Algemeen

Eerste hybride mobiele hijskraan ter wereld

Spierings hybride hijskraan
Spierings introduceert medio november de eerste hybride mobiele torenkraan ter wereld. Dit is overigens de zesassige SK1265-AT6, 's werelds grootste mobiele torenkraan.

De Nederlandse hijskraanfabrikant Spierings heeft als eerste ter wereld een hybride mobiele hijskraan gebouwd. De SK487-AT3 is volledig elektrisch aangedreven en kan hij emissievrij en stil zijn werk doen en de stad in- en uit rijden. Alleen op de buitenweg maakt hij gebruik van een kleine dieselmotor.

Dertig jaar geleden ontwikkelde het bedrijf uit Oss als eerste een mobiele torenkraan door een gebruiksvriendelijke torenkraan op een compacte truck te zetten. De mobiele kranen van Spierings worden inmiddels in meer dan 25 landen in Europa, Azië en Afrika gebruikt door alle grote kraan- en bouwbedrijven. In 2018 verwacht Spierings zijn duizendste kraan te leveren.

Hybride hijskraan

Komende week onthult Spierings de SK487-AT3 City Boy: de eerste hybride mobiele kraan ter wereld. Deze is speciaal ontwikkeld voor een stedelijke omgeving waarin milieueisen steeds hoger en werkruimtes steeds beperkter worden. De onderwagen wordt elektrisch aangedreven en is voorzien van een Lithium-ion accu pakket. Hierdoor kan de kraan naar de plaats van bestemming rijden, zonder gebruik te maken van een verbrandingsmotor.

Op de hijslocatie kan de kraan eenvoudig aan het netstroom worden aangesloten. Op deze manier kan hij volledig emissievrij werken en wordt het geluid tot een minimum beperkt. Als er geen stroom aanwezig is, kan de City Boy enkele uren enkel op zijn eigen accupakket hijsen.

Voor het rijden op de buitenweg heeft de kraan een kleine dieselmotor om 80 km/u te kunnen halen. Remenergie wordt weer opgeslagen in de accu. Ook wegrijden uit stilstand kan op de accu. De hybride uitrusting is niet ten koste gegaan van de capaciteit van de kraan.

Toren en cabine

De toren kan tot 30 m hoogte uitschuiven en de giek bereikt een lengte van 40 m, waar hij een hijscapaciteit van 1,7 ton op de punt haalt. De kraan is gebouwd op een compacte 3-assige onderwagen van slechts 2,5 m breed. Daardoor kan de City Boy beter manoeuvreren op smalle wegen en in drukke steden.

Die ruimtebesparing is onder meer mogelijk gemaakt door gebruik te maken van een multifunctionele cabine. Deze 3-in-1-cabine fungeert als truckcabine, kraancabine en liftcabine om langs de toren omhoog te gaan naar de gewenste werkhoogte.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven