Algemeen
Het doel van het baanbrekende wereldwijde autonome treinontwikkelingsproject is om volledig nieuwe spoorvervoersdiensten te creëren en zelfs de hoeveelheid spoorvervoer te verdubbelen. (Foto's: Proxion)

Een grensverleggend wereldwijd project voor de ontwikkeling van autonome treinen in Finland gaat de testfase in. Doel is om volledig nieuwe spoorvervoerdiensten te creëren en zelfs het spoorvervoer te verdubbelen. Daarnaast is het de bedoeling om in de toekomst ook autonoom personenvervoer naar de rails te brengen.

Het initiatief voor de autonome trein, dat wordt geleid door het Finse bedrijf Proxion, gespecialiseerd  in spoorvervoer, logistiek en infrastructuur, heeft in juni een financieringsbesluit ontvangen en gaat over naar de proeffase waarin de software en uitrusting van de autonome trein zullen worden getest, en gesimuleerd. Ook zullen proefritten worden georganiseerd. De proef met de autonome trein van Proxion zal al later dit jaar beginnen. De autonome trein zal naar verwachting in 2023 operationeel zijn. Het project is een belangrijke sprong in de richting van het vervoer van de toekomst.

Lagere uitstoot

“De strikte milieudoelstellingen van de EU pleiten voor de ontwikkeling van de elektrische vervoersmodaliteiten, en het spoorvervoer is de meest energie-efficiënte manier om goederen over land te vervoeren. De innovatieve ontwikkeling van het spoorvervoer neemt daarom een sleutelpositie in, aangezien de doelen zijn om vervoer te ontwikkelen met een lagere uitstoot en een betere benutting van het spoor te bereiken”, zegt Reijo Viinonen, de projectleider van het autonome treininitiatief van Proxion.

Autonomie en veiligheid

Autonomie in het vervoer is een wereldwijde trend, en de uitvoering ervan wordt voortdurend geïnnoveerd. Terwijl de ontwikkeling op de weg, in de lucht en in het zeevervoer goed op gang is, verloopt de vooruitgang op het spoor trager. De autonome trein die in ontwikkeling is, is bedoeld als een emissiearme en kosteneffectievere oplossing voor industrieel vervoer over korte afstand, dat momenteel voornamelijk over de weg plaatsvindt.  Een steeds belangrijker kenmerk van de trein is veiligheid. Het Finse centrum voor technisch onderzoek VTT, de innovatiepartner van het ontwikkelingsproject, is betrokken bij het mogelijk maken van veilige automatisering op de rails.

Betrouwbaar

“Het is belangrijk ervoor te zorgen dat de autonome trein onder alle omstandigheden en op een groot aantal spooraansluitingen betrouwbaar werkt. Het is een sprong naar veiliger spoorvervoer. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan sensortechnologie voor de treineenheid en aan de combinatie van een thermische camera en radarwaarnemingen om correct en tijdig te kunnen reageren op eventuele obstakels of situaties”, zegt Pertti Peussa, Principal Scientist bij VTT.

Wendbaarheid en levensduur

De voordelen van een autonome treineenheid zijn ook de wendbaarheid en de levensduur van de geïnvesteerde infrastructuur. Bovendien biedt het een oplossing voor het probleem van beschikbare machinisten, want, zoals de naam al zegt, rijdt een autonome trein zelfstandig zonder machinist.

Metaal- en houtverwerkende industrie

De eerste stap van het ambitieuze project is een pilot met automatisch treinverkeer voor goederenvervoer in Finland, dat gecommercialiseerd kan worden en waar internationaal veel vraag naar is. Het doel is in eerste instantie het verbeteren van de bedrijfsomstandigheden van de voor Finland belangrijke metaal- en houtverwerkende industrie. In het kader van het project is samengewerkt met staalbedrijf Outokumpu in Tornio en houtverwerkingsbedrijf Stora Enso in Imatra. Later zal de aandacht breder worden gericht op het spoorwegvervoer, waar zowel goederen als mensen worden vervoerd.

De in ontwikkeling zijnde autonome treineenheid moet een emissiearme en meer kosteneffectieve oplossing zijn voor het industriële transport over korte afstanden, dat momenteel voornamelijk over de weg plaatsvindt.

Artificiële intelligentie

“De ontwikkeling van spoorwegautomatisering en -ecosystemen is momenteel een nationaal belang voor verschillende Europese landen. Voor al het vervoer zullen op AI gebaseerde oplossingen voor gegevensgebruik nodig zijn, die ook centraal staan in het project voor autonome treinen. Het hele project vertegenwoordigt een gedurfd, innovatief proefproject dat kosteneffectieve, dynamische nieuwe diensten creëert die de behoeften van het bedrijfsleven ondersteunen,” zegt Janne Hauta, ministerieel adviseur van het Finse ministerie van Vervoer en Communicatie, gespecialiseerd in spoorwegautomatisering.

Financiering

Het co-innovatie ontwikkelingsproject van de autonome trein wordt gefinancierd door Business Finland en de bedrijven Proxion, VTT, Teräspyörä Oy en Electric Power Finland Oy. Proxion coördineert en is verantwoordelijk voor het project en de informatiesystemen. VTT produceert voor het project de sensortechnologie en de software die nodig is om de omgeving te observeren, Teräspyörä Oy is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de vloot en Electric Power Finland Oy voor de digitalisering van het spoorwegmaterieel.

  • ATS Transporttechnieken overgenomen door Veth Participations

    Met de overname wil Veth Participations ATS Transporttechnieken wereldmarktleider maken op het gebied van ‘Bag Emptying’, een nichesegment waarbinnen ATS op dit moment al een belangrijke speler is. (Foto: ATS) ATS Transporttechnieken uit Rijen is overgenomen door Veth Participations. Met de overname wil Veth Participations… Lees verder →

  • Compacte computers van OnLogic voor IoT en Edge computing

    De Karbon 400 serie heeft twee modellen: de compacte Karbon 410 met standaard IO en uitbreidingsmogelijkheden, en de Karbon 430 met extra uitbreidingsopties voor complexe IoT toepassingen. (Foto: OnLogic) OnLogic , fabrikant van industriële en robuuste computerhardwareoplossingen, introduceert de Karbon 400 serie computers. De twee… Lees verder →

  • Efficiënte IE5+-motoren optimaal geschikt voor levensmiddelenproductie

    Schaalbare aandrijfoplossingen, zoals de nieuwste IE5+-motoren, zijn speciaal ontwikkeld voor het gebruik in de levensmiddelenindustrie. (Foto: Nord Drivesystems) Nord Drivesystems heeft een motor ontwikkeld die geschikt is voor toepassing in de levensmiddelenindustrie: de IE5+-motor biedt optimale efficiëntie en milieubewustzijn voor toepassingen voor levensmiddelen. Maximale hygiëne… Lees verder →

  • Schaeffler opent duurzame fabriek voor e-mobility aandrijvingen

    De nieuwe fabriek in Szombathely is de eerste productiefaciliteit van Schaeffler die 100 procent is gewijd aan oplossingen voor elektromobiliteit. (Foto: Schaeffler) Schaeffler heeft een nieuwe productiefaciliteit geopend op zijn Szombathely-locatie in het westen van Hongarije. Hiermee creëert het bedrijf 150 nieuwe banen in e-mobility.… Lees verder →

  • stokvis verhoef emc

    Stokvis Group neemt Verhoef EMC uit Sliedrecht over

    Verhoef EMC ontwikkelt onder andere hybride aandrijfsystemen (foto: Verhoef EMC) Per 1 juni 2021 heeft de Stokvis Group in Voorhout elektrotechnisch specialist Verhoef EMC uit Sliedrecht van Pon Holdings overgenomen. Met de overname versterkt de Stokvis Group haar expertise op het gebied van hybride aandrijfsystemen,… Lees verder →

  • Groot onderhoud aandrijvingen drijvende emmerbaggermolen

    Door gebruik te maken van een leren riem, is de aandrijving goed in staat om de voortdurende schokbelastingen op te nemen die ontstaan wanneer de emmers over de ongelijke bodem schrapen (foto: Marjolein de Wit-Blok) De Alexander-Tarsos van Van Nieuwpoort Bouwgrondstoffen, is een drijvende grindwinnings-… Lees verder →

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven