Algemeen

Eerste eDrive-oplossing van HBM bij e-Traction

Eerste eDrive-oplossing van HBM bij e-Traction
De ontwikkeling van de eDrive-oplossing werd gestart omdat de bestaande meet- en testapparatuur niet alle relevante informatie en data kon leveren (foto: HBM)

HBM Benelux heeft de eerste eDrive-oplossing in Nederland geïnstalleerd bij e-Traction in Apeldoorn. De eDrive-oplossing is een combinatie van meetapparatuur en software, die speciaal ontwikkeld is voor het meten en testen van aandrijvingen, generatoren, invertertechniek en batterijen in elektrische voertuigen. e-Traction, dat wielnaafmotoren voor onder meer stadsbussen ontwikkelt en produceert, gebruikt het systeem voor het opnemen en analyseren van de meetwaarden voor productontwikkeling, praktijktests en duurtests.

e-Traction werd in 1981 opgericht en heeft zich toegelegd op de ontwikkeling en optimalisatie van zogenaamde ‘wielnaafmotoren’. De wielen, die zijn uitgerust met elektromotor en inverter, vervangen de normale wielen. Daardoor zijn verbrandingsmotor en versnellingsbak in het voertuig overbodig. Behalve de wielen levert e-Traction een regelmodule en een vehicle energy manager, die samen de elektromotoren aansturen. In feite gaat het dus om de hele aandrijflijn voor elektrische voertuigen, waarbij het niet uitmaakt of de elektrische energie van batterijen of waterstof brandstofcellen afkomstig is.

Momenteel rijden er in Europa zo’n vijftien bussen met wielnaafmotoren rond; meestal als onderdeel van proefprojecten met schone bussen. In de werkplaats in Apeldoorn staan echter ook diverse prototypes van personenauto’s met wielnaafmotoren.

eDrive-oplossing voor tests en analyses

Bij het ontwikkelen en testen van de aandrijflijn maakt e-Traction als eerste bedrijf in ons land gebruik van de eDrive- oplossing van HBM. Het eDrive-systeem werd medio 2014 bij e-Traction geïnstalleerd en na een uitgebreide testfase begin van dit jaar in gebruik genomen. “De eDrive-oplossing is voor ons een ideaal test- en analysesysteem”, zegt Patrick Hendriks, Electronics Engineer bij e-Traction. “We meten het mechanische vermogen van de elektromotoren, maar we kunnen nu ook zien hoeveel vermogen de inverter en de motor ingaat. Met behulp van het data-acquisitiesysteem en de bijbehorende software kunnen we alle relevante data opnemen en analyseren. De testopstelling gebruiken we om onze eigen berekeningen te analyseren en te verifiëren, zodat we kunnen zien of het in de praktijk echt zo werkt als we denken. Daarnaast gebruiken we de opstelling voor het testen van onderdelen in de praktijk, voor duurtests en het testen van storingen.”

hbm2
De eDrive-oplossing is een combinatie van meetapparatuur en software, die speciaal ontwikkeld is voor het meten en testen van aandrijvingen, generatoren, invertertechniek en batterijen in elektrische voertuigen (foto: HBM)

De eDrive-oplossing is door HBM speciaal ontwikkeld voor het meten en testen van elektrische aandrijvingen, generatoren en invertertechniek. De ontwikkeling van de nieuwe oplossing werd gestart omdat de bestaande meet- en testapparatuur niet alle relevante informatie en data kon leveren. Door de snelle opkomst van elektrische auto’s bleek er een grote vraag naar complete systemen, die met name ook geschikt zijn voor het meten van de elektrische componenten en waarden.

“Een verbrandingsmotor test je op een andere manier dan een elektromotor”, legt René Bastiaanssen van HBM Benelux uit. “Bij verbrandingsmotoren wil je graag mechanische waarden meten, maar bij elektromotoren wil je vooral ook informatie hebben over de elektrische signalen tussen de inverter en de motor en over de status van de batterijen, dit alles tijdsynchroon gemeten met het mechanische uitgangsvermogen van de elektromotor.”

Complete oplossing

De eDrive-oplossing is een pakket, dat bestaat uit een koppelopnemer en een data-acquisitiemodule, die de functionaliteit van een datalogger, een oscilloscoop en een power/efficiency-analyser  combineert. De data-acquisitiemodule is een data- en transient recorder uit de Genesis HighSpeed-serie. In de praktijk wordt vanwege het beperkte aantal benodigde kanalen gekozen voor de draagbare Gen3i in combinatie met bijvoorbeeld een T12 digitale koppelmeter en optioneel een aantal thermokoppels. Deze componenten vormen samen een krachtig en integraal test- en analysesysteem voor elektrische motoren.

De powermeter functionaliteit van het systeem geeft een compleet inzicht in de karakteristieken van de elektrische aandrijving. Het eDrive-pakket met de Gen3i slaat met een sampling rate tot 2 MS/s continu meetdata op afkomstig van achttien kanalen voor het meten van stroom en spanning tot wel 1000 volt. Alle metingen lopen synchroon met de meetsignalen voor temperatuur, koppel en toerental. Uitgebreidere configuraties met grotere aantallen meetkanalen en hogere sample rates zijn binnen de Genesis HighSpeed-serie eveneens mogelijk.

Het eDrive-systeem is uitgerust met software, die eveneens speciaal ontwikkeld is voor het verzamelen, opslaan en analyseren van metingen aan elektrische motoren en inverters. De complete bediening van het systeem kan via een optische Ethernet-interface vanaf een PC plaatsvinden.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven