Algemeen

Eerste proeven met autonoom varend zeeschip

autonoom varend
De SeaZip 3 van SeaZip Offshore Services is uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen voorkomen worden (foto: SeaZip).

Medio maart heeft een reeks proeven plaatsgevonden met autonome operaties op de Noordzee, ongeveer 5 zeemijl vanaf de kust bij Den Helder. De SeaZip 3 van SeaZip Offshore Services is uitgerust met intelligente aansturing waarmee aanvaringen voorkomen worden. Het schip nam deel aan verschillende runs van nautische scenario’s om de interactie van het schip met ander scheepvaartverkeer te beoordelen. De SeaZip 3 is een Damen Fast Crew Supplier 2610 ‘Twin Axe’, varend onder Bureau Veritas klasse en onder Nederlandse vlag.

De proeven maken deel uit van het Joint Industry Project Autonomous Shipping, een twee jaar durend onderzoeks- en innovatieproject over autonome operaties van zeeschepen dat startte in 2017. Medio maart heeft het consortium van zeventien partners de eerste autonome operaties met zeegaande schepen op de Noordzee ooit uitgevoerd.

Autonoom varend

In totaal werden elf scenario’s uitgevoerd waarin de SeaZip 3 interactie had met twee andere schepen. Dit waren de ‘Octans’, een opleidingsvaartuig van het Maritiem Instituut Willem Barentsz, en de ‘Guardian’, een Emergency Towing Vessel aangestuurd door de Nederlandse Kustwacht.

De scenario’s zijn het resultaat van onderzoek van de kennisinstellingen TU Delft, Marin en TNO. Ze werden eerst getest in het Marin-simulatiecentrum in Wageningen. Door de scenario’s te testen, demonstreerden de betrokken partners hoe het beslissingsproces werkt van een autonoom systeem dat veilig vaart en tijdig uitwijkt voor andere scheepvaart.

Het autonome systeem van Robosys Automation was gekoppeld aan het besturingssysteem van de SeaZip 3 en voerde de manoeuvres op een veilige wijze uit. De partners concludeerden dat doorontwikkeling van autonome systemen nodig is om op efficiënte wijze te reageren op complexe situaties in het scheepvaartverkeer.

Roadmap autonome zeescheepvaart

De demonstratie levert input voor een roadmap naar autonome zeescheepvaart, dankzij de inzichten in staat van de huidige technologie, te nemen obstakels en het potentieel van technologie. De roadmap geeft richting aan ontwikkeling binnen de maritieme industrie, de kennisinstellingen, de universiteiten en de overheden. Daarnaast geeft deze inzichten op het gebied van regelgeving en aspecten zoals risicobeheer.

De impact en de mogelijkheid van ontwikkelingen op het vlak van autonomie in de scheepvaart zijn groot. SeaZip Offshore Service is continu bezig met innovatie en trots op dat de SeaZip 3 het eerste schip is dat volledig autonoom een testvaart verricht op de Noordzee. Door te participeren in dit project heeft het bedrijf wij op diverse vlakken veel kennis opgedaan wat het nu en in de toekomst helpt om te groeien als rederij.

Breed consortium

Het Joint Industry Project wordt gesteund door een breed consortium van belanghebbenden:

  • rederijen SeaZip Offshore Service, Fugro en het Loodswezen
  • scheepsbouwers Damen Shipyards en Feadship
  • ontwerpbureau DEKC Maritime
  • technologieleveranciers Bosch Rexroth, Robosys Automation
  • kennisinstellingen Marin, TNO, TU Delft,
  • klassebureau Bureau Veritasmaritieme scholen Maritiem Instituut Willem Barentsz – NHL Stenden Hogeschool, Rotterdam Mainport Institute (STC en Hogeschool Rotterdam)
  • projectcoördinator Nederlands Maritime Technology
  • Rijksoverheid Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat en het Ministerie van Defensie (Defensie Materieel Organisatie).

Het project is deels gefinancierd uit de Toeslag voor Topconsortia voor Kennis en Innovatie (TKI’s) van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven