Algemeen

Duurzame energiebronnen voor elektrische voertuigen

opladen elektrische voertuigen
Het centrale onderzoeksplatform bestaat uit een fotovoltaïsch systeem als energiebron, een vanadium redox-stroombatterij als energieopslag en vier laadstations voor elektrische voertuigen. (foto: Izes)

Er is een aan het aanbod gerelateerde uitdaging bij het klimaatneutraal opladen van elektrische voertuigen. Regeneratieve elektriciteit uit wind- en zonne-energie is niet altijd beschikbaar in de benodigde hoeveelheden. Tussentijdse opslag en intelligente systemen die de vraag naar capaciteit zo nauwkeurig mogelijk voorspellen, zijn bedoeld om de ecologische voetafdruk en het gebruiksgemak van elektromobiliteit te vergroten.

Het OptiCharge Plus project heeft een totaalconcept in gedachten. Als onderzoekplatform is een regeneratief gevoede, op geheugen gebaseerde oplaadinfrastructuur beschikbaar. Deze bestaat uit een fotovoltaïsch systeem als energiebron, een vanadium redox-stroombatterij als energieopslag en vier laadstations voor elektrische voertuigen. Alle componenten zijn gekoppeld aan een op IT gebaseerd energiebeheersysteem en uitgerust met uitgebreide meettechnologie.

Als onderdeel van OptiCharge Plus wordt het bestaande platform verder ontwikkeld en onder meer uitgerust met kunstmatige intelligentie om de opgeslagen zonne-energie nog efficiënter te gebruiken en de hiaten in het aanbod te verkleinen.

Laden van elektrische voertuigen

In het vorige project hebben de onderzoekers gekeken hoe vraag en aanbod van hernieuwbare energiebronnen in een wagenpark van bedrijfsvoertuigen zo goed mogelijk kunnen worden verdeeld. Het was niet voldoende om simpelweg de benodigde hoeveelheid lading te berekenen op basis van parameters zoals het gemiddelde verbruik van de voertuigen en de geplande route. Ook moest voor die tijd een veiligheidsbuffer worden aangehouden.

Als het gaat om een efficiënt gebruik van het wagenpark en zuinige huishoudens met laadstroom, moet ook rekening worden gehouden met andere aspecten. Onderzoekers van de Technische Universität Kaiserslautern koppelen het administratieve systeem van de elektrische voertuigen aan het Internet of Things en ontsluiten zo on-line informatiebronnen.

Als een bedrijfswagen wordt aangesloten, wordt de bestemming gebruikt voor een voorspelling in de toekomst. Op basis van individuele, aan de route gerelateerde parameters zoals topografische gegevens en informatie over de verkeerssituatie die de onderzoekers via internet ontvangen, kunnen Ze de verwachte energiebehoefte nauwkeuriger bepalen.

OptiCharge Plus

In het kader van dit project werken drie onderzoekpartners en twee bedrijven samen. De Technische Universität Kaiserslautern (TUK) is als onderzoekspartner belast met het ontwikkelen van een op de cloud gebaseerde oplossing voor voorraadgestuurd oplaadmanagement.

Het Institutfür ZukunftsEnergie- und Stoffstromsysteme (Izes) in Saarbrücken is verantwoordelijk voor het algehele projectmanagement. Hun verdere taak is het ontwikkelen van een planningstool om het gebruik van het totaalconcept op middellange termijn in de praktijk te brengen. Izes is ook verantwoordelijk voor de conversie, werking en wetenschappelijke monitoring van het gehele systeem.

De Universität des Saarlandes houdt zich bezig met de verbetering van batterijopslag op elektrochemisch niveau, met name door de ontwikkeling van elektrolytadditieven.

Op systeemniveau wordt de batterijopslag geoptimaliseerd door Schmid Energy Systems in Freudenstadt. Het gaat niet alleen om het verbeteren van de verschillende bedrijfstoestanden, maar ook om het opslagsysteem en daarmee het gehele systeem stand-alone te maken.

Trumpf Hüttinger in Freiburg levert de juiste vermogenselektronica en integreert deze in het internet der dingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven