Algemeen
DLS Effenco
Het modulaire Effenco hybride elektrische systeem bestaat uit drie componenten: een elektromotor (starter-generator), ultracapacitor en elektrische PTO (foto: DLS)

DLS (Drive Line Systems) heeft onlangs een bestaande terminaltrekker voorzien van een retrofit hybride Effenco-systeem. Het bedrijf vindt het belangrijk om bij te dragen aan een gezonde en duurzame wereld. Met zijn green mobility producten biedt DLS mobiliteitsoplossingen voor betere omstandigheden voor mens, klimaat en milieu.

Het modulaire Effenco hybride elektrische systeem bestaat uit drie componenten: een elektromotor (starter-generator), ultracapacitor en elektrische PTO (ePTO). Het systeem schakelt de verbrandingsmotor uit bij stilstand en is daarom bijzonder geschikt voor voertuigen die veel stoppen en stilstaan, zoals vuilniswagens en terminaltrekkers.

Elektromotor

De ultracapacitor en elektromotor zorgen voor de energievoorziening wanneer het voertuig stilstaat en leveren energie aan de voertuiguitrusting en de cabine- en chassisaccessoires, inclusief het airconditioningsysteem. Het voertuig kan dezelfde hoeveelheid werk uitvoeren, maar stoot minder emissies (CO2, NOX en roet) uit en verbruikt minder brandstof.

Zo wordt schoner gewerkt met hetzelfde materieel, zonder aanpassingen van de (laad)infrastructuur en tegen relatief lage investering. Wanneer de rem wordt losgelaten zorgt de starter-generator voor het herstarten van de verbrandingsmotor en kan het voertuig zijn weg vervolgen.

Reductie brandstofverbruik en uitstoot

Het Effenco hybride elektrische systeem vermindert het aantal draaiuren van de verbrandingsmotor met 40-50%. Dit leidt tot een reductie van brandstofverbruik en uitstoot van emissies (CO2, NOX en roet) van 20-35%. Daarnaast resulteert dit in lagere onderhoudskosten door minder slijtage van de motor en verlengt het de levensuur van de motor.

Parallel aan bestaande aandrijving

Het systeem werkt parallel aan het bestaande aandrijfsysteem van een voertuig. Hierdoor wordt het risico op stilstand geëlimineerd: bij een eventuele storing van het Effenco-systeem wordt de voertuigfunctionaliteit overgenomen door het traditionele aandrijfsysteem.

Drive Line Systems
De omgebouwde terminaltrekker met Effenco hybride systeem (foto: DLS)

Gebruik van het Effenco-systeem vereist geen laadinfrastructuur, omdat de ultracapacitor tijdens het rijden binnen een paar minuten wordt opgeladen. Het systeem kan worden toegepast op nieuwe en bestaande voertuigen en is geschikt voor motoren die draaien op diesel, CNG, of biobrandstoffen.

Eerste stap naar elektrificatie

De Effenco hybride elektrische oplossing is de eerste stap naar complete elektrificatie van uw wagenpark. Naast het hybride elektrische systeem biedt Effenco ook een 100% elektrisch systeem aan. Door vervanging en uitbreiding van enkele componenten van de hybride elektrische oplossing kan het systeem omgebouwd worden tot een volledig elektrisch aandrijfsysteem. Zo kunt men stapsgewijs een laadinfrastructuur aanleggen of uitbreiden en een wagenpark volledig elektrificeren.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  • AE group URE 14 elektromotor

    De elektromotor, trends, technologie & toekomst (deel 2)

    De AE Group ondersteunt al jaren studententeams waaronder het URE team (foto: URE) De elektromotor heeft door de decennia heen veel ontwikkelingen doorgemaakt. En nog steeds is er geen sprake van ‘uitontwikkeling’. Zowel bedrijven als universiteiten voeren nog alle dagen (wetenschappelijk) onderzoek uit in het… Lees verder →

  • B&R Hypervisor bespaart ruimte in mobiele machines

    Met de Hypervisor-software kunnen meerdere besturingssystemen parallel op één apparaat worden uitgevoerd. De besturingssystemen kunnen via een virtueel netwerk met elkaar communiceren. (Foto: B&R) B&R rust zijn pc voor mobiele machines uit met B&R Hypervisor-software. Hierdoor kan het tegelijkertijd dienen als zowel een krachtige controller… Lees verder →

  • Whylot

    Renault Groep neemt minderheidsbelang in elektromotoren-fabrikant Whylot

    Renault en Whylot gaan intenser samenwerken bij de ontwikkeling van axiale flux elektromotoren (bron: Whylot) De Renault Groep neemt onlangs een minderheidsbelang van 21% genomen in Whylot. Dit technologiebedrijf is gespecialiseerd in de ontwikkeling en fabricage van innovatieve elektromotoren. Deze investering versterkt de bestaande samenwerking… Lees verder →

  • Sigmatek ETT736

    Nieuw fanless 7-inch bedieningspaneel van SigmaTek met rvs front

    Het fanless wide screen HMI scherm is uitgerust met een EDGE2 Technology dual-core processor (foto: SigmaTek) SigmaTek introduceert een robuust, maar elegant ontworpen 7″ inbouw ETT 736 paneel met rvs front (IP65). Geschikt voor toepassingen met strenge hygiënische eisen zoals te vinden in de farmaceutische,… Lees verder →

  • Synadia FMI Improvia

    FMI ImProvia en Synadia gaan samenwerken aan Industrie 4.0

    Technisch dienstverlener FMI ImProvia en softwarebedrijf Synadia zijn een samenwerking aangegaan om Industrie 4.0-oplossingen te ontwikkelen. Samen willen zij de machinebouw en de maakindustrie helpen bij de digitalisering van hun productie- en onderhoudsprocessen. Onder de noemer Industrie 4.0 hebben bedrijven een toenemende behoefte om machines… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven