Algemeen
Het Electric Superbike Twente presenteerde onlangs haar gloednieuwe motor (foto's: Electric Superbike Twente)

Het eerste elektrische raceteam van de Universiteit Twente, Electric Superbike Twente, presenteerde onlangs haar gloednieuwe motor. Negen maanden duurde de realisatie van de compleet nieuwe Liion-GP. Het ontwerp is volledig naar eigen smaak en specificaties. Deze Liion-GP laat zien hoe snel elektrisch transport kan gaan.

De vijftien studenten hebben in slechts negen maanden tijd ontwerpen gemaakt, onderdelen getest en een volledige motorfiets gebouwd. Dat is een prestatie op zich. De komende weken wordt er uitgebreid getest in de aanloop naar de races in de MotoE-competitie in Engeland en Nederland.

Elektromotor in frame geïntegreerd

Een technisch hoogstandje is het geïntegreerde ontwerp van de elektromotor in het frame. De elektromotor is net als het frame en de achterbrug volledig door de studenten ontworpen. Door de elektromotor in het frame te plaatsen werd het frame stijver. Dit zorgt tevens voor ruimtebesparing, waardoor er meer accucapaciteit toegevoegd kan worden. “Onze elektromotor is zo ontworpen, dat hij een 600cc racemotor bij moet kunnen houden op Assen!”, vertelt Powertrain manager Jeroen Goudswaard.

Speciaal ontworpen elektromotor

De elektromotor met een vermogen van 150 kW is specifiek voor dit team ontworpen in samenwerking met de AE Group. En het battery management systeem is ontwikkeld in samenwerking met Prodrive Technologies. Er werden ook een aantal standaard componenten gebruikt, maar die werden wel aangepast voor deze Superbike, zoals een 700V Bamocar D3 150-kW motor controller, 16-kWh 18650 lithium-ion batterijcellen en stelde Ten Kate Racing de Brembo M4 remmen, Ohlins vering en de PVM magnesium velgen ter beschiking.

Design voor liefhebbers

Naast alle in-house ontwikkelingen aan de technische kant, zoals frame, batterijpakket en elektronica, is tevens het kuipwerk volledig van eigen makelij. Bram Norp, verantwoordelijk voor het design: “We hielden rekening met de benodigde luchtkoeling en de ergonomie. Bovendien wilden we een motorfiets presenteren waar liefhebbers voor vallen. Ik denk dat we een geweldig ontwerp hebben neergezet.”

Huidige techniek maakt veel mogelijk

Teammanager Tim Veldhuis geniet van het succes: “Geweldig hoe het team in zo’n korte tijd zo ver is gekomen! Het is ontzettend gaaf om de wereld te laten zien wat er met de huidige techniek mogelijk is. We zijn trots op het ontwerp en als we de races rijden in de zomer wordt dat alleen maar meer.” De eerste race is op 8 juli in Pembrey in het Verenigd Koninkrijk. Daar en tijdens de andere races zal de motor met 250 km/u over het circuit razen, volledig elektrisch.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven