ook een groothandel voor de distributie van Europese landbouwmachines in Canada waaronder het Nederlandse AgrifacDrie jaar na het betreden van de Canadese markt groeien de activiteiten van Royal Reesink snel. Bovendien werkt Reesink aan een ambitieus groeipad. Naast groei in de landbouw… Lees verder →

  • Nieuw overzicht technische webinars om bij te blijven

    Aandrijftechniek blijft een overzicht plaatsen van technische webinars vanuit de industrie. Ideaal voor engineers en technici die thuis werken, maar ook voor diegenen die op kantoor of in de fabriek aan het werk zijn en bij willen scholen op hun vakgebied. Thuiswerken is voor velen… Lees verder →

  • supply chain

    Problemen supply chain zorgen voor tonnen schade bij bedrijven

    Wereldwijd stagneert de productie door een crisis geteisterde supply chain (foto: Pexels, Tom Fisk)Sinds begin 2020 zijn supply chains over de hele wereld steeds onstabieler en kwetsbaarder geworden. Levering van essentiële componenten zoals microchips of individuele grondstoffen haperde en diverse bedrijven lijden onder de gevolgen.… Lees verder →

  • Nord Universal IE3

    NORD Universal-motor voldoet aan nieuwe Ecodesign-regels

    De Universal-motor is gecertificeerd volgens alle gebruikelijke standaarden en daarom wereldwijd inzetbaarDe nieuwe Ecodesign-regels in Verordening (EU) 2019/1781 stellen per 1 juli 2021 strengere eisen aan de energie-efficiëntie van elektromotoren en toerentalregelingen. Hierdoor wordt het gebruik van IE3-motoren in aanvullende vermogensgebieden niet alleen economisch aantrekkelijker,… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven