Algemeen
Markus Söder MAN hydrogen
Het is menens in Beieren op waterstofgebied. Hier bezoekt Markus Söder, minister-president van deelstaat Beieren de MAN fabriek (foto: MAN)

De technische universiteiten Friedrich-Alexander Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) en Nürnberg Tech (THN) hebben met MAN Truck & Bus een samenwerkingsovereenkomst getekend voor onderzoek en ontwikkeling van systemen voor de aandrijving van voertuigen op waterstofbasis. Als onderdeel van deze samenwerking gaan universitaire academici en studenten voor het eerst een laboratorium runnen met proefopstellingen voor onderzoek naar waterstoftechnologie. Met deze waterstofcampus legt de MAN-dieselmotorenfabriek nu de basis voor een succesvolle transformatie naar alternatieve aandrijvingen.

In het laboratorium, dat zich direct op het terrein van de MAN-fabriek bevindt, bundelen onderzoekers en ingenieurs hun krachten en werken samen binnen projectteams. Het partnership op de Hydrogen Campus en de infrastructuur die daar al beschikbaar is, voorziet tegelijkertijd in praktijkgericht en toegepast onderzoek en ontwikkeling. De wederzijdse overdracht van expertise is bedoeld om het onderzoek naar waterstofaandrijvingen aanzienlijk te versnellen.

Hydrogen Campus

De competenties van de partners passen perfect in dit proces: FAU gaat zich richten op fundamenteel onderzoek en THN zal zijn sterke punten op het gebied van toegepast onderzoek benutten. MAN zorgt ervoor dat de onderzoeksresultaten worden geïntegreerd in de productie van waterstofbrandstofcellen en verbrandingsmotoren die in trucks en bussen worden geïnstalleerd.

Beieren moet waterstofregio worden

De partners hebben allemaal hetzelfde doel: de metropoolregio rond Nürnberg moet een Europees competentiecentrum voor waterstofaandrijving worden in het kader van de door de Beierse regering geformuleerde strategie Hydrogen.Bavaria (H2.B).

Op de lijst van belangrijke institutionele onderzoekspartners in de regio staan naast FAU en TH ook het Helmholtz-instituut voor hernieuwbare energie (HI-ERN), Energie Campus Nürenberg (EnCN), de Neurenberg-campus voor technologie en twee Fraunhofer-instituten: IIS (instituut voor geïntegreerde circuits) en IISB (instituut voor geïntegreerde systemen en hardwaretechnologie).

MAN hydrogen campus

Het werk dat op de Hydrogen Campus plaatsvindt omvat de gehele waardeketen van dit type aandrijfsysteem: van milieuvriendelijke waterstofproductie via de distributie, de infrastructuur en het weer omzetten in elektriciteit tot en met de toepassing van de technologie in voertuigen voor klanten.

Enorme behoefte aan bij- en omscholing

Een ander belangrijk doel van de overeenkomst is samenwerking op het gebied van onderwijs en opleiding. De voordelen voor MAN zijn tweeledig: enerzijds biedt de Hydrogen Campus de bedrijfswagenfabrikant de mogelijkheid om potentiële kandidaten van FAU en TH vroegtijdig te identificeren en hen ervan te overtuigen dat MAN een innovatieve werkgever is.

Anderzijds gaat de structurele transformatie van de bedrijfswagenindustrie gepaard met een enorme behoefte aan bijscholing en voortdurende professionele ontwikkeling: zo kan MAN gebruikmaken van de onderzoeks- en onderwijsexpertise van FAU en TH, bijvoorbeeld wanneer een dieselmotorontwikkelaar moet worden opgeleid tot brandstofceldeskundige. In ruil daarvoor profiteren onderzoekers en studenten van de jarenlange ervaring van MAN op het gebied van waterstofaandrijving en van infrastructuur zoals testopstellingen.

Grootste transformatie sinds dieselmotor

Dr. Frederick Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus SE en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling: “Als fabrikant van bedrijfsvoertuigen staan we voor de grootste transformatie in onze industrie sinds de uitvinding van de dieselmotor. MAN gaf Rudolf Diesel destijds het geld en de uitrusting die hij nodig had om zijn motor te ontwikkelen.”

“Tegenwoordig gaat het om het succesvol industrialiseren van alternatieve aandrijfsystemen zoals elektrische aandrijvingen met accu, brandstofcellen of waterstofverbrandingsmotoren. We houden ons wederom bezig met de basisontwikkeling van nieuwe aandrijfvormen. Ik kijk er echt naar uit om samen met FAU en THN te werken aan de ontwikkeling van waterstofaandrijvingen.”

Waterstof als alternatieve brandstof

Naast de snelle ontwikkeling van de accutechnologie is waterstof (H2) een goede aanvullende optie als alternatieve brandstof voor het langeafstandsvervoer. Daarom presenteerde MAN Truck & Bus onlangs zijn R&D-roadmap. Volgens dit plan moeten er volgend jaar al prototypen worden gebouwd in lijn met de huidige ontwikkelingsprojecten. MAN test zowel het gebruik van een brandstofcel als een H2-verbrandingsmotor.

MAN H2 hydrogen engine fuel cell

De voordelen liggen voor de hand: enerzijds is deze vorm van elektrische mobiliteit zeer milieuvriendelijk. Brandstofcellen veroorzaken bij gebruik geen schadelijke emissies, de enige uitstoot is waterdamp. Anderzijds is de actieradius van ongeveer 800 kilometer dankzij de stroomopwekking aan boord groot genoeg voor trekkers in het langeafstandsvervoer. De waterstof-verbrandingsmotor daarentegen biedt dankzij de bekende basistechnologie een betere en robuustere oplossing en kan zo als overbruggingstechniek dienen.

Infrastructuur moet worden uitgebreid

“Wij nemen onze verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu en de maatschappij zeer serieus en daarom werken we bij MAN Truck & Bus met een maximale energie aan de ontwikkeling van alternatieve aandrijfsystemen”, benadrukt dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur van MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor onderzoek en ontwikkeling.

“Waterstof kan op dit vlak een interessante oplossing zijn, maar dan moet de infrastructuur wel aanzienlijk worden uitgebreid. We leveren graag onze bijdrage door de juiste voertuigen te ontwikkelen – zoals we met onze roadmap laten zien.”

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven